Welstandscommissie Opmeer

Jaarverslag 2020 en 2021

De voorzitter spreekt

Effies gauw, gauw is an de skeet sturven! 

‘Haastige spoed is zelden goed’, zo blijkt ook weer hoe lyrisch de Westfriese taal is met een bijzondere eigen woordenschat. Nederland verandert snel door de energietransitie maar misschien nog wel meer door de bouwopgave van de komende 10 jaar waar in West-Nederland 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gerealiseerd. De commissie zag in 2020 en 2021 het aantal aanvragen voor verbouw en nieuwbouw sterk toenemen wat deels door de pandemie en de gevolgen voor het thuiswerken verklaarbaar is maar ook door de krapte op de woningmarkt. Zo werden er dorps- en stadsuitbreidingen aan de commissie ter beoordeling voorgelegd en de voortvarendheid waarmee die projecten van de grond komen baart zorgen over het behoud van het open landschap.

Sinds 1996 is het percentage agrarisch gebied in Noord-Holland met zo’n 400 km2 afgenomen, zo’n 10% van de oppervlakte van de hele provincie. Maar daar blijft het niet bij.

De aanblik van het open landschap zal in Noord-Holland aanmerkelijk veranderen door een groeiende woningmarkt, grote datacenters en het energielandschap met windmolens en zonneweides. Dat vraagt om herwaardering van het begrip maakbaar landschap in Nederland. Wat in 1900 nog een lappendeken van kleine erven met keuterboeren was, is vrijwel overal in de provincie vervangen door productielandschap waarin de lange lijnen van bomensingels en doorzichten tussen de lintbebouwing een nieuwe kwaliteit opleverde. Het karakteristieke Hollandse landschap dat ieder jaar veel toeristen trekt zal opnieuw een belangrijke transformatie doormaken waarin naast de nodige woningbouw ook nieuwe natuur een plek moet krijgen. De afwegingen die daarbij een rol spelen vragen om een lange termijnvisie over een groter gebied dan alleen de gemeenten in West-Friesland. Het gaat om voortdurende afweging van belangen en daarvoor is nodig dat er voldoende tijd wordt gereserveerd om plannen gedegen voor te bereiden en individuele, soms tegenstrijdige claims op het open landschap steeds zorgvuldig op elkaar af te stemmen.

Nico Zimmermann, voorzitter commissie West-Friesland

Actueel

De Welstandscommissie Opmeer werkt in opdracht van de gemeente en op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. Daarbij wordt respectvol omgegaan met de goede kwaliteiten uit het verleden.

Met het jaarverslag legt de commissie verantwoording af aan de gemeenteraad over de onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.

Eerder in de planontwikkeling

We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.

De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang worden gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.

De 15de-eeuwse kerk in Wadway is een rijksmonument. Er is een foyer bijgebouwd, die is geïnspireerd op schuren in de omgeving en de situering is afgestemd op het landschap.

Adviseren en inspireren

De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu op 1 juli 2023 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.

Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.

Monumentenadvisering

Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment nog een beroep op onze MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie. De MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie gaat dan binnen onze organisatie functioneren als het centrale orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De gemeentelijke adviescommissie kan – ­indien nodig – altijd een beroep doen op één of meerdere specialisten, verenigd binnen de MOOI Noord-Holland erfgoedcommissie.

Instellingsbesluit en verordening

Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de  gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. Daarnaast kiezen vrijwel alle gemeenten ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd).

In de vast te stellen verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt, in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe vroegtijdiger de betrokkenheid van de commissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal oplossingsgerichter zijn en meer voelen als hulp.

VNG handreiking

In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen.

Kennis maken

De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.

Arie Keppler Prijs 2022

In het komende jaar vragen we ook uw aandacht voor de Arie Keppler Prijs 2022, dé Noord-Hollandse prijs voor omgevingskwaliteit. Hopelijk mogen we ook uit uw gemeente inzendingen voor deze editie ontvangen.

