Welstandscommissie Uithoorn
Jaarverslag 2021
De voorzitter spreekt
Wat is goede ruimtelijke kwaliteit? Het is de vraag die gemeenten zich massaal stellen in het kader van de nieuwe Omgevingswet, die het aankomend jaar dan toch echt in werking zal treden, en die vraagt om het opstellen van nieuwe omgevingsvisies.
Het is ook de vraag die wij als (nu nog geheten) welstandscommissie doorlopend stellen. Het antwoord daarop ligt enerzijds vast in helder afgebakende criteria, zoals ze zijn geformuleerd in de welstandsnota, het kader waarop wij ons als commissie op baseren. Maar vaak genoeg is sprake van een grijs gebied. Ruimtelijke kwaliteit is immers niet te vangen in vierkante meters, of wat voor criterium dan ook, maar gaat over belevingswaarde, gevoel, de identiteit van de plek. Hoewel we ons advies altijd baseren op de richtlijnen in de welstandsnota, is elke aanvraag uniek, afhankelijk van de context, en van de wijze waarop het desbetreffende plan zich daarin voegt. Daarbij vragen we ons steevast af: hoe maakt het ontwerp een verbinding met de openbare ruimte, de buurt, het omringende landschap? Hoe zullen zij die er omheen wonen, of dagelijks langslopen dit ervaren? En – met de beroemde precedentwerking in het achterhoofd – wat zal op termijn het beeld zijn als veel meer mensen dit zullen doen?
Overleg is daarbij van grote waarde. Het met elkaar verkennen van wensen en ambities, en hoe die te verenigen met de al aanwezige kwaliteiten, maakt elk ontwerp beter. Daarom zijn we blij dat in het afgelopen jaar meer mensen hun plannen zelf kwamen toelichten. Dat was weliswaar, in het eerste volle jaar van de pandemie, volledig digitaal, maar werkte eigenlijk heel goed. We hebben gemerkt dat de aanvragers dit ook zo hebben ervaren.
We danken de gemeente wederom voor het vertrouwen en kijken met veel belangstelling naar komend jaar.
Sophie van Ginneken
Voorzitter Welstandscommisie Uithoorn
Actueel
De Welstandscommissie Uithoorn werkt in opdracht van de gemeente en op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. Daarbij wordt respectvol omgegaan met de goede kwaliteiten uit het verleden.
Met het jaarverslag legt de commissie verantwoording af aan de gemeenteraad over de onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.
Eerder in de planontwikkeling
We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.
De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang worden gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.
Monumentenadvisering
Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment nog een beroep op onze MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie. De MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie gaat dan binnen onze organisatie functioneren als het centrale orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De gemeentelijke adviescommissie kan – indien nodig – altijd een beroep doen op één of meerdere specialisten, verenigd binnen de MOOI Noord-Holland erfgoedcommissie.
Adviseren en inspireren
De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu op 1 juli 2022 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.
Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.
Instellingsbesluit en verordening
Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. Daarnaast kiezen vrijwel alle gemeenten ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd).
In de vast te stellen verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt, in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe vroegtijdiger de betrokkenheid van de commissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal oplossingsgerichter zijn en meer voelen als hulp.
VNG handreiking
In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen. Ook de commissie van Koggenland ziet het als wenselijk om bij complexe plannen eerder aan tafel te komen omdat dan de inbreng vaak nog goed kan worden meegenomen in de plannen. Is de commissie vroegtijdig aangehaakt dan kan in veel gevallen de afhandeling van de vergunning sneller worden afgerond en meestal ambtelijk worden afgedaan.
Kennis maken
De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.
Arie Keppler Prijs 2022
In het komende jaar vragen we ook uw aandacht voor de Arie Keppler Prijs 2022, dé Noord-Hollandse prijs voor omgevingskwaliteit. Hopelijk mogen we ook uit uw gemeente inzendingen voor deze editie ontvangen.
