Welstandscommissie Oostzaan

Jaarverslag 2023

De voorzitter spreekt

2023 was het laatste jaar waarin de Welstandscommissie Oostzaan onder die naam adviezen uitbracht. Per 1 januari 2024 treedt de omgevingswet in werking en heeft de gemeenteraad de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit benoemd die als opdracht meekrijgt om op basis van de kadernota Dorpsaanzicht en Openbare ruimte Oostzaan te adviseren over ruimtelijke ontwikkelingen in Oostzaan.

De ruimtelijke ruggengraat van Oostzaan wordt gevormd door de lange, eeuwenoude linten. Het zwaartepunt van de plannen die de gemeentelijke diensten ons voorleggen wordt gevormd door kleine en grote initiatieven die in deze linten worden ontplooid door veelal particuliere initiatiefnemers. Wij voeren met hen en hun ontwerpers het gesprek over de kwaliteit van de plannen, de bijdrage aan een goede omgevingskwaliteit en aan de instandhouding of versterking van de kenmerkende Oostzaanse lintenstructuur. Daarbij is de afweging met de gebruikswaarde en andere particuliere belangen vaak onderwerp van gesprek; hoe kunnen deze belangen verbonden worden met de ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit van de linten? Zijn ontwerpopvattingen houdbaar op langere termijn en duurzaam passend binnen de waardering voor de kwaliteiten van de linten. Veelal spitsen deze gesprekken zich toe op de in de nota genoemde kernwaarden als typologie, maat en schaal, landschappelijke inrichting in relatie tot het aanbrengen van tijdlagen door de voorgestelde planinitiatieven. Dat leidt iedere keer weer tot boeiende gesprekken waarbij het de crux is gezamenlijk tot een plan te komen dat tot trots leidt én zich voegt in de bestaande waardevolle omgeving.

Bart Duvekot

Interim-voorzitter welstandscommissie Oostzaan

Actueel

Dit jaarverslag biedt inzicht in de activiteiten van de Welstandscommissie in 2023 en onze inzet voor omgevingskwaliteit in uw gemeente. De gemeenteraad heeft ons opdracht gegeven om te adviseren volgens de gemeentelijke beleidskaders. Jaarlijks publiceren we dit verslag, niet alleen vanwege de wettelijke rapportageplicht, maar ook omdat we ons werk en de impact ervan graag belichten. Hierdoor kunnen we algemene informatie delen over de waarde van een goede omgevingskwaliteit en hoe dit wordt verankerd in het gemeentelijk beleid. Het jaarverslag geeft de gemeenteraad en anderen hopelijk inzicht in onze inspanningen voor een goede omgevingskwaliteit in de gemeente Oostzaan.

Naast bespreking van bemensing, werkwijze en statistieken, illustreren we ons werk aan de hand van voorbeeldplannen, zowel klein als groot. Dit geeft de gemeenteraad inzicht in onze interacties met initiatiefnemers, ontwerpers en gemeenteambtenaren. Meestal leidt dit tot positieve adviezen, waarbij we de wensen van de initiatiefnemer zoveel mogelijk in evenwicht brengen met gemeentelijke beleidsdoelen.

De introductie van de Omgevingswet in 2024 betekent een nieuw tijdperk voor gemeenten. Gemeenten passen nieuwe instrumenten, kaders en processen toe. De noodzakelijke cultuurverandering die cruciaal werd gevonden voor een succesvolle introductie van de nieuwe wet is al geleidelijk op gang gekomen. De voorbereidingen om bestaande processen in het gemeentehuis te moderniseren, meer integraal naar plannen te kijken en ook de kwaliteit van de leefomgeving eerder bij planontwikkeling bespreekbaar te maken, zijn vrijwel overal vergevorderd. Hierbij zijn natuurlijk lokale verschillen te ontdekken die aansluiten op de gemeentelijke organisatie en werkwijze. Zo heeft de gemeente Oostzaan in 2022 een kerkenvisie laten opstellen voor de Witte Kerk en Grote Kerk.

Het jaar 2023 stond voor ons en onze gemeentelijke collega’s in het teken van het instellingsbesluit dat de gemeenteraad heeft moeten nemen ter introductie van de nieuwe gemeentelijke adviescommissie onder de omgevingswet. Ook in uw gemeente is de instelling van de gemeentelijke adviescommissie als opvolger van de huidige commissie op tijd voltooid. In vrijwel alle gemeenten is ervoor gekozen om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken. Op grond van de wet moeten enkele leden van de commissie monumentendeskundige zijn. Cultuurhistorische aspecten spelen een belangrijkere rol, en we hebben deskundigen op dat terrein opgenomen in de commissie, waar nodig doen we een beroep op bijzondere specialismen via MOOI Noord-Holland.

