Welstandscommissie Koggenland
Jaarverslag 2021
De voorzitter spreekt
Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
‘Haastige spoed is zelden goed’, zo blijkt ook weer hoe lyrisch de Westfriese taal is met een bijzondere eigen woordenschat. Nederland verandert snel door de energietransitie maar misschien nog wel meer door de bouwopgave van de komende 10 jaar waar in West-Nederland 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gerealiseerd. De commissie zag in 2020 en 2021 het aantal aanvragen voor verbouw en nieuwbouw sterk toenemen wat deels door de pandemie en de gevolgen voor het thuiswerken verklaarbaar is maar ook door de krapte op de woningmarkt. Zo werden er dorpsuitbreidingen aan de commissie ter beoordeling voorgelegd en de voortvarendheid waarmee die projecten van de grond komen baart zorgen over de kwaliteit van de inpassing van die nieuwe functies in het bijzondere Koggenlandse landschap en het creëren van maatschappelijke meerwaarden hierbij.
Sinds 1996 is het percentage agrarisch gebied in Noord-Holland met zo’n 400 km2 afgenomen, zo’n 10% van de oppervlakte van de hele provincie. Maar daar blijft het niet bij.
De aanblik van het open landschap zal in Noord-Holland aanmerkelijk veranderen door een groeiende woningmarkt, grote datacenters en het energielandschap met windmolens en zonneweides. Dat vraagt om herwaardering van het begrip maakbaar landschap in Nederland. Wat in 1900 nog een lappendeken van kleine erven met keuterboeren was, is vrijwel overal in de provincie vervangen door productielandschap waarin de lange lijnen van bomensingels en doorzichten tussen de lintbebouwing een nieuwe kwaliteit opleverde. Het karakteristieke Hollandse landschap dat ieder jaar veel toeristen trekt zal opnieuw een belangrijke transformatie doormaken waarin naast de nodige woningbouw ook nieuwe natuur een plek moet krijgen. De afwegingen die daarbij een rol spelen vragen om een lange termijnvisie over een groter gebied dan alleen de gemeenten in West-Friesland. Het gaat om voortdurende afweging van belangen en het zorgvuldig samenbrengen van nieuwe functies van wonen, energie, water, ecologie en landschap daarvoor is nodig dat er voldoende tijd wordt gereserveerd om plannen gedegen voor te bereiden en hierbij meekoppelende belangen te dienen zodat het wonen zorgvuldig in het (nieuwe) landschap kan worden ingepast. Telkens moeten individuele, soms tegenstrijdige claims op het open landschap zorgvuldig op elkaar worden afgestemd.
Nico Zimmermann, voorzitter commissie West-Friesland
Actueel
De Welstandscommissie Koggenland werkt in opdracht van de gemeente en op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. Daarbij wordt respectvol omgegaan met de goede kwaliteiten uit het verleden.
Met het jaarverslag legt de commissie verantwoording af aan de gemeenteraad over de onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.
Eerder in de planontwikkeling
We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.
De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang worden gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.
Adviseren en inspireren
De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu op 1 juli 2023 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.
Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.
Monumentenadvisering
Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment nog een beroep op onze MOOI Noord-Holland Erfgoedcommissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie. De MOOI Noord-Holland Erfgoedcommissie gaat dan binnen onze organisatie functioneren als het centrale orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De gemeentelijke adviescommissie kan – indien nodig – altijd een beroep doen op één of meerdere specialisten, verenigd binnen de MOOI Noord-Holland erfgoedcommissie.
Instellingsbesluit en verordening
Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor de invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. De meeste gemeenten kiezen ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd). Zo kunnen ruimtelijke, stedenbouwkundige en cultuurhistorische aspecten op een goede manier integraal worden afgewogen.
