Welstandscommissie Oostzaan
Jaarverslag 2021
De voorzitter spreekt
Actueel
De Welstandscommissie Oostzaan werkt in opdracht van de gemeente en op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. Daarbij wordt respectvol omgegaan met de goede kwaliteiten uit het verleden.
Met het jaarverslag legt de commissie verantwoording af aan de gemeenteraad over de onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.
Eerder in de planontwikkeling
We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.
De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang worden gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.
Adviseren en inspireren
De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu op 1 juli 2022 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.
Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.
Monumentenadvisering
Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment nog een beroep op onze MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie. De MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie gaat dan binnen onze organisatie functioneren als het centrale orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De gemeentelijke adviescommissie kan – indien nodig – altijd een beroep doen op één of meerdere specialisten, verenigd binnen de MOOI Noord-Holland erfgoedcommissie.
Instellingsbesluit en verordening
Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. Daarnaast kiezen vrijwel alle gemeenten ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd).
In de vast te stellen verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt, in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe vroegtijdiger de betrokkenheid van de commissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal oplossingsgerichter zijn en meer voelen als hulp.
VNG handreiking
In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen.
Kennis maken
De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.
Arie Keppler Prijs 2022
In het komende jaar vragen we ook uw aandacht voor de Arie Keppler Prijs 2022, dé Noord-Hollandse prijs voor omgevingskwaliteit. Hopelijk mogen we ook uit uw gemeente inzendingen voor deze editie ontvangen.
Noordeinde 87, sloop en nieuwbouw woning
De ‘ja, mits-houding’ van de gemeente in geval van de sloop en nieuwbouw van de woning en de ‘opstallen’ aan het Noordeinde 87 komt de kwaliteit van het lint vooral ten goede. De omvang en vorm van de nieuwe woning kan goed op deze plek, maar de kavelindeling en terreininrichting kunnen beter. Een groene terreininrichting is prioriteit conform de nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte. De commissie zorgt er in een paar gesprekken voor dat het stucwerk verandert in beige keimwerk, dat de woning iets opschuift en dat het voorterrein groener wordt ingericht. Het team met stolpenconsulenten van MOOI Noord-Holland is gevraagd om het nog prille initiatief van herbestemming van de naastgelegen stolpschuur te ondersteunen met kennis. De ‘ja, mits-houding’ van de gemeente door medewerking te verlenen aan dit initiatief zou voor het behoud van de stolpschuur ook welkom zijn.
Zo werkt het
Even voorstellen
De Welstandscommissie Oostzaan is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Oostzaan.
Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:
- Marlies van Diest, landschapsontwerper en voorzitter;
- Bart Duvekot, architect;
- Egon Küchlein, architect;
De commissie werd ondersteund door:
- Ingrid Langenhoff, beleidscoördinator MOOI Noord-Holland;
- Wouter Kieft, plantoelichter gemeente Oostzaan.
“Het scheppen van een ontspannen sfeer helpt om gesprekken over kwaliteit constructief te laten verlopen.”
Bart Duvekot, architect
Werkwijze
De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.
De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Plannen kunnen namelijk ook behandeld worden door de gemandateerde commissie.
Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.
Beoordelingskaders
Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De nota Behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte, vastgesteld in 2021 door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de Nota Ruimtelijke Kwaliteit voor uw gemeente inzien. Ook bestaat er erfgoedbeleid. Via deze link kunt u lezen welk erfgoedbeleid uw gemeente voert. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Het bestemmingsplan, met alle informatie op uw adres, kunt u vinden op de site www.ruimtelijkeplannen.nl.
De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.
“Het systeem MOOI DARS is zeer gebruiksvriendelijk en maakt plannen compleet inzichtelijk voor de benodigde adviezen.”
Wouter Kieft, plantoelichter en ambtenaar OVER-gemeenten
MOOI DARS
In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Inmiddels is wCorsys op enkele onderdelen aan verbetering toe, zodat we kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en krijgt een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.
In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Uw gemeente werkt sinds 14 december 2021 met MOOI DARS.