Bijzonder / groot plan

Heerenweide fase 3b

Deelgebied Fase 3b van Heerenweide bestaat uit een appartementencomplex aan het water en vrijstaande woningen erachter, gelegen op een eiland. In het stedenbouwkundige plan waren aan het water oorspronkelijk afzonderlijke woningen gepland, maar wegens de behoefte aan kleine woningen is dit aangepast naar een appartementencomplex. In het eerste ontwerp werd een appartementencomplex voorgesteld van twee lagen, waarbij de gevel werd opgedeeld als ware het afzonderlijke woningen met variatie in hoogte en dakvorm. Aan de achterzijde was het een strak blok met galerijontsluiting. Het uiteindelijke ontwerp van het appartementenblok verwijst naar de grootschalige 19e-eeuwse utilitaire bouwstijl. De gebouwvorm is consistent en alzijdig. Het appartementenblok heeft niet langer een galerij-, maar een portiekontsluiting en de bergingen zijn opgenomen in het gebouw. Verticale elementen in de gevels en een klein hoogteverschil in het middendeel van de gevel zorgen voor een heldere geleding. De grijze kozijnen passen bij de eigentijdse uitstraling van de woningen.

Stedenbouwkundig plan van Fase 3b met het appartementencomplex aan het water en een buurtje met vrijstaande woningen. Beeld: De Wolff en partners.

 

De eerste ontwerpen van het appartementencomplex gingen uit van een opdeling van de gevel in gedifferentieerde eenheden. Beeld: De Wolff en partners.

In het Definitieve Ontwerp is sprake van een alzijdig en kloek gebouw met een industriële uitstraling. Beeld: De Wolff en partners.

 

Zo werkt het

Even voorstellen

De Welstandscommissie Opmeer is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Opmeer.

Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2020 en 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:

  • ing. Nico Zimmermann, architect en voorzitter
  • ir. M. Aarts, architect en stedenbouwkundige
  • ing. Patrick van Emmerik, architect

De commissie werd ondersteund door:

  • Kim Zweerink commissiecoördinator
  • Bas Dekker, plantoelichter

“Woongenot zit grotendeels in de kwaliteit van de ruimte waar we samen komen, de straat, het plein, het landschap”.

Maud Aarts, architect en stedenbouwkundige

Werkwijze

De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2020 en 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.

De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Plannen kunnen namelijk ook ambtelijk behandeld worden. Voor veel voorkomende kleine plannen zijn in de welstandsnota zo vast mogelijk omlijnde criteria opgenomen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om dakkapellen en erfafscheidingen. Deze plannen worden door de gemeentelijke ambtenaren getoetst aan de welstandsnota. In het geval de plannen afwijken van de criteria voor kleine bouwwerken of als de aanvrager zijn bouwplan graag door de commissie behandeld wil zien, wordt deze alsnog voorgelegd aan de commissie. In 2020 en 2021 zijn in Opmeer circa 30 aanvragen ambtelijk beoordeeld.

Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.

Beoordelingskaders

Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De Nota uiterlijk van bouwwerken Opmeer vastgesteld in 2021 door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de welstandsnota voor uw gemeente inzien. Naast de Nota uiterlijk van bouwwerken Opmeer zijn er ook welstandscriteria opgenomen in diverse beeldkwaliteitsplannen. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijk ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u via deze link bestemmingsplannen vinden.

De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.

“Er is veel vernieuwing in de linten. Bij een ontwikkeling aan het lint ontvangt de commissie ook graag informatie die zichtbaar maakt hoe een plan zich voegt in zijn omgeving.”

Patrick van Emmerik, architect

MOOI DARS

In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Inmiddels is wCorsys op enkele onderdelen aan verbetering toe, zodat we kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en krijgt een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.

In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Uw gemeente werkt sinds maart 2021 met MOOI DARS.