De gemeentelijke adviescommissie kan als onafhankelijk, deskundig en multidisciplinair team bijdragen aan de zorgvuldige afweging van publieke en private belangen en deze proberen zo goed mogelijk bij elkaar te brengen. Dit is fundamenteel anders dan de toetsende rol die commissies in het verleden hadden. Onder de Omgevingswet wordt het stellen van doelen belangrijker dan het voorschrijven van gedetailleerde regels. Hierbij is er meer behoefte aan een behulpzame constructieve vorm van adviseren, aan deskundige interpretatie van de spelregels en zorgvuldige inhoudelijke motivering. Hier ligt een belangrijke taak voor de onafhankelijke gemeentelijke adviescommissie.

Graag gaan uw adviseurs in de gemeentelijke adviescommissie de komende periode met u in gesprek over de inhoud van het kwaliteitsbeleid onder de Omgevingswet. Welke waarden en ambities staan centraal. Wat betekent dat voor de verschillende gebieden in de gemeente? In welke mate neemt de gemeente regie en wat wordt aan de mensen zelf overgelaten. Hoe landt dit in de nieuwe instrumenten als omgevingsvisie en omgevingsplan. De nieuwe vormgeving van het kwaliteitsbeleid onder de Omgevingswet is een omvangrijke opgave. Als commissie dragen we daar graag aan bij.

 

‘Tegelijkertijd stelt het programma Mooi Nederland ruimtelijke kwaliteit centraal bij de aanpak van maatschappelijke opgaven – op de korte en de lange termijn (2030, 2050 en 2100). Met het programma Mooi Nederland borg ik de belevingswaarde, gebruikswaarde én toekomstwaarde bij het ordenen van de ruimte. Door de grote vraagstukken in de toekomst te verkennen, deze samen te brengen in integrale toekomstbeelden en te vertalen naar concrete inrichtingsoplossingen op gebiedsniveau laten we zien hoe we ons land kunnen inrichten met toevoeging van ruimtelijke kwaliteit.’

Kamerbrief bij contourennotitie Nota Ruimte 6-10-2023 Hugo de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

 

In oktober 2023 zond Minister De Jonge de Contourennotitie Nota Ruimte naar de Tweede Kamer, als voorbereiding op de nieuwe Nota Ruimte. Deze notitie belicht de urgente keuzes voor overheden op het gebied van energie, natuur, woningbouw, landbouw, economie en infrastructuur en geeft een eerste richting voor rechtvaardige verdeling van de ruimte.

De contourennotitie presenteert de visie en schetst globaal de inhoudelijke richting van de nieuwe Nota Ruimte. De kern van deze visie is ‘Heel Nederland’. Heel Nederland moet benut én recht gedaan worden om de schaarse ruimte rechtvaardig te verdelen, met behoud van ruimtelijke kwaliteit, ook voor toekomstige generaties. Ruimtelijke kwaliteit ontstaat door synergie tussen de herkomstwaarde, gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van een plek of gebied.

Herkomstwaarde gaat over de ontstaansgeschiedenis en identiteit van een plek in beeld. Gebruikswaarde gaat over effectief, efficiënt en meervoudig ruimtegebruik. Belevingswaarde stelt schoonheid, eigenheid en onderscheidende kwaliteit centraal. Toekomstwaarde draait om duurzaam, aanpasbaar en robuust ingerichte ruimte. Ontwerp speelt een essentiële rol, niet alleen in strategische verkenningen maar ook in concrete plannen en uitvoering.

Net als voor brede welvaart geldt bij ruimtelijke kwaliteit dat de uitwerking van plek tot plek verschilt. De grote verscheidenheid binnen ons land, in landschappen en stedenschoon, maar ook tussen stad en open landschap, is een kwaliteit en heel belangrijk voor het vestigingsklimaat. Werken aan ruimtelijke kwaliteit is daarom ook werken aan versterken van onderscheidende gebiedskwaliteiten.