In de vast te stellen verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe vroegtijdiger de betrokkenheid van de adviescommissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal oplossingsgerichter zijn en meer voelen als hulp om soepel door een procedure tot realisatie te komen. De nieuwe commissie kan op deze manier worden ingezet bij de meer complexe plannen, de grotere stedenbouwkundige ontwikkelingen, de plekken waar erfgoed in het geding is en in gevallen wanneer er geschillen dreigen. In veel gemeenten worden de kleinere meer voorspelbare plannen in en om de woning veelal al ambtelijk afgewikkeld met een snelle vergunning.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 17 januari 2022 heeft de raad besloten om de taken en werkzaamheden van de gemeentelijke adviescommissie op een zo kort mogelijke termijn te beperken tot in beginsel de reikwijdte van:
- de wettelijk verplichte toetsing omtrent Rijks- en Gemeentelijke monumenten;
- bouwplannen van de gemeente zelf;
- bouwplannen via een samenwerkingsverband tussen de gemeente en een projectontwikkelaar;
- bouwplannen van projectontwikkelaars;
- geschillen aangaande welstand tussen een, al dan niet particuliere, aanvrager van een omgevingsvergunning en de gemeente;
De overige taken en werkzaamheden die hier buiten vallen, zullen worden afgehandeld middels een ambtelijke toets.
VNG handreiking
In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen. Ook de commissie van Koggenland ziet het als wenselijk om bij complexe plannen eerder aan tafel te komen omdat dan de inbreng vaak nog goed kan worden meegenomen in de plannen. Is de commissie vroegtijdig aangehaakt dan kan in veel gevallen de afhandeling van de vergunning sneller worden afgerond en meestal ambtelijk worden afgedaan.
Kennis maken
De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.
Arie Keppler Prijs 2022
In het komende jaar vragen we ook uw aandacht voor de Arie Keppler Prijs 2022, dé Noord-Hollandse prijs voor omgevingskwaliteit. Hopelijk mogen we ook uit uw gemeente inzendingen voor deze editie ontvangen.
Nieuwbouwwijk Ommeland in Spierdijk
De nieuwe woonwijk aan het Ommeland in Spierdijk wordt een kleinschalige en landelijke woonbuurt. Het dorpse karakter past bij Spierdijk met verschillende woningtypen, kleuren en materialen.
Bijzonder is dat in een deel van de wijk de toekomstige bewoners zelf de vorm van het dak en de kleur van de dakpan en baksteen konden kiezen. Opvallend is dat veel bewoners eenzelfde keuze maakten. In het andere deel van de wijk is hier meer verscheidenheid in gebracht, zodat er een duidelijk verschil is.
De straten bestaan uit verschillende woonblokken afgewisseld met een dwarsgeplaatst blok. De architectuur is zorgvuldig uitgewerkt met een variatie in donkere en rode dakpannen, verschillende deuromlijstingen en verbijzonderingen in het metselwerk. In deze dorpse en intieme nieuwe wijk is het open polderlandschap altijd dichtbij.
Zo werkt het
Even voorstellen
De Welstandscommissie Koggenland is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Koggenland.
Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:
- ing. Nico Zimmermann, architect en voorzitter
- ir. M. Aarts, architect en stedenbouwkundige
- ing. Patrick van Emmerik, architect
De commissie werd ondersteund door:
- Kim Zweerink commissiecoördinator
- Michel Haakman plantoelichter
“Woongenot zit grotendeels in de kwaliteit van de ruimte waar we samen komen, de straat, het plein, het landschap”.
Maud Aarts, architect en stedenbouwkundige
Werkwijze
De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2020 en 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen de gemeente verzoeken om bij de vergadering aanwezig te zijn en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.
De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces zodat het advies van de commissie relatief eenvoudig kan worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Plannen kunnen namelijk ook ambtelijk behandeld worden. Voor veel voorkomende kleine plannen zijn in de welstandsnota duidelijke criteria opgenomen. Deze plannen worden door de gemeentelijke ambtenaren getoetst aan de welstandsnota. Als de plannen afwijken van deze criteria of als de aanvrager zijn bouwplan graag door de commissie behandeld wil zien, wordt het alsnog voorgelegd aan de commissie. Ook grotere bouwplannen die qua architectuur vergelijkbaar zijn met al eerder gerealiseerde bouwwerken en door de welstandscommissie positief zijn beoordeeld, kunnen ambtelijk worden beoordeeld. In 2020 en 2021 zijn volgens de gemeente circa 70 aanvragen ambtelijk behandeld.
Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.
Beoordelingskaders
Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De Welstandsnota Koggenland vastgesteld in 2012 door de gemeenteraad, is de belangrijkste. Via deze link kunt u de Nota Ruimtelijke Kwaliteit voor uw gemeente inzien. Ook bestaat er erfgoedbeleid. Via deze link kunt u lezen welk erfgoedbeleid uw gemeente voert. Naast de welstandsnota zijn er ook welstandscriteria opgenomen in diverse beeldkwaliteitplannen: Hofland 2, Polderweijde, De Tuinen, Spierland, De Burgh, en Vredemaker Oost fase 4. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u via deze link vinden.