Klein plan

Foyer theaterkerk Wadway

De 15e-eeuwse kerk is een rijksmonument en wordt geëxploiteerd als cultureel centrum door de Stichting theaterkerk Wadway. De Stichting wil het kerkje uitbreiden met een foyer voor betere ontvangst en een bar ten behoeve van de exploitatie. Het ontwerp voor de foyer is een schuurtypologie. De contouren aan de straatzijde zijn afgestemd op de omliggende bebouwing en naar het landschap toe voorzien van een aflopend silhouet. De grote raampartijen in de zijgevels kunnen door middel van houten luiken en schuivende delen tijdens het gebruik van het gebouw worden geopend en buiten gebruik worden gesloten, waardoor het gebouw een gesloten schuurachtige expressie krijgt. De foyer wordt met een transparant tussenlid verbonden met de kerk.

Luchtfoto van de kerk in het landschap. Beeld: FARO.

Cijfers

In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2020 en 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal bouwaanvragen in 2020 en 2021 fors is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren; in 2020 steeg het aantal aanvragen met 86% ten opzichte van 2019. In 2021 daalde het aantal aanvragen licht, maar bleef nog steeds hoger dan voorgaande jaren. De toename lijkt vooral te komen door de vele aanvragen voor verbouwingen aan woningen, zoals dakkappellen en aanbouwen. Hieronder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.

 

Aantal planbehandelingen

 

Tabel 2020

Soort aanvraag Aantal aanvragen Aantal behandelingen
Omgevingsvergunning 53 92
waarvan een monument 1 1
waarvan nieuwbouw 29 51
waarvan verbouwing 23 40
Preadvies* 25 41
Reclameaanvraag 2 2
Advies ruimtelijke plannen 3 4
Overige vergaderonderwerpen 1 3
Totaal 84 142

 

* Dit zijn de preadviezen waarvoor nog geen omgevingsvergunningaanvraag is ontvangen. Het totaal aantal preadviesaanvragen was 40.

Het aantal preadviezen was 40% van het totaal aantal aanvragen. Vooral bij deze typen plannen wordt vaker over het plan gesproken. Preadviezen vragen altijd wat meer tijd. Het zijn vaak complexere plannen en vaak zijn ze in een minder uitgewerkt stadium als ze aan de commissie worden voorgelegd.

 

Tabel 2021

Soort aanvraagsoort Aantal aanvragen Herhaling Aantal behandelingen Percentage herhalingen t.o.v. totaal behandelingen
Omgevingsvergunning 41 31 72 43
Preadvies 28 15 43 35
Beleidsadvisering 1 2 3 67
Reclame 1 0 1 0
Aantal behandelingen 71 48 119 40

 

Bezoekers

In 2020 was bij 35% en 2021 45% van de planbehandelingen een bezoeker aanwezig. Dat is meer dan voorgaande jaren. In 2019 was dit nog 28%. De planbehandeling duurt met de aanvrager wat meer tijd, maar met de bezoeker aan tafel kan het gesprek beter worden gevoerd en dit heeft veelal een positief effect op het plan. We juichen dit dan ook zeker toe.

 

Adviezen

Adviezen aan B&W 2021 2020 2019
Adviezen aan B&W Aantal % Aantal % Aantal %
Akkoord 32 26,89 40 28,17 370 34,78
Akkoord op hoofdlijnen 12 10,08 21 14,79 14,49
Aanhouden 6 5.04 10 7,04 145 11,59
Beleidsadvies 9 7,56 2
Niet akkoord 23 19,33 21,64
Niet akkoord, nader overleg 2 1,68 11 7,75 2,90
Niet akkoord, tenzij 27 22.69 24 16,90 6 18,84
Niet behandeld 8 6,72 36 25,35 2 17,39
Eindtotaal 119 100 142 100 69 100

 

In bijna 60% van de aanvragen was de commissie na de eerste behandeling (vrijwel) akkoord. Dat aantal is wat lager dan gebruikelijk, maar dit kan mede komen doordat in Opmeer het aantal preadviezen wat hoger lag.