 

Woning aan de Stationsstraat. Fotograaf MOOI

 

 

Wat is omgevingskwaliteit

Zorg voor een goede omgevingskwaliteit betekent aandacht voor cultureel erfgoed, de kwaliteit van natuur(schoon), ecologie en landschap, de stedenbouwkundige kwaliteit, de architectonische kwaliteit van bouwwerken en de inrichting van de openbare ruimte(Memorie van toelichting van de Omgevingswet (art.4.1.3)).

Het tot stand brengen van goede omgevingskwaliteit is geen vaststaand (objectief) gegeven, het gaat over de waardering die mensen hebben voor bepaalde kenmerken van hun leefomgeving. Die waardering is persoon-, plaats- en tijdgebonden. Mensen kunnen waardering hebben voor:

  1. Herkomstwaarde; kenmerken die samenhangen met de herkomst, die de geschiedenis van een gebied herkenbaar houden. Het kan gaan om plekken met historische betekenis, zoals monumenten, maar het kan ook een persoonlijk verhaal zijn bij een bepaalde plek;
  2. Belevingswaarde; kenmerken die samenhangen met de beleving, zoals het groen, het uiterlijk van de bebouwing, de geborgenheid, de afwisseling of juist de rust;
  3. Gebruikswaarde; kenmerken die samenhangen met het gebruik van een gebied, zoals de verschillende functies, de bereikbaarheid, de toegankelijkheid;
  4. Toekomstwaarde; kenmerken die samenhangen met de mogelijkheden voor de toekomst, zoals kansen voor groei, duurzaamheid, robuustheid, waardevastheid.

Bijzonder/groot plan

Zuideinde 52A

In 2021 is een plan besproken voor de bouw van een appartementencomplex met vijf woningen. De commissie had destijds bezwaar tegen de grote schaalsprong aan het lint, het gebrek aan een natuurlijke terreininrichting en de afwijkende typologie ten opzichte van de omringende bebouwing. In de tussentijd is het bestemmingsplan aangepast, waardoor de oorspronkelijke nokhoogte van 10 m en goothoogte van 6,2 m voldoen aan de nieuwe criteria. De commissie begrijpt dat er binnen de linten ruimte wordt gezocht om woningen toe te voegen maar is nog steeds niet enthousiast over de ingezette schaalvergroting. Binnen de nieuwe kaders van het bestemmingsplan heeft de commissie geadviseerd deze schaalvergroting zoveel mogelijk te beperken door middel van architectonische ontwerpmiddelen zoals het afleesbaar maken als twee panden door het terugleggen van de voorgevel zodat het gebouw meer leesbaar is als twee afzonderlijke panden, het terugleggen van het tussenlid tussen de dakvlakken ten opzichte van de voorgevel zodat deze niet meer zichtbaar is vanaf de openbare weg, en een meer traditionele gevelindeling en kozijnen, passend bij de bestaande karakteristieken van het dorpslint. Verder heeft de commissie aandacht gevraagd voor een eenduidige en natuurlijke terreinrichting om de kernwaarden van de openbare ruimte te versterken.

 

Bestaande toestand. Bron: Erik van Rooijen

 

Gevelaanzichten. Bron: Erik van Rooijen

Zo werkt het

Even voorstellen
De Welstandscommissie Oostzaan is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Oostzaan.

Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2023 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:

  • Bart Duvekot, gemandateerd architect en interim-voorzitter
  • Natasja Hogen, architectuurhistoricus
  • Egon Kuchlein, architect

De commissie werd ondersteund door:

  • Wouter Kieft, ambtelijk secretaris
  • Sander van Alphen, commissiecoördinator

“In overleg met de welstandscommissie hebben we een aantal stappen gezet in het ontwerp om de schaalvergroting zoveel mogelijk te verzachten en het nieuwe pand goed in te passen in de straat.”

 

Erik van Rooijen, architect

Werkwijze

De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2023 digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.

De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld.

Plannen kunnen namelijk ook behandeld worden door de gemandateerde commissie.

Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.

Beoordelingskaders

Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte vastgesteld in 2021 door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de welstandsnota voor uw gemeente inzien. Ook bestaat er erfgoedbeleid. Via deze link kunt u lezen welk erfgoedbeleid uw gemeente voert. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u via deze link vinden.

De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.