De beoordelingskaders zijn over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.
“Er is veel vernieuwing in de linten. Bij een ontwikkeling aan het lint ontvangt de commissie ook graag informatie die zichtbaar maakt hoe een plan zich voegt in zijn omgeving.”
Patrick van Emmerik, architect
MOOI DARS
In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Het systeem wCorsys is op enkele onderdelen aan verbetering toe, zodat we kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en heeft een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.
In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Uw gemeente werkt sinds maart 2021 met MOOI DARS.
Twee stolpen aan de Kwakelweg
Uitgangspunt van het plan voor de twee stolpboerderijen aan de Kwakelweg in Hensbroek is geweest om een buurtschap te realiseren, waarbij de nieuw te bouwen woningen op een ecologische manier passend in het landschap zijn ontworpen. De stolpboerderijen vormen een mooi ensemble met de bestaande karakteristieke stolp aan de overzijde. Ze liggen versprongen ten opzichte van elkaar, waarbij de openheid naar het landschap maximaal is. De openbare ruimte tussen de woningen is als 1 gebied opgepakt. Aanvankelijk was het ontwerp voor beide stolpen op elkaar afgestemd. Er was gekozen voor twee moderne stolpen met eigentijdse materialen, ramen en kleuren. In de uitvoering zijn de stolpen door 2 verschillende architecten met een verschillende sfeer ontworpen; de een is modern met eigentijdse materialen en detaillering en de ander is traditioneel met traditionele materialen en details.
Cijfers
In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2020 en 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal planaanvragen in 2020 en 2021 sterk is toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren (van 143 in 2019 tot 174 in 2020 en 155 in 2021), dat ook het aantal keren dat een plan is besproken in de commissie is toegenomen (van 213 in 2019 naar 301 in 2020 en 269 in 2021), dat het aantal preadviezen is afgenomen van 38% van het totaal aantal plannen in 2019 naar 29% in 2020 en 25% in 2021. Hier onder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.
Aantal planbehandelingen
Tabel 2020
Soort aanvraag | Aantal aanvragen | Aantal behandelingen |
Omgevingsvergunning | 164 | 262 |
waarvan nieuwbouw | 89 | 149 |
waarvan verbouwing | 75 | 113 |
Preadvies* | 28 | 38 |
Adviesaanvraag handhaving | 1 | 1 |
Totaal | 174 | 301 |
* Dit zijn de preadviezen waarvoor nog geen omgevingsvergunningaanvraag is ontvangen. Het totaal aantal preadviesaanvragen was 60.
Tabel 2021
Soort aanvraagsoort | Aantal aanvragen | Herhaling | Aantal behandelingen | Percentage herhalingen t.o.v. totaal behandelingen |
Omgevingsvergunning | 92 | 76 | 168 | 45 |
Omgevingsvergunning monument | 1 | 1 | 100 | |
Preadvies | 58 | 35 | 93 | 38 |
Beleidsadvisering | 2 | 1 | 3 | 33 |
Handhaving en excessen | 3 | 1 | 4 | 25 |
Aantal behandelingen | 155 | 114 | 269 | 42 |
Circa 1/3 van het totaal aantal nieuwe aanvragen in 2021 betrof preadviezen. Vooral bij deze type plannen wordt vaker over het plan gesproken. Het aantal herhalingen bij een vergunningaanvraag was in 2021 relatief hoog met 45%, normaal gesproken is dit ongeveer in 1/3 van de gevallen. Oorzaak hiervoor kan worden gevonden in de huidige werkwijze. De plannen met een ‘niet akkoord, tenzij’ of ‘akkoord op hoofdlijnen’ kunnen ook ambtelijk worden afgehandeld, maar worden toch nog een keer aan de commissie voorgelegd. Dit is over het algemeen een hamerstuk en kost niets extra.
Aantal planbehandelingen ten opzichte voorgaande jaren
Het totale aantal nieuwe aanvragen is de laatste twee jaren toegenomen; 155 in 2021 en 174 in 2020 en 143 in 2019. De verhouding tussen nieuwe aanvragen of herhalingen (dus al eerder behandeld) is opgeschoven in 2021; het gaat nu in ongeveer de helft van de planbehandelingen om een herhalingsplan terwijl dit percentage in 2020 nog 37% was. Het vooroverleg wordt weer gestimuleerd.