 

Hoe vaak behandeld

Akkoord/niet akkoord, tenzij ten opzichte van het aantal behandelingen.

 

Aantal behandelingen 2021 % 2020 % 2019 %
1 33 55,93 30 57,32 22 59,46
Akkoord 12 20,34 17 39,02 15 40,54
Niet akkoord, tenzij 21 35,59 13 18,29 7 18,92
2 13 22.03 25 26,22 9 24,32
Akkoord 11 18,64 18 16,46 6 16,22
Niet akkoord, tenzij 2 3,39 7 9,76 3 8,11
3 9 15,25 9 7,32 4 10,81
Akkoord 6 10,17 5 4,27 1 2,70
Niet akkoord, tenzij 3 5,08 4 3,05 3 8,11
4 1 1,69 6,10 2 5,41
Akkoord 0 0 2 5,41
Niet akkoord, tenzij 1 1,69 0 0
5 1 1,69 0 0
Akkoord 1 1,69 0 0
6 1 1,69 0 0
Akkoord 1 1,69 0 0
7 1 1,69 0 0
Akkoord 1 1,69 0 0
Eindtotaal 59 1,69 64 100 37 100

 

In bijna 80% van de gevallen kon de commissie na 2 planbehandelingen een positief advies geven.

Op de gemeentepagina van Gemeente Opmeer op onze website zijn meer cijfers te vinden.

Klein plan

Woningbouw Burgemeester Hoogenboomlaan Hoogwoud

Het betreft een plan voor een woningcomplex met zes woningen. In het historische woonhuis aan de straat komen twee woningen, in het nieuwe deel erachter vier woningen. Het eerste plan had als uitgangspunt om van de woning en het achterste gedeelte één geheel te maken. In het Definitieve Ontwerp is er een duidelijk contrast tussen de historische woning aan de voorzijde en de moderne toevoeging aan de achterzijde. De woning heeft een traditionele uitstraling met metselwerk, witte boeidelen en lichte kozijnen. Het ritme van de ramen aan de zijkant van de woning is afgestemd op de voorgevel. De drie dakkapellen worden traditioneel en met witte houten kozijnen uitgevoerd. De inpandige loggia valt weg in het dak en is zo gedekt mogelijk uitgevoerd. De moderne toevoeging aan de achterzijde krijgt een moderne uitstraling in een lichte kleur metselwerk en met donkere kozijnen.

Het eerste ontwerp ging nog uit van het samensmelten van de woning en de nieuwbouw. Beeld: Bust.

 

In het definitieve ontwerp voor de woningbouw is een helder onderscheid gemaakt tussen de historische woning aan de straat en de moderne uitbouw erachter. Beeld: Bust.

 

De advisering

De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2020 en 2021 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.

Landelijke inpassing van het erf

In de dorps- en landelijke linten en bij stolpen is de erfinrichting vaak een beeldbepalend onderdeel van het groene karakter. De commissie kan dan vragen om een erfinrichtingsplan. Het gaat daarbij om het behoud van de landelijke uitstraling van het lint en zij let daarbij bijvoorbeeld op de positie van de inrit, zo min mogelijk verharding, de groene taluds, een groene erfafscheiding en het openhouden van de doorzichten. Bij (gesplitste) stolpen is het daarbij van belang dat het erf als één geheel afleesbaar blijft. In geval van wijzigingen van het bestemmingsplan kan de gemeente extra voorwaarden meegeven aan de erfinrichting. Daar kan ze naar de mening van de commissie meer gebruik van maken.