MOOI DARS

Ook in 2023 zijn we doorgegaan met het verbeteren van ons adviesregistratiesysteem MOOI DARS. Op basis van gebruikersfeedback heeft dit jaar een update plaatsgevonden, waarbij de gebruikerservaring van het systeem is verbeterd en nieuwe functies zijn toegevoegd. Inmiddels maken ook8 onze zusterorganisaties Libau en Hûs en Hiem gebruik van het systeem. Samen met hen blijven we dit ontwikkelen. Zo wordt eraan gewerkt om meer soorten advisering te kunnen faciliteren – ook ambtelijke advisering. Daarnaast verwachten we in 2024 klaar te zijn om een koppeling met de gemeentelijke zaaksystemen te maken, zodat we een deel van de gegevens geautomatiseerd kunnen uitwisselen.

Erfgoedplan

De Haal 73

Aan De Haal 73 staat een ‘onvolledige stolp’ uit 1860 met houten gevels in een groene kleurstelling. De stolp is gesitueerd aan het historische dorpslint en gelegen in het Bijzonder Provinciaal Landschap. De aanvrager heeft een plan ingediend voor de sloop van de onbeschermde stolp en de bouw van een nieuwe woning met uitbreiding aan de achterzijde. Het nieuwe ontwerp gaat uit van eenzelfde archetype, conform de Nota Behoud Dorpsgezicht en openbare ruimte, met twee bouwlagen waarbij de tweede laag zich onder de kap bevindt. De gevel is opgetrokken in roodbruin metselwerk en een groene gevelbekleding van Eternit. Op het dak komen zwarte keramische pannen te liggen.

Het plan is strijdig met het bestemmingsplan qua overschrijding van de inhoud van de woning, maar er is een mogelijkheid voor een binnenplanse afwijking, mits aangesloten wordt bij het lint waaraan gebouwd wordt. De commissie betreurde de sloop van de stolp ten zeerste, gezien de architectonische- en cultuurhistorische waarde van hét landschappelijk icoon van Noord-Holland. Zij heeft gestuurd op een duidelijk herkenbaar hoofdvolume met ondergeschikte dakkapellen. Ook heeft zij aandacht gevraagd voor de terreininrichting en een natuurlijke invulling van het voorerf.

 

Gevelaanzichten nieuwe ontwerp. Bron Studio DWP

 

De Haal 73 tijdens sloop in maart 2024. Fotograaf MOOI

Cijfers

In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2023 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal nieuwe plannen en het aantal behandelingen een dalende lijn vertoont over de laatste drie jaren. Het aandeel herhalingen is bijna gelijk gebleven ten opzichte van 2022, wat betekent dat de commissie ongeveer evenveel tijd nodig had om tot een definitief advies te komen. Het aantal preadviezen of vooroverleg is in Oostzaan bescheiden. Er bestaat begrip voor het feit dat gemeenten in het algemeen voorrang geven aan de afhandeling van aanvragen omgevingsvergunning. Maar de commissie pleit voor gesprekken over kwaliteit in een zo vroeg mogelijke fase van planvorming en daarbij hoort het faciliteren van vooroverleg en het actief uitnodigen van initiatiefnemers om met de commissie in gesprek te gaan. Hieronder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.

 

Aanvraagsoorten
De commissie heeft verschillende type plannen in verschillende stadia ter beoordeling voorgelegd gekregen. In 2023 heeft de Welstandscommissie Oostzaan 40 aanvragen behandeld. In verband met 36 plannen die meerdere behandelingen nodig hadden, was het totaal aantal planbehandelingen 76. Het aantal nieuwe adviesaanvragen vertoont een dalende lijn over de laatste drie jaren. Deze afname komt overeen met het beeld in andere Noord-Hollandse gemeentes.

 

2023 2022 2021
Nieuwe aanvraag 40 54 60
Herhaling 36 40 61
Totaal 76 94 121

 

Adviezen
In 2023 kon de commissie bij 46% van de plannen meteen bij de eerste behandeling adviseren akkoord of akkoord op hoofdlijnen te gaan. In veel gevallen betroffen dit plannen waarvan het eerste ontwerp al voldeed aan het gemeentelijke beleid, zorgvuldig waren uitgewerkt en waarbij een compleet dossier aan de commissie ter beoordeling werd voorgelegd. Het aandeel plannen dat moest worden aangehouden is ten opzichte van 2022 licht gestegen naar 16% vergeleken met 11% in 2022, maar nog steeds lager dan in 2021 (31%). Helaas is het aandeel negatieve adviezen met 33% hoger dan 2022 (25%). Dat hangt waarschijnlijk samen met de knellende termijnen waardoor het in de fase van aanvraag omgevingsvergunning nodig is om meteen tot een advies te komen. Er is dan soms te weinig tijd om het plan nog binnen de termijn aan te passen tot een acceptabel kwaliteitsniveau.

