Erfgoedcommissie
Jaarverslag 2020 en 2021
De voorzitter spreekt
Voor u ligt het samengevoegde jaarverslag van de Erfgoedcommissie van de jaren 2020 én 2021. Als commissie hebben wij de opdracht om voor een aantal gemeenten in Noord-Holland de erfgoedadvisering te verzorgen. Ieder jaar doet de commissie verslag van deze opdracht. Dit geeft ons de kans om de gemeenteraden en andere betrokkenen kennis te laten nemen van de prachtige projecten die er in uw gemeente worden gemaakt en de wijze waarop wij als commissie adviseren.
2020 was het jaar waarin alles anders werd. Vanaf maart was men door de pandemie genoodzaakt om alle vergaderingen online te doen. Zo ook de Erfgoedcommissie. Net als vele anderen dienden onze adviseurs in zeer korte tijd om te schakelen naar een volledig digitale werkwijze en werd de kwaliteit van onze adviezen mede bepaald door de kwaliteit van de videoverbinding. Hoewel de start even wennen was, bleek dat met enkele technische aanpassingen het meeste op vertrouwde voet door kon gaan.
In verhouding met het ingrijpende effect in andere sectoren heeft de advisering over omgevingskwaliteit niet of nauwelijks onder de crisis geleden. Integendeel. Het planaanbod in Noord-Holland lag de afgelopen jaren zelfs aanzienlijk hoger dan in 2019. Daar tegenover stond dat het minder makkelijk was om de afgelopen jaren op locatie te adviseren. Een aantal locaties waarbij dat in 2020 en 2021 wel is gelukt, zijn in dit jaarverslag terug te vinden.
Vanwege het pensioen namen we in 2020 afscheid van Ana van der Mark. Zij is vanaf het begin bij de Erfgoedcommissie betrokken geweest, als architectuurhistoricus en als secretaris. Dat deed zij met veel inzet en betrokkenheid voor alle Noord-Hollandse gemeenten. Haar taken zijn overgenomen door Reinier Mees.
Uiteindelijk is het digitaal werken niet meer weg te denken. De Erfgoedcommissie heeft de ambitie om in 2022 te onderzoeken of er een hybride vorm van vergaderen kan worden verzorgd voor de gemeenten aan wie wij adviseren. Daarnaast zal komend jaar worden onderzocht op welke manier de commissie als ‘centrale Erfgoedcommissie’ inzetbaar zal zijn voor de Noord-Hollandse gemeenten in het licht van de Omgevingswet.
Marjorie Verhoek
Voorzitter Erfgoedcommissie
Actueel
De Erfgoedcommissie van MOOI Noord-Holland werkt in opdracht van verschillende gemeenten in Noord-Holland en adviseert daarbij over bouwplannen voor monumenten en adviesaanvragen op het gebied van cultuurhistorie. Op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders draagt zij daarmee bij aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. De Erfgoedcommissie geeft onafhankelijke en deskundige adviezen, opgesteld op basis van een zorgvuldige afweging van cultuurhistorische waarden die bij een bouwplan in het geding kunnen komen. Dat is een eervolle opdracht, waar wij met onze adviseurs op een professionele manier aan werken. Met dit jaarverslag legt de Erfgoedcommissie verantwoording af aan de gemeenteraad over onze onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.
Eerder in de planontwikkeling
We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.
De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit, en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang wordt gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.
Adviseren en inspireren
De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu op 1 januari 2023 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.
Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.
Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment nog een beroep op onze MOOI Noord-Holland Erfgoedcommissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie. De MOOI Noord- Holland Erfgoedcommissie gaat dan binnen onze organisatie functioneren als het centrale orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De gemeentelijke adviescommissie kan – indien nodig – op deze manier altijd een beroep doen op één of meerdere erfgoedspecialisten, verenigd binnen de MOOI Noord-Holland Erfgoedcommissie.
De specialistische expertise van adviseurs van de centrale Erfgoedcommissie zal vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet voor gemeenten breder inzetbaar zijn. Waar een paar gemeenten nog gebruik zal blijven maken van de Erfgoedcommissie in haar huidige adviesrol voor alle monumentenplannen, kunnen gemeenten en hun nieuwe gemeentelijke adviescommissies in de toekomst gebruik maken van de specialistische vakkennis binnen de Erfgoedcommissie. Op stedenbouwkundig en landschappelijk niveau, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van verduurzaming (bouwfysica), ambachtswerk, erfinrichting en interieur. In het geval van omvangrijke of lastige monumentenplannen of bij plannen met bijvoorbeeld een werelderfgoed- of rijksmonumentale status kan de Erfgoedcommissie op verzoek in alle stadia van de planvorming direct advies aan de gemeente en de gemeentelijke adviescommissie leveren. Dit kan ook als klankbord tijdens een collegiaal overleg. De Erfgoedcommissie blijft daarnaast – net als nu – adviseren over zowel inhoudelijke als procedurele zaken, zoals het aanwijzen van monumenten.