 

Ogen op de straat

De commissie heeft in 2020 en 2021 diverse plannen voorbij zien komen, waarbij aan de openbare ruimte blinde gevels werden gemaakt. In sommige gevallen is dat natuurlijk best mogelijk, maar over het algemeen is het voor de beleving van de straat prettig als er geen blinde gevels of hoge schuttingen direct aan de openbare weg worden gebouwd. Het is vaak ook makkelijk op te lossen. Aan de Kroft was sprake van een bijgebouw op minder dan een meter van openbaar toegankelijk gebied, vóór de voorgevelrooilijn van de woning. Dit wijkt af van het bestemmingsplan en van de welstandsnota. De gemeente heeft aangegeven dat zij wilde meewerken aan de situering van het bouwwerk, omdat in de omgeving al meerdere bijgebouwen vóór de voorgevel rooilijn zijn geplaatst. De commissie heeft de gemeente gevraagd of zij een straatbeeld met schuttingen en bergingen aan de straat wenselijk acht, mede met het oog op sociale veiligheid (ogen op de straat).

Adviezen ruimtelijke plannen, kwaliteitsgesprekken, procesbegeleiding, beleidsontwikkeling

In 2020 en 2021 is de commissie betrokken geweest bij enkele ruimtelijke plannen, zoals de bestemmingsplanwijzigingen voor Zandwerven 9 en de Wipbruglaan 4 in Spanbroek, het stedenbouwkundig plan voor de Spanbroekerweg en het BIK-terrein in Spanbroek.

In het kader van de ruimte voor ruimteregeling is voor Zandwerven 9 en de Wipbruglaan 4 in Spanbroek het bestemmingsplan aangepast. Het plan voor de Zandwerven 9 bestaat uit het slopen van de lange schuren en de herbouw van een nieuwe woning. In dit gebied is het behoud van de historische verkavelingsstructuur één van de criteria in de gemeentelijke welstandsnota. Bij de Zandwerven 9 is dat des te belangrijker, omdat in het gebied de ontstaansgeschiedenis van Opmeer nog duidelijk afleesbaar is en deze bovendien een grote kwaliteit heeft. De commissie betreurde dan ook dat de situering van de nieuwe woning is afgestemd op de naastgelegen woning in plaats van op de richting van de eeuwenoude patronen in het landschap. Het stedenbouwkundig plan was reeds vastgelegd in het bestemmingsplan en de commissie is uiteindelijk toch akkoord gegaan met de aanvraag.

 

De bestaande schuren staan logisch gesitueerd ten opzichte van de eeuwenoude verkavelingsstructuur. Beeld: tekenburo Schipper.

 

In de nieuwe situatie is de richting van de naastgelegen woning als leidend genomen voor de plaatsing van de woning. Beeld: tekenburo Schipper.

 

Stedenbouwkundig plan Spanbroekerweg 162 Spanbroek

Het stedenbouwkundig plan voor 42 woningen aan de Spanbroekerweg behelst de sloop van de kantoorgebouwen en de bouw van een appartementencomplex voor starters en senioren. Het pand aan het lint blijft behouden. De hoofdopzet bestaat uit vier blokken van drie lagen hoog, die in een u-vorm rond een binnenterrein zijn gesitueerd. De schaal van de blokken is optisch verkleind door de vormgeving. Het beleid van de provincie is erop gericht om geen grootschalige ontwikkelingen in het landelijk gebied toe te staan en het plan maakt volgens de welstandsnota onderdeel uit van het dorpslint, waarvoor bijzonder welstandsniveau geldt. De commissie begrijpt de opgave om te bouwen voor starters en senioren. Het complex ligt op een overgang tussen het landelijk gebied en het dorpse karakter van één laag met een kap. Ze is van mening dat het programma te groot is voor deze plek. De stedenbouwkundige opzet van het appartementencomplex is te stedelijk en heeft een te hoge dichtheid in relatie tot de kleinschalige dorpse karakteristiek. De grote hoeveelheid parkeerplaatsen neemt bovendien een groot deel van het openbaar gebied in. Als suggestie heeft de commissie meegegeven om te onderzoeken of er in plaats van één groot complex verschillende kleinschaliger dorpse volumes kunnen worden gerealiseerd. Dit is echter niet mogelijk gebleken, en de ontwikkeling is uiteindelijk vastgelegd in het bestemmingsplan.