Soort behandeling | 2021 | 2020 | 2019 |
Nieuwe aanvraag | 155 | 174 | 143 |
Herhalingen | 114 | 127 | 70 |
Eindtotaal | 269 | 301 | 213 |
Bezoek
In 2020 was bij 21% en in 2021 bij 29% van de planbehandelingen een bezoeker aanwezig. Dat is ongeveer gelijk als in voorgaande jaren. In 2019 was dit 28%. De planbehandeling duurt met de aanvrager wat meer tijd, maar met de bezoeker aan tafel kan het gesprek beter worden gevoerd en dit heeft veelal een positief effect op het plan. We juichen dit dan ook zeker toe.
Hoe vaak behandeld
Akkoord/niet akkoord, tenzij ten opzichte van het aantal behandelingen.
Aantal behandelingen | 2021 | % | 2020 | % | 2019 | % |
1 | 76 | 57,14 | 257 | 57,32 | 74 | 66,67 |
Akkoord | 55 | 41,25 | 107 | 39,02 | 43 | 38,74 |
Niet akkoord, tenzij | 21 | 15,79 | 46 | 18,29 | 31 | 27,93 |
2 | 30 | 22,65 | 21 | 26,22 | 24 | 21,62 |
Akkoord | 19 | 14,29 | 8 | 16,46 | 15 | 13,51 |
Niet akkoord, tenzij | 11 | 8,27 | 3 | 9,76 | 9 | 8,11 |
3 | 15 | 11,28 | 1 | 7,32 | 11 | 9,91 |
Akkoord | 13 | 9.77 | 0 | 4,27 | 7 | 6,31 |
Niet akkoord, tenzij | 2 | 1,50 | 1 | 3,05 | 4 | 3,60 |
4 | 9 | 6,77 | 257 | 6,10 | 2 | 1,80 |
Akkoord | 4 | 3,01 | 107 | 4,27 | 1 | 0,90 |
Niet akkoord, tenzij | 5 | 3,76 | 46 | 1,83 | 1 | 0.90 |
5 | 3 | 2,26 | 257 | 3,05 | 0 | |
Akkoord | 3 | 2,26 | 107 | 3,05 | 0 | |
Eindtotaal | 133 | 100 | 164 | 100 | 111 | 100 |
In 2021 kon de commissie in bijna 80% van de gevallen na twee planbehandelingen een positief advies geven. Bij 12 plannen is vier of vijf keer over het plan gesproken. Dat aantal is hoog in vergelijk tot voorgaande jaren en vergeleken met andere gemeenten. Een verklaring hiervoor is in sommige gevallen een geleidelijke ontwikkeling van het plan. Soms is er meer tijd nodig om tot een goed plan te komen. In een incidenteel geval leidt dit tot wederzijds onbegrip. In een enkel geval lukte het ook na vier á vijf behandelingen niet om tot een gewenst eindresultaat te komen. Maar ook in die gevallen zijn we altijd tot een positief advies gekomen.
Op de gemeentepagina van Gemeente Koggenland op onze website zijn meer cijfers te vinden.
Eigentijdse schuurwoning aan de Walingsdijk
Over het algemeen worden aan de commissie kleine plannen voorgelegd die voorzien in extra verblijfsruimte zoals een bijgebouw, uitbouw, dakopbouw of een dakkapel. De meeste van deze plannen lijken op min of meer elkaar zonder dat ze specifiek voor een plek of gebouw ontworpen zijn. En soms ziet de commissie een bouwplan dat op meerdere aspecten recht doet aan de omgeving, het landgebruik en de landschappelijke karakteristieken, zoals het Noord-Hollandse polderlandschap met de strakke en diepe verkaveling, vrijwel haaks op de dijk en het water.