Noordeinde, verbouwingen van woningen
‘In het straatbeeld wordt er gestreefd naar samenhangende variatie, niet naar een verzameling van contrasten’. ‘ Ieder gebouw aan het lint is uniek, maar toont tegelijkertijd een nauwe samenhang met de andere bebouwing. De samenhang wordt bereikt in bouwvorm, kleur en schaal.‘ Dit is een belangrijk uitgangspunt in de nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte. Behalve het vergroten van een woning leeft ook vaak de wens om de woning te moderniseren. Zo ondergaat ook deze woning aan het Noordeinde 11 een flinke transformatie, met een uitbreiding, een steiler dak, een nieuwe voorgevel en wit gestuukte gevels met zwarte kozijnen en daklijsten. Het is de optelsom aan ingrepen, als het grote volume, de forse dakranden en de wit-zwarte kleurstelling waardoor de contrasten in het lint vergroot worden, zo vindt de commissie. Door het behoud van de oorspronkelijke bakstenen gevels wordt de dorpse samenhang behouden en krijgt de woning toch een eigentijdse uitstraling.
Cijfers
In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat er in totaal ongeveer evenveel planbehandelingen zijn geweest als in 2020, maar dat het vaker gaat om herhalingsbehandelingen. Verheugende ontwikkelingen zijn het toegenomen bezoek dat de commissie mocht ontvangen en de stijging van het aandeel preadviezen, of ook wel vooroverleg genoemd. Bij maar liefst 40 planbehandelingen zijn initiatiefnemers en/of hun ontwerpers in de (digitale) vergadering aanwezig geweest, of 33% van het totaal, in vergelijking met 22% in 2021. Het aandeel positieve adviezen ligt al jaren op 45 of 46%.
Hier onder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.
Aantal planbehandelingen
31 van in totaal 121 planbehandelingen betrof een vooroverleg of preadvies. Dat is 25%, een flinke stijging ten opzichte van 2020 (met 13 van 124 of 10%).
Soort aanvraagsoort | Aantal aanvragen | Herhaling | Aantal behandelingen |
Omgevingsvergunning | 45 | 41 | 86 |
Preadvies | 13 | 18 | 31 |
Beleidsadvisering | 1 | 1 | |
Handhaving en excessen | 2 | 2 | |
Reclame | 1 | 1 | |
Aantal behandelingen | 60 | 61 | 121 |
Aantal planbehandelingen ten opzichte voorgaande jaren
Het totale aantal planbehandelingen is de laatste twee jaren nagenoeg gelijk; 121 in 2021 en 125 en 2020, maar in 2021 zijn er minder nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning ontvangen, namelijk 60 in 2021 en 78 in 2020. De verhouding tussen nieuwe aanvragen of herhalingen (dus al eerder behandeld) is opgeschoven in 2021; het gaat nu in ongeveer de helft van de aanvragen over herhalingsplannen terwijl in 2020 dit percentage 38% was. Het vooroverleg wordt weer gestimuleerd.
Soort behandeling | 2021 | 2020 | 2019 |
Nieuwe aanvraag | 60 | 78 | 51 |
Herhalingen | 61 | 47 | 43 |
Eindtotaal | 121 | 125 | 94 |
Aantal aanvragen per soort bouwwerk
Nog iets meer dan in voorgaande jaren gaat het om verbouwingen aan individuele woningen, dit jaar 73 % en in 2020 om 69% en 65% in 2019. Er zijn relatief weinig plannen voor bedrijfsgebouwen behandeld.
Soort bouwwerk | 2021 | 2020 | 2019 |
Agrarisch bouwwerk | 1 | 2 | |
Bedrijfsgebouw | 2 | 5 | 5 |
Bijzonder bouwwerk | 1 | 2 | 3 |
Bijzonder openbaar bouwwerk | 1 | ||
Erfafscheiding | 4 | 1 | 2 |
Individuele woning | 44 | 54 | 33 |
Kleine bouwwerken bij woningen | 4 | 13 | 2 |
Masten en antennes | 2 | ||
Reclameobject | 1 | 1 | 1 |
Winkel | 1 | ||
Woningcomplex | 1 | 1 | 42 |
Eindtotaal | 60 | 78 | 51 |
Adviezen
De nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte lijkt niet meteen van invloed geweest op de adviezen. Ook dit jaar ligt het percentage plannen waarover positief is geadviseerd op 45%, vergelijkbaar met de twee voorgaande jaren waarin dit percentage 46% was.