 

Spanbroekerweg. Impressie bestaande en nieuwe situatie. Beeld: TPAHG.

 

Het beeldkwaliteitplan voor het BIK-terrein in Spanbroek. Beeld: BRO.

Het voormalige BIK-terrein is een prachtige locatie voor woonwijk, op steenworp afstand van het centrum. Het water, het weidelandschap, de nabijheid van het centrum en de geschiedenis van het fabrieksterrein maken het tot een unieke plek. Door hier op terug te grijpen had de op zichzelf heldere stedenbouwkundige opzet nog beter kunnen worden verankerd aan de locatie. Het programma is fors en het is dan ook een uitdaging de kwaliteit van de openbare ruimte niet te laten ondersneeuwen door het parkeren.

 

Stedenbouwkundig plan Koninginneweg 85

De commissie heeft het college van Burgemeester en Wethouders in 2021 twee separate adviesbrieven geschreven over de ontwikkeling aan de Koninginneweg 85 in het centrum van Opmeer. Het plan betreft de sloop van de veevoederfabriek met kenmerkende silo, diverse opslaghallen en woningen en de bouw van een complex van 4 tot 7 lagen hoog, met daarin een supermarkt en 42 appartementen. De stedelijkheid van het plan, zowel in volume als in architectonische uitwerking, contrasteert met het kleinschalige karakter van Opmeer. De kleinschaligheid van het centrum staat centraal in de Nota uiterlijk van bouwwerken. Een vitaal centrum is van belang voor de leefbaarheid in het dorp en haar omgeving. De ambitie om de centrumfunctie van Opmeer te versterken is naar de mening van de commissie echter ook mogelijk met behoud van de van oorsprong agrarische identiteit van de historische kern van Opmeer.

Foto van de bestaande situatie aan de Koninginneweg met de beeldbepalende silo. Beeld: Segesta groep.

Schetsontwerp voor het appartementencomplex en de supermarkt. Beeld: Segesta groep.

 

Ondersteunende activiteiten

De adviseurs van MOOI Noord-Holland doen meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Wij ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Voor de gemeente Opmeer hebben wij de volgende ondersteunende activiteiten uitgevoerd:

  • MOOI Noord-Holland heeft voor de gemeente Opmeer gewerkt aan de actualisatie van de Welstandsnota. De vraag van de gemeente is geweest om de welstansnota te actualiseren. Aandachtspunten waren het vereenvoudigen van de nota, verruiming van de ambtelijke toetsing en aanpassen op de terminologie van de Omgevingswet. De nota heeft daarom de benaming Nota Uiterlijk van Bouwwerken gekregen. In 2021 heeft de gemeenteraad de nieuwe nota vastgesteld.

 

De gemeente Opmeer kent nog een groot aantal historische stolpen. Beeld: MOOI Noord-Holland.

Hoe is het met?

Woning Heerenvest Spanbroek

De aanvraag betrof de nieuwbouw van een vrijstaand volume met twee woningen. Het ontwerp bestaat uit een lichte doorlopende onderbouw van beton en een opbouw van donkere volumes waaruit openingen als het ware zijn gestanst, met aan de zijkant een overstek. Voor beide woningen is er één entree. Deze ligt terug en wordt geaccentueerd door contrasterend materiaal van cortenstaal. Het ontwerp wijkt af van het beeldkwaliteitplan dat voor Heerenweide is opgesteld. Vanwege de situering in de wijk en de hoge ontwerpkwaliteit vond de commissie  het goed verdedigbaar om in dit geval af te wijken van de criteria. De woning voegt zich in zijn eenvoud en zorgvuldige positionering en door het gedekte en natuurlijk verouderende materiaalgebruik goed in de wijk. De commissie is zelfs van mening dat op bepaalde plekken meer variatie de kwaliteit van de wijk ten goede zou komen.

De gerealiseerde woning. Beeld: MOOI Noord-Holland

Evaluatie en aanbevelingen

Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst.