Het langgerekte woonhuis aan de Walingsdijk volgt de richting van de te slopen glazen kassen. Door de opgerekte afmetingen roept het associaties op met het voormalige tuiniersbedrijf. Het is een eigentijds ontwerp dat door de sterke vorm van één laag met asymmetrisch zadeldak aansluit op de lange lijnen van het landschap en niet aan de karakteristieke traditionele woonhuizen langs de dijk. De samenhang van de dijkbebouwing wordt echter niet verstoord. De grond die afgegraven wordt voor de kleine kelder wordt gebruikt voor een bescheiden terp. Hierdoor komt het ‘langhuis’ los van het poldermaaiveld en lijkt het op enkele plaatsen te zweven. Dit zorgt ervoor dat de woning minder dominant aanwezig is. Aan de hand van 3 varianten werd in overleg met de commissie gekozen voor gebiedseigen materialen zoals een lichte baksteen voor de gevel, accenten van antraciet hout en een sedumdak of leien dak. Op deze manier sluit het ook aan op de omgeving.
De advisering
De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2020 en 2021 is het college van B&W een aantal malen contrair gegaan.
Zomerdijk 13
In het geval van de Zomerdijk 13 was de commissie van mening dat het ontwerp niet voldoende voldeed aan de ambities van het door de gemeente vastgestelde beeldkwaliteitplan. Hierin is aangegeven dat het verwijderen van de bestaande agrarische bebouwing mogelijk is als vervolgens de nieuwe woning de ruimtelijke kwaliteit versterkt. Er is een landschappelijk ontwerp gemaakt waarin de twee landelijke woonerven, zowel qua erf als bebouwing zijn geïnspireerd op de omgeving en goed zijn ingepast. De erven worden aan vier zijden omringd met een kavelsloot en worden ingepast met clusters van opgaande beplanting en de bebouwing is een moderne interpretatie van een lokale boerderij of schuurvorm. In de aanvraag is de sloot tussen de erven helaas verdwenen en wordt de oorspronkelijke kleine schaal verder aangetast door, een gezamenlijke parkeerlus op het voorerf en forse gebouwen, waarvan er bovendien één in plaats van een schuurachtig volume een meer samengestelde vorm heeft gekregen en daardoor in massa omvangrijker oogt. Het college van B&W was van mening dat het plan desondanks voldoende voldeed aan de criteria zoals die in het beeldkwaliteitplan zijn vastgelegd.
Verlaatsweg 50
De aanvraag voor een dam met duiker had de commissie aangehouden met de vraag om ook de erfinrichting aan te leveren. De commissie is zich ervan bewust dat in Koggenland de terreininrichting geen onderdeel uitmaakt van de vergunningaanvraag. Omdat de stolp is gelegen in het landelijke lint, waar in de criteria is opgenomen dat de terreinrichting onderdeel uitmaakt van het architectonisch ontwerp, vraagt ze hier in sommige gevallen toch om. Het college van B&W was van mening dat de welstandscommissie niet over de terreininrichting gaat, en zeker niet op het in het advies geformuleerde detailniveau.
Jaagweg 16
Ook het plan aan de Jaagweg 16 had de commissie aangehouden. De nieuwe gevelindeling en de baksteenkeuze waren op zich akkoord. Er misten echter nog bouwkundige tekeningen behorend bij een vergunningsaanvraag. De gemeente kon op basis van de schetstekeningen de vergunning verlenen.
Spaarboog 13
In het geval van de beschoeiing aan de Spaarboog 13 heeft de commissie een negatief advies gegeven, omdat de beschoeiing niet voldoet aan de criteria voor beschoeiingen in de gemeentelijke welstandsnota. Ook al zijn er al beschoeiingen in het gebied uitgevoerd die hoger zijn, kan de commissie dit niet eigenstandig verruimen omdat daarmee precedenten worden gecreëerd. Als de gemeente dit wil verruimen zullen de eisen voor beschoeiingen in dit gebied moeten worden verruimd. Het college van B&W oordeelde dat de beschoeiing geen grote inbreuk maakt op de ruimtelijke kwaliteit en wordt uitgevoerd conform meerdere in de omgeving bestaande beschoeiingen.
Adviezen ruimtelijke plannen, kwaliteitsgesprekken, procesbegeleiding, beleidsontwikkeling
In 2020 & 2021 is de commissie betrokken geweest bij één ruimtelijk plan, meestal zijn de stedenbouwkundige of beeldkwaliteitplannen niet met de commissie besproken, maar worden de uitgewerkte plannen ter beoordeling voorgelegd. Bij het plan voor de T. van der Meerstraat in Scharwoude is de commissie in een vroeg stadium bij het planproces betrokken. Dit betreft een plan voor het verbouwen, optoppen met toren en verduurzamen van een appartementencomplex. De commissie heeft veel waardering voor de zorgvuldigheid van het plan.