 

2023 2022 2021
Akkoord 35 52 55
Akkoord op hoofdlijnen 0 6 3
Aanhouden 12 10 37
Niet akkoord 24 23 24
Niet akkoord, tenzij 0 2 0
Niet akkoord, nader overleg 1 0 1
Preadvies 3 0 0
Collegiaal overleg 1 1 0
Niet behandeld 0 0 1
Totaal 76 94 121

 

Behandelwijze
In 2023 zijn er 57 (75%) plannen beoordeeld door de gemandateerde architect onder verantwoordelijkheid van de commissie. De snelheid en efficiëntie van de advisering kan hiermee toenemen en in geval van twijfel kan de gemandateerde terugvallen op de commissie.

 

2023 2022 2021
Grote commissie 19 31 43
Gemandateerd 57 63 78
Totaal 76 94 121

 

Bezoekers
Bij een kwart van de planbehandelingen was een architect of ontwerper aanwezig. In sommige gevallen werd die vergezeld door zijn of haar opdrachtgever. Het overleg met indiener en architect is zeer waardevol en leidt tot een beter wederzijds begrip en daardoor een sneller advies en betere kwaliteit. Bij de gemandateerde planbehandelingen zijn doorgaans geen bezoekers aanwezig.

 

2023 2022 2021
Bezoek (per zaak) 19 29 40
Totaal aantal behandelingen 76 94 121
Percentage 25% 31% 33%

 

Register van plaatsvervangers

Vastgesteld op 31 december 2023

De aan MOOI Noord-Holland verbonden adviseurs zijn opgenomen in het jaarlijks vast te stellen register van plaatsvervangers.
MOOI Noord-Holland voorziet bij incidentele afwezigheid van de voorzitter of één van de leden in vervanging door een gekwalificeerd commissielid, die zitting heeft in één van de onder MOOI Noord-Holland ressorterende adviescommissies.

 

Adviseur Beroep/ deskundigheid Specialisme/ expertise
drs. Hester Aardse architectuurhistoricus/ cultuurhistoricus erfgoed en ruimte, stedenbouw en groen erfgoed
ir. Ann-Katrin Adolph restauratiearchitect/ erfgoeddeskundige duurzaamheid
ir. Debby Alferink architect
Sander van Alphen MA erfgoeddeskundige
ir. Sandra van Assen stedenbouwkundige/ architect duurzame verstedelijking
ir. Sebas Baggelaar architect/ erfgoeddeskundige
ir. Ron Baltussen architect restauratie
ing. Simone Bleumink architect
drs. Anita Blom architectuurhistoricus/ erfgoeddeskundige
ing. Hans Boonstra erfgoeddeskundige
ir. Belinda van Buiten architect/ stedenbouwkundige
ir. Eddo Carels architect/ bouwhistoricus herbestemming
ing. Richard Colombijn AvB stedenbouwkundige/ landschapsarchitect openbare ruimte
Laura de Bonth MSc stedenbouwkundige energie-infrastructuur
Marlies van Diest landschapsarchitect
Kees Doornenbal architect/ erfgoeddeskundige restauratie en herbestemming
ir. Willemien van Duijn architect
ir. Bart Duvekot architect openbare ruimte
dipl. ing. Oliver Ebben architect renovatie, interieur en duurzaam bouwen
ing. Patrick van Emmerik AvB architect/ stedenbouwkundige
ir. Ben Ewals stedenbouwkundige
dr. Sophie van Ginneken architectuurhistoricus
ir. Bastiaan Gribling architect/ stedenbouwkundige kunst
ir. Marcel Heijmans restauratiearchitect/ bouwhistoricus stadshistorie
ir. Kees van Hoek architect
dr. ing. Natasja Hogen architectuurhistoricus/ bouwhistoricus
drs. Dorine van Hoogstraten architectuurhistoricus/ cultuurhistoricus
ing. Cees Hooyschuur AvB architect/ erfgoeddeskundige restauratie en herbestemming
Jeroen Hooyschuur architect/ erfgoeddeskundige restauratie en herbestemming
Aniek de Jong MA erfgoeddeskundige gebouwd erfgoed
ir. Bastiaan Jongerius architect landelijk erfinrichting, natuurinclusiviteit
Bo Jonk, MA architectuurhistoricus/ erfgoeddeskundige
ir. Jan-Richard Kikkert architect
ir. Klaas Kingma architect stedenbouw
ir. Daan Knijnenburg architect/ restauratiearchitect restauratie
Victorien Koningsberger MA architectuurhistoricus
drs. Irmgard van Koningsbruggen kunst- en architectuurhistoricus
Stefan Kooi MA archeoloog
ir. Judith van Korpershoek architect
ir. Paul Kramer architect
ir. Egon Kuchlein architect nieuwbouw, restauratie, infrastructuur, openbare ruimte
mr.drs. Lilian Kusters architectuurhistoricus restauratie
drs. Ingrid Langenhoff sociaal geograaf
ir. Alenca Mulder architect restauratie
ir. Jorrit Mulder architect restauratie
Juliet Oldenburger MA tuinhistoricus
ir. Maarten Overtoom architect openbare ruimte
Daniël Peters MArch architect
ir. Hans Pluckel architect erfgoed
ir. Dana Ponec architect stedenbouw
Hendrik Sieger Postuma AvB architect erfgoed
Primo Reh MA erfgoeddeskundige/ cultuurhistoricus
ir. Remco Reijke stedenbouwkundige openbare ruimte
ir. Miranda Reitsma stedenbouwkundige ateliermeester
ir. Peter Rutten architect erfgoed
ir. Peter de Ruyter landschapsarchitect hydrologie, veenweiden
ing. Romy Schuit MA architectuurhistoricus/ bouwkundige architectuurhistorie
Renee Stroomer MA erfgoeddeskundige
ing. Jeroen Twisk bouwhistoricus restauratie
ir. arch. Karianne Vandenbroucke architect/ erfgoeddeskundige
ir. Anouk Vermeulen architect interieur
ing. Onno Vlaanderen architect stedenbouw
Rob de Vries AvB architect/ restauratiearchitect/ bouwhistoricus restauratie en bouwhistorie
ir. Hester Wessels architect/ restauratiearchitect restauratie
ir. ing. Robbert Jan Wijntjes stedenbouwkundige
ir. Anke Zeinstra architect
ing. Nico Zimmermann AvB architect/ erfgoeddeskundige erfgoed
dr. Kim Zweerink cultuurhistoricus stadshistorie