Uithoornlijn
De Uithoornlijn verbindt het centrum van Uithoorn met Amsterdam. Deze wordt aangelegd op een voormalige spoorlijn. De aanleg van de lijn is een fantastisch initiatief, omdat het Uithoorn beter zal aantakken op de regio. Vanuit het oogpunt van ruimtelijke kwaliteit is dit bovendien een zeer interessant project, omdat het een lange structuur betreft die op allerlei manieren, en op verschillende schaalniveaus, ingrijpt in het landschap en de bebouwde omgeving. Bruggen en viaducten, fietspaden en -tunnels, geluidsschermen en beplanting, hekwerken, damwanden en dukdalven, haltes en parkeerplaatsen, lantaarnpalen en oversteekplaatsen – het zijn allemaal elementen die bij dit project horen.
Op enkele belangrijke aspecten heeft de commissie extra gelet. Zo is het erg belangrijk dat kruisingen – viaducten, bruggen enzovoort – overzicht bieden. Dit is een ontwerpopgave, waarbij de commissie extra lette op een transparante, heldere uitvoering met zo min mogelijk obstakels. Verder drong ze aan op een landschappelijke benadering. Bij de Zijdelweg bijvoorbeeld stuurde de commissie op een zo slank mogelijk viaduct, en het zo goed mogelijk benutten van de ruimte bovenop het tunnelsegment. De vrijgekomen ruimte niet zien als groene restruimte, maar als een kans om hier een aantrekkelijke entree van Uithoorn te ontwerpen.
Tot slot heeft het ontwerp baat bij een herkenbare vormgeving. Hekwerken, geluidsschermen en technische ruimtes kunnen het overzicht en landschap flink verstoren. In een aantal sessies is toegewerkt naar een zo helder mogelijk plan. De commissie kijkt tevreden terug op de wijze waarop de opdrachtgever, de ontwerpers, de civieltechnisch ingenieurs, de aannemer en de buurgemeente Amstelveen met elkaar hebben samengewerkt.
In het deel waar bewoners veel keuzemogelijkheden hadden, is de afwisseling in het straatbeeld minder groot. Beeld: Scholtens Bouw.
Zo werkt het
Even voorstellen
De Welstandscommissie Uithoorn is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Uithoorn.
Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:
- Sophie van Ginneken, voorzitter
- Egon Kuchlein, architectlid
- Jeroen Hooyschuur, architectlid
De commissie werd ondersteund door:
- Sebas Baggelaar, coördinator
- Aqeel Saghir, casemanager gemeente Uithoorn
“Uithoorn bestaat uit meerdere kernen met elk een eigen identiteit. Of het de dorpse plekjes of mooie landschappelijke lijnen zijn, als commissie hebben we de afgelopen jaren goed kunnen ervaren wat de unieke kenmerken zijn van het gebied en hebben we kunnen bijdragen aan behoud van die identiteit.”
Sophie van Ginneken, voorzitter commissie
Werkwijze
De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.
De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Plannen kunnen namelijk ook behandeld worden door de gemandateerde van de commissie of ambtelijk. Bij de grotere plannen is de stedenbouwkundige van de gemeente aanwezig om de commissie te informeren.
Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.
Beoordelingskaders
Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De welstandsnota, vastgesteld in 2014 door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de welstandsnota voor uw gemeente inzien. Naast de welstandsnota zijn er ook welstandscriteria opgenomen in bestemmingsplannen en verordeningen. Bijvoorbeeld:
- Beeldkwaliteitsplan Iepenlaan en Steenwycklaan
- Beeldkwaliteitsplan Dorpsstraat, Markplein en Wilhelminakade
- Beeldkwaliteitsplan Vinckebuurt
De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.
‘Kwetsbaarheid is een vorm van verrijking.’
Aqeel Saghir, plantoelichter Uithoorn
MOOI DARS
In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Inmiddels is wCorsys op enkele onderdelen aan verbetering toe, zodat we kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en krijgt een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.
In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Uw gemeente gaat in maart 2022 over op MOOI DARS.