Soms is het zoeken naar een voor gemeente en commissie goede oplossing en bij sommige plannen heeft de planbehandeling langer geduurd dan gebruikelijk.
Grosthuizen 54
Voor de unieke stolpschuur met voorhuis is een nieuwe functie gevonden in een gesloten woonzorgconcept voor ouderen van stichting Warm Thuis. Het is een specifiek programma op een bijzondere plek met een hoog ambitieniveau. Met de stolpenconsulent van MOOI NH heeft in 2019 een cultuurhistorische verkenning plaatsgevonden en een verkenning van het programma in relatie tot het landschap. De eigenaar en gebruiker zijn op basis daarvan met een architect aan de slag gegaan en hebben de plannen met de provincie besproken wanneer ze september 2020 voorgelegd worden aan de commissie. Er is vanuit de commissie lof voor de wijze waarop men met de bestaande bebouwing omgaat. Op het erf achter de stolp zijn echter meer woongebouwen gepland en dit leidde tot discussie over de relatie tussen hoofdgebouw en bijgebouwen achter op het erf en de landschappelijke inpassing. De bijgebouwen zijn zo ontworpen dat ze door een enkel dwarsgeplaatst volume met elkaar een meer besloten ruimte maken hetgeen vanuit het gebruik denkbaar is, maar op gespannen voet staat met het doorzicht naar het achterland. Dit leidde in de zomer 2021 tot een iets meer compacte situering van bijgebouwen, zodanig dat de zichtlijn vanuit de historische entree, langs de bestaande bebouwing weer open is naar het landschap. Er blijven echter zorgen over de nieuwe entree, het parkeerprogramma dat de aanblik van de historische bebouwing vertroebelt en de uitstraling van de bijgebouwen. Over de architectuur van de paviljoens constateerde de commissie dat deze onvoldoende refereerde aan de meer bescheiden typologie van een schuur, hetgeen bij stolpenerven gebruikelijk is om recht te doen aan het agrarische karakter. Over het uiterlijk van de bijgebouwen en de erfinrichting, waarbij vooral werd ingezet op meer groen is over en weer, ook na consultatie bij de provincie, veel gepraat om het plan op een, naar de mening van de commissie, hoger plan te krijgen.
De getekende situatie is slechts een voorbeeld. In de schets blijft de zichtlijn over de oprijlaan behouden, is het parkeren aan de achterzijde opgelost en is aan de achterzijde een gezamenlijk erf gemaakt.
Lijsbeth Tijs Fase 3 Berkhout
De 3e fase van de Lijsbeth Tijs uitbreiding ten noorden van de Oosterse Ven/Ruitersloot sluit aan de zuidzijde aan op het stratenplan van de reeds gerealiseerde fase 2. Aan de noordzijde was de aansluiting op het wandelgebied rond de Bakkersloot niet overtuigend ontworpen. Deze 3e fase vormt de afsluiting van de dorpsuitbreiding terwijl het wegenkruis de indruk wekt dat er later op kan worden voortgebouwd met een nieuwe dorpsuitbreiding. Er was twijfel over de wijze waarop het parkeren is opgelost en het doodlopen van wegen op een natuurgebied. Daarom is er nader overlegt met de afdeling Stedenbouw om beter begrip te krijgen wat de achterliggende ideeën en toekomstvisie zijn. Positief zijn de uiteenlopende woningtypologieën, waarbij aandacht nodig is voor de gesloten kopgevel.
Ondersteunende activiteiten
De adviseurs van MOOI Noord-Holland ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Voor gemeente Koggenland hebben wij de volgende ondersteunende activiteiten uitgevoerd:
- Voor de stolpboerderij te Wogmeer 26 in Hensbroek heeft de stolpenconsulent een advies opgesteld over de bouwhistorische waarde van de kapstal.
- MOOI Noord-Holland is betrokken bij het opstellen van de gemeentelijke kerkenvisie.