Adviezen aan B&W | 2021 | 2020 | 2019 |
Akkoord | 55 | 58 | 43 |
Akkoord op hoofdlijnen | 3 | 2 | 4 |
Aanhouden | 37 | 26 | 14 |
Beleidsadvies | 1 | ||
Niet akkoord | 25 | 38 | 30 |
Niet akkoord, nader overleg | 1 | ||
Niet akkoord, tenzij | 1 | ||
Niet akkoord, tenzij aan de voorwaarde wordt voldaan | 1 | 1 | |
Eindtotaal | 121 | 125 | 94 |
Op de gemeentepagina van Gemeente Oostzaan op onze website zijn meer cijfers te vinden.
Verbouwplan Kerkstraat
Een van de meest tot de verbeelding sprekende plannen dit jaar was het verbouwplan Kerkstraat 191c. Bij de behandeling bleek er nog slechts één bouwmuur en een vloer te staan, de rest op voorhand reeds gesloopt. De oorspronkelijke woning was onderdeel van een rij van drie, in een architectuur die kenmerkend is voor Oostzaan. De architect komt in de vergadering en presenteert in een aantal sessies een woning die weer onderdeel van de rij is maar aan de achterzijde meer ruimte zoekt. Een aanvankelijk benaderingswijze om de woning als losstaand pand zich te laten onttrekken aan het ensemble is gezien het kleine kavel ingewikkeld en niet logisch. De commissie is van mening dat deze rijenwoningen karakteristiek zijn voor de Kerkstraat, dat in de nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte wordt gevraagd om de ensemblewaarde van deze rijenwoningen te respecteren en de samenhang te behouden. Het vergunde ontwerp beantwoordt deze opgave, het gerealiseerde pand zal zich weer voegen en de rij aanhelen. De bouw wordt met belangstelling gevolgd.
De advisering
De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2021 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.
Achter op het ruime perceel van een woning aan het Zuideinde wordt een nieuwe woning gebouwd, met de voordeur aan de Posthoornstraat. De gemeente wil graag medewerking verlenen aan het initiatief om ‘wonen op vaders erf’ mogelijk te maken. Ruimtelijk gezien acht de commissie de verdichting op deze plek midden in het dorp mogelijk en de architectuur is ook prima voor het behoud van het dorpsaanzicht. Misschien is de houten erfafscheiding die de tuin begrenst tijdelijk, maar op deze plek aan het plantsoen zou een groene erfafscheiding de kwaliteit van de openbare ruimte ten goede komen. Het is een voorbeeld dat toont dat het behoud van het dorpsaanzicht en de openbare ruimte inderdaad aan elkaar verbonden zijn en het niet alleen gaat om het gebouw.
Ondersteunende activiteiten en kwaliteitsgesprekken
De adviseurs van MOOI Noord-Holland doen meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Wij ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit.
In 2021 is de commissie niet betrokken geweest bij ruimtelijke plannen of bij inrichtingsplannen voor de openbare ruimte, maar de commissie heeft de volgende ondersteunende activiteiten uitgevoerd:
Intake- of omgevingstafel
Binnen OVER-gemeenten is er een intake-, of omgevingstafel ingesteld. De intaketafel behandelt plannen die om enige reden niet direct binnen het beleid passen, maar waar wellicht toch medewerking aan kan worden verleend, een soort vooroverleg. Bart Duvekot neemt desgevraagd zitting aan deze tafel waar verschillende disciplines zijn vertegenwoordigd.
Bijdrage vooroverleg appartementencomplex Zuideinde
Voor het Zuideinde 52 is een vooroverlegplan ingediend voor de sloop van een éénlaags café met een kap en de nieuwbouw van een appartementencomplex met vijf starterswoningen in de vorm van een villa van twee verdiepingen en een samengesteld dak. Vanuit de commissie werden niet zozeer vraagtekens gezet bij de functiewijziging als wel bij de stedenbouwkundige inpassing en de toegepaste villa-typologie. In een gesprek met de indieners, de wethouder en ontwerper is gekeken hoe het plan beter passend te krijgen is. Conclusie was dat stedenbouwkundig een bebouwing met twee lagen en een kap hier passend kan zijn, maar dat gezocht zou moeten worden naar een meer Oostzaanse typologie en naar een betere (groene) inpassing van het parkeren en de bergingen op de begane grond.