Treublaan en omgeving, Thamerdal
In de loop van 2021 is het plan voor de renovatie van de woningen aan de Treublaan en omgeving als vooroverleg besproken. De Treublaan is onderdeel van een zorgvuldig projectmatig ontworpen wijk, die grotendeels nog intact is. De renovatie staat in teken van de verduurzaming en energiebesparing. Voorgestelde wijzigingen zijn het aanbrengen van dakisolatie, nieuwe pannen, ventilatie en zonnepanelen. Het vooroverleg gaat vooral in op het vervangen van de pannen en het isoleren aan de buitenkant van de kappen. Een belangrijk aandachtspunt is dat 15 woningen particulier bezit zijn en er mogelijk verschillen ontstaan in het aanzicht van de rijen, namelijk een hoogteverschil in het dak van 10 à 15 cm tussen de ongeïsoleerde en de te isoleren woningen).
De commissie kan zich goed vinden in de ambitie deze woningen te actualiseren. Tegen een minimaal verschil tussen de daken van de woningcorporatie en de particulieren heeft zij geen bezwaar. In een aantal sessies wordt aandacht besteed aan een aantal beeldbepalende details die de beeldbepalende ritmiek respecteren: het behoud van de schoorstenen, het behouden van de bestaande goot en haar beugels, zodat de doorgaande gootlijn met de andere woningen intact blijft. Hierbij speelt mee dat niet alle woningen in de renovatie mee gaan.
Het resultaat is een mooi voorbeeld hoe op aandachtige wijze deze woningen aan de moderne wensen wat betreft energie en comfort worden aangepast, met behoud van de oorspronkelijke kwaliteit.
Cijfers
In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal nieuwe plannen in vergelijking met vorig jaar licht constant blijven, maar dat het aantal behandeling per plan licht daalt. Ook de wijze van behandeling en de resultaten blijven naar verhouding gelijk. Hier onder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.
Aantal planbehandelingen
31 van in totaal 121 planbehandelingen betrof een vooroverleg of preadvies. Dat is 25%, een flinke stijging ten opzichte van 2020 (met 13 van 124 of 10%).
Soort aanvraagsoort | Aantal aanvragen | Aantal behandelingen |
Omgevingsvergunning | 19 | 42 |
waarvan nieuwbouw
|
8 | 19 |
waarvan verbouwing
|
11 | 23 |
Preadvies* | 2 | 2 |
Overige vergaderonderwerpen | 1 | 1 |
Aantal behandelingen | 22 | 45 |
In 2021 heeft de Welstandscommissie Uithoorn 22 vergunningaanvragen behandeld. In verband met plannen die meerdere behandelingen nodig hadden, was het totaal aantal planbehandelingen 45. In Uithoorn worden relatief weinig plannen voorgelegd aan de commissie. De plannen die wel in de vergaderingen voorbijkomen zijn vaak complexe plannen, zoals de Uithoornlijn en de renovatie van een groot aantal woningen in Thamerdal. Dergelijke plannen hebben over het algemeen meer behandelingen nodig om alle deelonderwerpen te behandelen.
Aantal planbehandelingen ten opzichte voorgaande jaren
Soort behandeling | 2021 | 2020 | 2019 |
Nieuwe aanvraag | 21 | 24 | 22 |
Aanvragen van voorgaande jaren | 1 | 3 | 5 |
Herhalingen | 23 | 29 | 25 |
Eindtotaal | 45 | 56 | 52 |
Het aantal nieuwe aanvragen in de gemeente is al enkele jaren nagenoeg gelijk. De commissie heeft zich ingezet om een efficiëntere wijze van behandelen na te jagen, waardoor plannen sneller kunnen worden behandeld. Het aantal behandelingen daalde zo met ca. 20 % ten opzichte van het vorige jaar.
Vorm van behandelingen
Verdeling aanvragen | 2021 | 2020 | 2019 |
Totaal behandelingen | 45 | 56 | 52 |
Gemandateerd behandeld | 3 % | 2 % | 2 % |
In de welstandscommissie behandeld | 97 % | 98 % | 98 % |
Waar het aantal behandelingen ten opzichte van voorgaande jaren is gedaald, is de wijze van behandelen al enige jaren nagenoeg hetzelfde. Kleinere of vaker voorkomende plannen kunnen gemandateerd behandeld worden, ook al is de hoeveelheid hiervan in Uithoorn relatief klein.