Kindcentrum in Avenhorn
Langs de Buitenroede, de randweg van Avenhorn, zal een Kindcentrum worden gebouwd waarin drie basisscholen en een kinderopvang worden samengebracht. De plannen voor het kindcentrum zijn al in een vroeg stadium met de commissie besproken. Vanwege het onderwijsconcept worden de lokalen op de begane grond gesitueerd, en de kantoren op de verdieping. Het betreft een alzijdig volume, dat past bij de vorm van de kavel. De gevel bestaat uit levendig rood metselwerk en rondom het gebouw loopt een markant dakoverstek met een halfronde beëindiging van zinkachtig materiaal. In de pui is op een aantal plekken een dicht paneel toegevoegd met een kleuraccent die past bij de rode gevel. De gevels van de gymzaal zijn georiënteerd op de wegen die naar de gebouwen leiden. In de beplating wordt ledverlichting geplaatst zodat het ook ’s avonds duidelijk is dat het gebruikt wordt. Aan de oostzijde wordt een groene buitenruimte gemaakt. Aan de noord- en oostzijde van het perceel ligt een waterloop. De parkeerplaatsen liggen aan de overzijde van de Naamsloot met een loopbrug over de weg naar het Kindcentrum.
Evaluatie en aanbevelingen
Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst.
Op 21 april 2022 vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2020 en 2021. De belangrijkste uitkomsten van dat gesprek zijn:
De klimaatopgaven in de relatie tot de omgevingskwaliteit is de komende tijd een belangrijk onderwerp, bijvoorbeeld hoe je zonnepanelen kan inpassen in het landschap.
Er is gesproken over het verbeteren van het proces van plannen die door de Welstandscommissie worden beoordeeld; de beschikbaarheid van de benodigde informatie, de terugkoppeling naar initiatiefnemers, de helderheid van de mondelinge en schriftelijke adviezen. In de adviezen moet een helder onderscheid worden gemaakt tussen wat de opdracht is en wat de commissie als ten overvloede extra advies meegeeft. Er zal een afspraak worden belegd tussen de commissiesecretaris, projectleiders en medewerkers van ruimtelijke ordening van de gemeente om goed door te spreken wat van elkaar wordt verwacht.
Het is voor alle partijen wenselijk als er bij complexere projecten in een vroeg stadium overleg plaatsvindt. Voor in het proces is meer ruimte om constructief mee te denken en verloopt het planproces aan het eind soepeler. Gesproken is om de stedenbouwkundige van de Welstandscommissie Koggenland vroegtijdig bij de plannen te betrekken, zodat zij proactief kan meedenken en plannen van meerwaarde kunnen zijn.
In januari 2022 is door de gemeenteraad een motie aangenomen met betrekking tot het inperken van de taken en verantwoordelijkheden van de Welstandscommissie. In vervolg daarop zal de Welstandsnota worden aangepast naar een gebruiksvriendelijkere Reisgids Omgevingskwaliteit en zal de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie nog nader worden ingevuld.
Overige aanbevelingen door de commissie
De Welstandscommissie Koggenland doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:
- De commissie constateert dat er steeds meer plannen worden voorgelegd die niet in het bestemmingsplan passen. Soms is afwijken geen enkel probleem, als het bijdraagt aan de kwaliteit van de plek. De gemeente kan hiervoor zorgen door bij een bestemmingsplanwijziging voorwaarden te geven om de (landschappelijke) kwaliteit te herstellen of te verbeteren.
- De commissie kan zich voorstellen dat bij bijzondere opgaven ook de stedenbouwkundig adviseur of de ambtenaar ruimtelijke ordening bij de vergadering aanwezig is en vanuit de gemeente een toelichting kan geven op de plannen. Dit om onnodig tijdverlies te voorkomen.
- In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
- Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. De gemeente Koggenland heeft de verordening op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie reeds vastgesteld. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij raden u aan een goede scheiding aan te brengen in plannen die goed ambtelijk kunnen worden afgehandeld (de meeste kleine opgaven rond woning of bedrijf) en de grotere meer complexe en/of controversiële ontwikkelingen die vragen om een zorgvuldige afweging en om reden van zorgvuldigheid en transparantie door de onafhankelijke commissie worden afgehandeld.
- Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuurinclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor inclusiviteit, participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
- Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.
Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Welstandscommissie Koggenland aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.
De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.
Colofon
Auteur
Kim Zweerink, coördinator Welstandscommissie Koggenland
Met bijdragen van
Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland
Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland
Alkmaar, februari 2022
Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners
MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH
Beeldverantwoording
MOOI Noord-Holland, Loek Buter, Woonpioniers., Sebastien Ham & Magali Guillaud, TenW Architecten Adviseurs, De Wolff & partners