Op 8 juni 2022 vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2020 en 2021. De belangrijkste uitkom­sten van dat gesprek zijn:

De komende jaren staat de gemeente Opmeer voor een aantal grote ruimtelijke opgaven. De gemeente heeft stappen gezet om die ontwikkelingen in samenhang te benaderen en daarbij ook de openbare ruimte te betrekken. Dit zal een plek krijgen in de omgevingsvisie. Gesproken is om de stedenbouwkundige van de Welstandscommissie Opmeer vroegtijdig bij de plannen te betrekken, zodat zij proactief kan meedenken en plannen van meerwaarde kunnen zijn voor alle stakeholders.

In het coalitieprogramma 2022-2026 is een aantrekkelijk landschap één van de 5 ambities. De commissie merkt eveneens dat de waardering voor de gebiedseigen kenmerken groot is. Onder de Omgevingswet is de waarde van het cultuurlandschap één van de onderdelen van erfgoed. Aangeraden wordt om het cultuurlandschap in de omgevingsvisie een prominente plek te geven en omgevingskwaliteit in het omgevingsplan integraal te benaderen. Er kan dan zorgvuldig worden nagedacht hoe nieuwe ontwikkelingen passen bij de gebiedseigen kenmerken.

Tot slot is gesproken over de klimaatopgaven en de relatie met omgevingskwaliteit. Momenteel gaan de technische ontwikkelingen snel en wordt veel ervaring opgedaan met betrekking tot een goede inpassing in de omgeving. Zo zijn er voorbeelden van zonneweides met meervoudig grondgebruik en windmolens op bedrijventerreinen.

 

Agrarisch ensemble met doorzicht op het landschap. Beeld MOOI Noord-Holland.

Overige aanbevelingen door de commissie

De commissie Opmeer doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:

  • Het is van belang dat voor nieuwe grootschalige of ingrijpende ontwikkelingen vroegtijdig overleg plaatsvindt. Op deze wijze is het mogelijk samen met de gemeente te sturen op de relatie tussen programma en beeldkwaliteit en de planontwikkeling procedureel op soepele wijze te laten verlopen. De commissie stelt voor om op reguliere basis overleg in te plannen tussen de afdeling ruimtelijke ordening en commissie in de vorm van een stedenbouwkundig vooroverleg.
  • Bij de aanvragen waar die om een wijziging van het bestemmingsplan vragen, kan de gemeente voorwaarden meegeven voor ruimtelijke kwaliteit. Vanuit een coöperatieve en ambitieuze houding kan de gemeente sámen met daadkrachtige burgers en ondernemers haar beleid vorm geven.
  • Gezien de urgentie van de problematiek rondom klimaat worden initiatiefnemers wel eens getipt over maatregelen t.a.v. bijvoorbeeld duurzame energiebronnen of aanplant van groenelementen ter voorkoming van hittestress en verbetering van de biodiversiteit. Uiteraard zijn deze aanbevelingen ten overvloede maar gezien de maatschappelijke discussie hierover raden wij de gemeente aan discussie te voeren over deze onderwerpen, ook in relatie tot de beeldkwaliteit.
  • In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
  • Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze commissie voorlopig min of meer dezelfde taakomschrijving meekrijgt als de voorgaande commissie, ook omdat veel van het huidige beleid ook min of meer beleidsneutraal wordt overgezet. Toch raden wij u aan de inzet op een vroegtijdige en brede advisering verder door te zetten.
  • Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuur inclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
  • Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.

Tot slot

Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Welstandscommissie Opmeer aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.

De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.

Het dorpslint van Hoogwoud. Beeld: MOOI Noord-Holland.

Colofon

Auteur

Kim Zweerink, coördinator Welstandscommissie Opmeer

Met bijdragen van

Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland

Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland

Alkmaar, maart 2022

Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners

MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH

Beeldverantwoording
Dok architecten., MOOI Noord-Holland, Loek Buter, FARO, Bust, TenW Architecten Adviseurs, De Wolff & partners