Klein plan

Zuideinde 180

Een opvallend klein plan dit jaar was het preadvies voor de bouw van een kattenasiel aan het Zuideinde 180 ter vervanging van het kattenasiel op Zuideinde 2020. Het oorspronkelijke plan ging uit van twee plat afgedekte volumes van één en twee bouwlagen met wit gestucte gevels en donkere kozijnen. De commissie had aanvankelijk grote twijfels bij de maat- en schaalverhoudingen van dit ontwerp, het gesloten karakter van de voorgevel en het oneigenlijke gebruik van materialen, kleuren en detaillering. Een tweede ontwerp paste veel beter binnen het landelijke karakter van de zuidelijke bebouwing aan het dorpslint. Het ontwerp refereert aan een agrarisch gebouw door de twee zadeldaken met een verschillende hellingshoek, de verticale houten delen in de gevel en het vergroten van het onderscheid tussen hoofd- en bijgebouw door middel van een glazen tussenlid. De commissie houdt nog wel moeite met de weinig subtiele aansluiting van de kennels op het hoofdvolume, de eenvoudige voorgevelindeling en het gesloten karakter van het bijgebouw. Zij is dan ook benieuwd naar de definitieve uitwerking van het plan.

 

Huidige situatie met rechts Zuideinde 180. Maps data © september 2022 Google

 

Achterzijde overhoeks met kennels. Bron: An Archi

De advisering

De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2023 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.

 

Westerstijfselmakerspad 22
Een voorbeeld van een plan met een duidelijke rol voor de commissie is Westerstijfselmakerspad 22. De bestaande woning wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe woning van één bouwlaag met kap met zwarte pannen. Het zadeldak is voorzien van een dwarskap. Op verzoek van de commissie is ook het buurpand ingetekend, waarvoor in 2022 een vergunning is verleend voor een nokverhoging van een licht hellend zadeldak met rode pannen. De commissie is bezorgd over de oplossing van de aansluiting tussen de twee panden en of de panden voldoende los van elkaar blijven. Daarom heeft zij geadviseerd om het plan iets op te schuiven waardoor er meer ruimte ontstaat en bouwkundige problemen worden voorkomen. Op die manier houdt de commissie overzicht over alle plannen en vormt zij een tweede geheugensteun voor de gemeente.