Op de gemeentepagina van Uithoorn op onze website zijn meer cijfers te vinden.
Vuurlijn 17, De Kwakel
Het project aan de Vuurlijn 17 betreft de realisatie van een twee-onder-een-kap-woning op het terrein van een voormalig glastuinbouwbedrijf. De locatie bevindt zich echter in een bijzonder gebied. De Vuurlijn maakt deel uit van de voormalige hoofdverdedigingslijn van de Stelling van Amsterdam en is daarmee onderdeel van het Unesco Werelderfgoed. De weidsheid en het landschappelijke karakter zijn kenmerkend voor dit gebied en de Stelling is zowel op rijksniveau als provinciaal niveau goed beschermd.
Voor deze kavel is dan ook een apart bestemmingsplan opgesteld. Hierin is opgenomen dat een woning op deze plek zich dient te tonen als eenvoudige woning, passend bij het beeld in het gebied. Waar het oorspronkelijke ontwerp van de aanvrager zich nog toonde als een traditionele twee-onder-een-kap-woning, heeft de commissie bij dit plan gestuurd op een versobering en een totaalbeeld dat zich toont als een volume met een schuurachtig karakter.
De advisering
De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2021 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.
Opvallend in 2021 was de advisering van de commissie bij de ontwikkeling van de Uithoornlijn. Hieraan wordt elders in dit jaarverslag meer aandacht besteed.
Niet voor alle bouwactiviteiten wordt de commissie om advies gevraagd. Verschillende activiteiten, zoals sloop en kleine wijzigingen aan bestaande woningen kunnen zonder de commissie ambtelijk worden afgehandeld. Ook kent Uithoorn een aantal welstandsvrije gebieden.
De adviseurs van MOOI Noord-Holland doen meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Wij ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Voor Uithoorn hebben wij de gemeente ondersteuning geboden bij het opstellen van een nieuwe Verordening op de gemeentelijke adviescommissie in aanloop naar de Omgevingswet.
Wilhelminakade, Uithoorn
De Stadhouder en De Regent zijn de twee namen van het nieuwe appartementengebouw aan de Wilhelminakade langs de Amstel. Het is het eerste grote gebouw aan deze kade en zet daarmee een trend voor de overige ontwikkelingen.
De commissie kan zich het plan goed herinneren, het is een aantal malen als pre-advies behandeld. Belangrijke onderwerpen in deze gesprekken waren de parcellering van de bouwmassa, de dakranden en kap, de levendigheid van de plint en de alzijdigheid van het ontwerp. De basis onder deze gesprekken was het vastgestelde beeldkwaliteitsplan. Lopend rond het gebouw is te zien dat deze aandachtspunten gestalte hebben gekregen in de architectuur en bijgedragen aan de goede inpassing van deze ruime bouwmassa op deze locatie.
Evaluatie en aanbevelingen
Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. Op [datum]vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2021. De belangrijkste uitkomsten van dat gesprek zijn: [samenvatting invullen].
Overige aanbevelingen door de commissie
De welstandscommissie Uithoorn doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:
- De commissie spreekt voor 2022 de hoop uit, dat de overgang naar een werkstructuur binnen de Omgevingswet soepel zal gaan verlopen, en dat dit leidt tot een positieve samenwerking en toekomstperspectief voor de ruimtelijke kwaliteit in Uithoorn.
- In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
- Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze commissie voorlopig min of meer dezelfde taakomschrijving meekrijgt als de voorgaande commissie, ook omdat veel van het huidige beleid ook min of meer beleidsneutraal wordt overgezet. Toch raden wij u aan de inzet op een vroegtijdige en brede advisering verder door te zetten.
- Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuur inclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
- Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.
Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Welstandscommissie Uithoorn aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.
De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.
Colofon
Auteur
Sebas Baggelaar, coördinator Welstandscommissie Uithoorn
Met bijdragen van
Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland
Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland
Alkmaar, februari 2022
Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners
MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH
Beeldverantwoording
Welstandscommissie Uithoorn, Loek Buter, Studio Floris, Ordito, Brummelhuis, Dura Vermeer