Noordeinde 21, verbouwing
Bij de beoordeling van schetsontwerpen voor verbouwingen van woningen in het lint gaat de commissie uit van de kwaliteiten van de bestaande architectuur, al lijkt deze inmiddels verbouwde woning wellicht minder te passen bij de gewenste Oostzaanse typologieën zoals beschreven in de nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte. De optelsom aan ingrepen uit het schetsontwerp met wit-gestuukte gevels, zwarte kozijnen en dakranden stond niet alleen te ver af van de bestaande architectuur maar vooral ook van de gewenste samenhang in het lint. In de gesprekken is getracht om de verbouwing zo terughoudend mogelijk te houden door aanpassingen in kleuren en materialen, met behoud van een meer eigentijdse ‘look’. Met de nieuwe nota in de hand is er daarnaast meer argumentatie om het voorerf groen in te richten. Het negende uitgangspunt luidt:
‘De erfinrichting aan de straatzijde is groen. Eventuele benodigde verharding wordt zoveel mogelijk aan de achterzijde gesitueerd.’
Evaluatie en aanbevelingen
Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. Op 14 februari vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2021. Tijdens het gesprek zijn vooral onderwerpen besproken die in de toekomst zullen spelen:
- De wijze van toepassing van de nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte in woonbuurten, dus buiten de linten.
- Implementatie van kwaliteit van groen en landschap als onderdeel van de taak van de commissie en dit in de naam van de commissie tot uitdrukking laten komen. Bijvoorbeeld ‘gemeentelijke adviescommissie behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte’.
- Op welke wijze cultuurhistorisch waardevolle elementen als bijvoorbeeld Oostzaanse oorspronkelijke houten woningen of de begraafplaats op vrijwillige basis onderdeel kunnen worden van het erfgoedbeleid.
- Het inrichten van en het opstellen van de verordening op gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit en het aanbod om ervaringen opgedaan door MOOI Noord-Holland bij andere gemeenten uit te wisselen.
Overige aanbevelingen door de commissie
De welstandscommissie Oostzaan doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:
- Het belang van vooroverleg in geval van concrete ontwikkelingen wordt gezien en de commissie is blij met de uitnodiging aan de intake- en omgevingstafel. De commissie stelt in aanvulling daarop voor om een paar keer per jaar een overleg te organiseren met de beleidsafdeling leefomgeving en erfgoed om toekomstige ontwikkelingen in Oostzaan op hoofdlijnen te bespreken. Gezamenlijk kunnen we verkennen of de commissie een bijdrage kan leveren met ontwerpkracht of procesbegeleiding en hoe de commissie kan inspireren en stimuleren.
- Met de nieuwe nota behoud dorpsaanzicht en openbare ruimte in de hand adviseren we niet alleen graag over het bouwplan maar ook over de inrichting van het omringende erf. In de geest van de omgevingswet en met de expertise in huis denken we ook graag mee over de kwaliteit van inrichtingsplannen van de openbare ruimte. Met name de kwaliteit van de onbebouwde ruimte en het cultuurhistorische landschap zijn in Oostzaan kenmerkend en waardevol.
- In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
- Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze commissie voorlopig min of meer dezelfde taakomschrijving meekrijgt als de voorgaande commissie, ook omdat veel van het huidige beleid ook min of meer beleidsneutraal wordt overgezet. Toch raden wij u aan de inzet op een vroegtijdige en brede advisering verder door te zetten.
- Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuur inclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
- Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.
Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.
De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.
Colofon
Auteur
Ingrid Langenhoff, coördinator welstandscommissie Oostzaan
Met bijdragen van
Marlies van Diest, voorzitter welstandscommissie Oostzaan
Bart Duvekot, architect en lid welstandscommissie Oostzaan
Egon Küchlein, architect en lid welstandscommissie Oostzaan
Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland
Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland
Alkmaar, februari 2022
Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners
MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH
Beeldverantwoording
MOOI Noord-Holland, Funda.nl, Loek Buter, Vinkinterieurontwerp, MOOI Noord-Holland, Dirk Voet