 

Ondersteunende activiteiten
De adviseurs van MOOI Noord-Holland doen meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Wij ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Wat betreft de advisering in Oostzaan was 2023 een rustig jaar, de commissie is niet betrokken geweest bij ruimtelijke plannen of beleidsontwikkeling.

 

Westerstijfselmakerspad 22 (niet vergund) en 23. Bron: GVDP Bouwkundig Bureau

 

Brug aan De Haal. Fotograaf MOOI

Hoe is het met?

N516

In het jaarverslag van 2020 is het project ‘Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg – N516’ (AVANT) ook al genoemd. Dit project vindt zowel op het grondgebied van Zaanstad als Oostzaan plaats. Van de twaalf uit te voeren maatregelen vinden er zes plaats binnen de gemeentegrenzen van Oostzaan, waaronder de bouw van een fietstunnel en fietsbrug. Afgelopen jaar heeft de voorzitter, Marlies van Diest, afscheid genomen van de commissie. Marlies blijft wel werkzaam voor het kwaliteitsteam MAAK Zuid van de gemeente Zaanstad en op die manier betrokken bij het plan. Tevens is de interim-voorzitter van de commissie, Bart Duvekot, toegevoegd aan het projectteam om te adviseren over ontwerpkeuzes op het grondgebied van de gemeente Oostzaan. Er geldt een inpassingsplan (bestemmingsplan van de Provincie), en er is ook een Beeldkwaliteitsplan met ontwerpuitgangspunten opgesteld, maar dat is door de gemeente Oostzaan (nog) niet vastgesteld als beoordelingskader voor aanvragen omgevingsvergunning voor de fietstunnel en fietsbrug. Intussen zet de commissie op basis van dit beeldkwaliteitsplan vast in op het borgen van de samenhang en continuïteit van het hele wegontwerp, zowel in Zaanstad als in Oostzaan.

 

Kaart uit te voeren maatregelen N516. Nummer 8-12 vallen in Oostzaan. Bron gemeente Zaanstad

 

Kruising S118 en N516. Fotograaf MOOI

Evaluatie en aanbevelingen

Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. Op donderdag 30 mei vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2023. De belangrijkste uitkomsten van dat gesprek zijn:

Op donderdag 30 mei 2024 heeft het jaarlijks evaluatiegesprek van de commissie met de portefeuillehouder Rosemarijn Dral plaatsgevonden. Dit jaarverslag is daarbij besproken en de voorbeelden in het verslag zijn waar nodig toegelicht. De commissie heeft in het algemeen veel waardering voor de door Rosemarijn Dral opgestelde nota Behoud Dorpsaanzicht en Openbare Ruimte en de kansen die dit beleid biedt met een goed gesprek. De samenwerking tussen commissie, initiatiefnemers en bestuur is altijd positief en constructief geweest en wordt ook onder de Omgevingswet voortgezet. Ontwikkelingslocaties zijn toegelicht en een aantal thema’s, als schaalvergroting, participatie, gebouwd erfgoed en het cultuurhistorische landschap zijn besproken. Rosemarijn Dral en de nieuwe voorzitter van de commissie, Hanneke Kijne, delen bevlogenheid met het landschap en de commissie nodigt haar van harte uit mee te gaan op excursie.

 

Overige aanbevelingen door de commissie
De Welstandscommissie Oostzaan doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:

  • Samenwerking is en blijft het motto van de commissie Zaanstreek. De deskundige commissieleden gezamenlijk beschikken over veel inhoudelijke kennis over de Zaanstreek. Tegelijkertijd is er een groot verloop onder ambtenaren en bij de opvolgers minder ervaring en gebiedskennis. Het lijkt ons zinvol om de nieuwe ambtenaren wegwijs te maken en op te leiden, eenvoudigweg door hen de openbare vergaderingen en gesprekken over kwaliteit bij te laten wonen. Zo kunnen ambtenaren leren van de kennis van de commissieleden en maximaal gebruik maken van de klankbordfunctie van de commissie. Samenwerking kun je organiseren.
  • Om deze samenwerking te organiseren doet de commissie een oproep aan de gemeente om een vergaderzaal met hybride vergadermogelijkheid beschikbaar te stellen in het gemeentehuis zodat de vakspecialisten letterlijk met de commissie om de tafel kunnen. Hybride vergaderen, waarbij de commissie in het gemeentehuis vergadert en bezoekers de mogelijkheid hebben om de vergadering digitaal bij te wonen, is het meest bevorderlijk voor de openbaarheid van de vergaderingen.
  • De commissie betreurt de sloop van de onvolledige stolpboerderij aan De Haal ten zeerste, gezien de architectonische- en cultuurhistorische waarde van hét landschappelijk icoon van Noord-Holland. In opdracht van de provincie Noord-Holland heeft MOOI Noord-Holland in 2020 en 2021 alle stolpboerderijen geïnventariseerd en op de kaart Uit het onderzoek is gebleken dat er van de 10.000 stolpen 70 jaar geleden nog een kleine 5000 over zijn. Om deze karakteristieke gebouwen beter te beschermen in de toekomst adviseert de commissie om een sloopvergunning op te nemen in het omgevingsplan en de monumentale waarden te onderzoeken.
  • Met de intrede van De Omgevingswet werken gemeenten aan nieuw instrumentarium op het gebied van een goede omgevingskwaliteit. Uw commissieleden hebben al ervaring met het ontwikkelen van nieuwe, minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen gebaseerde kaders. Graag stellen we deze knowhow ter beschikking. Na vaststelling van de Nota Behoud Dorpsaanzicht en Openbare Ruimte adviseren wij de gemeente om ook het beleid ten aanzien van cultuurhistorie en erfgoed aan te scherpen en te verdiepen en vooral aan te passen aan de omgevingswet, onder het motto ‘de basis op orde’. Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde.
  • Verduurzaming en het klimaat zijn actuele thema’s die steeds zichtbaarder en ingrijpender aanwezig zijn. De groeiende vraag naar zonnepanelen, warmtepompen en windmolens heeft impact op de bebouwde omgeving, maar ook veranderingen in gebruik van materialen (duurzaam geproduceerd en hernieuwbaar) en maatregelen voor de biodiversiteit brengen steeds nadrukkelijker veranderingen met zich mee. De invoering van de Omgevingswet is voor veel gemeenten een logisch moment om de nota’s te vernieuwen. De meesten kiezen ervoor om de gelegenheid aan te grijpen als een kans om hier ook beleid op het gebied van duurzaamheid in op te nemen. De nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte biedt op dit moment onvoldoende houvast voor zowel de commissie als initiatiefnemers om met deze veranderingen om te gaan. De commissie adviseert om actief aan de slag te gaan en na te denken over de gevolgen en inpasbaarheid van deze veranderingen bij het opstellen van bijvoorbeeld beeldkwaliteitsplannen en nota’s. Uiteraard is de commissie bereid om mee te denken over het thema en te ondersteunen waar mogelijk.
  • Veel gemeenten zijn aan het werk (oefenen) met de Omgevingstafel. Doet uw gemeente dit ook? Het is aanbevelingswaardig om een lid van de commissie hierbij aan te laten sluiten.
  • Mochten er vragen zijn over de Omgevingswet, de rol van de commissie of bent u benieuwd naar onze werkzaamheden? U bent welkom om aan te sluiten bij onze vergaderingen, of wij komen graag bij u langs.
  • Als u hulp nodig heeft op het vlak van beleid over erfgoed, dan kunt u contact opnemen met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland. Hier proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden.

 

Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Welstandscommissie Oostzaan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.

De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2024 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.

Colofon

Auteur

Sander van Alphen, commissiecoördinator Welstandscommissie Oostzaan

 

Met bijdragen van

Bart Duvekot, interim-voorzitter Welstandscommissie Oostzaan

Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland

Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland

Bo Jonk, commissiesecretaris en projectmedewerker Erfgoed MOOI Noord-Holland

 

Oostzaan, juli 2024

 

Basisontwerp

Funcke Creatieve Partners

 

Uitwerking

Studio PeetR, Peter Koomen

 

MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit

Emmastraat 111

1814 DP Alkmaar

072-520 44 59

info@mooinoord-holland.nl

www.mooinoord-holland.nl

@MOOI_NH

Beeldverantwoording
Cover: Luchtfoto De Heul. Fotograaf Jos van Alphen, Woning met moderne kapberg aan De Heul. Foto MOOI, Team_Wormerland, Woning met kapberg aan De Haal. Fotograaf MOOI, Erfgoedplan: Situatie voor sloop. Bron: Beeldbank Boerderijenstichting Noord-Holland, Klein plan: Voorgevel kattenasiel. Bron: An Archi, Hoe is het met? Kruising A8 en N516. Fotograaf MOOI, Bijzonder/groot plan: Nieuwe ontwerp overhoeks. Bron: Erik van Rooijen