Monumentenadvisering
De specialistische expertise van de adviseurs van de centrale Erfgoedcommissie zal vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet voor gemeenten breder inzetbaar zijn. Waar een paar gemeenten nog gebruik zal blijven maken van de Erfgoedcommissie in haar huidige adviesrol voor alle monumentenplannen, kunnen gemeenten en hun nieuwe gemeentelijke adviescommissies in de toekomst gebruik maken van de specialistische vakkennis binnen de Erfgoedcommissie. Op stedenbouwkundig en landschappelijk niveau, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van verduurzaming (bouwfysica), ambachtswerk, erfinrichting en interieur. In het geval van grote of lastige monumentenplannen of bij plannen met bijvoorbeeld een werelderfgoed- of rijksmonumentale status kan de Erfgoedcommissie op verzoek in alle stadia van de planvorming direct advies aan de gemeente en de gemeentelijke adviescommissie leveren. Ook als klankbord, in collegiaal overleg. De Erfgoedcommissie blijft daarnaast – net als nu – adviseren over zowel inhoudelijke als procedurele zaken, zoals het aanwijzen van monumenten.
Instellingsbesluit en verordening
Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissies. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor de invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. Daarnaast kiezen vrijwel alle gemeenten ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd).
In de vast te stellen (erfgoed)verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt, in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe eerder de betrokkenheid van de commissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal meer oplossingsgericht zijn en daarbij meer voelen als ondersteunend.
VNG handreiking
In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen.
Kennis maken
De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.
Arie Keppler Prijs 2022
In het komende jaar vragen we ook uw aandacht voor de Arie Keppler Prijs 2022, dé Noord-Hollandse prijs voor omgevingskwaliteit. Hopelijk mochten we ook uit uw gemeente inzendingen voor deze editie ontvangen.
Goudsbergen 2, Castricum
Door Nico Zimmermann
Dat de ooit door paarden voortgetrokken en later geëlektrificeerde tram over het voormalige tramtracé tussen Castricum en ziekenhuiscomplex Duin en Bosch reed, is alleen nog in herinnering te roepen door de bescheiden tramremise uit 1914 die zich achter het verdwenen administratiegebouw aan het spoor bevond. Dat was de belangrijkste reden in 2004 voor de rijksmonumentale status. Dat het bescheiden gebouw diende voor het stallen van een tramstel, was door het ontbreken van de oorspronkelijke hoge deuren helaas niet meer af te lezen.
Het plan voor restauratie en nieuwbouw laat zich lezen als een vanzelfsprekend ensemble dat in verschillende tijdsperiodes is ontstaan, een eenheid in verscheidenheid. Belangrijke voorwaarde voor dat resultaat was dat een groot deel van het woonprogramma ondergronds moest worden gerealiseerd. Door de sloop van de zijuitbouw en het terugbrengen van de kenmerkende hoge deuren, kon het oorspronkelijke beeld van de remise bewaard blijven – wat nog versterkt is door het terugplaatsen van twee korte rails profielen onder de nieuwe hoge deuren.
De gekozen architectonische taal van de nieuwe aanbouw is die van een hedendaags landelijke soberheid in een abstracte detaillering, die recht doet aan de hoofdrol voor het monument in ambachtelijk traditionele stijl. Door de kenmerkende zadeldakvorm in de nieuwbouw te herhalen, de aansluiting bij het monumentale deel zo transparant mogelijk vorm te gegeven en het eind met de kap gesloten te houden krijgt het ensemble een vanzelfsprekende verwantschap.
Dit plan, waarvoor lang de tijd is genomen en waaraan de gemeente heeft willen meewerken door ondergronds bouwen en zo een bescheiden bouwhoogte mogelijk te maken, bevestigde dat opdrachtgevers die zich over erfgoed ontfermen en een kundig ontwerper kiezen, kan leiden tot de gewenste afstemming van de hedendaagse woonwensen op de beschermingswaardige delen van een monument.
Zo werkt het
Even voorstellen
Om tot een weloverwogen besluitvorming te kunnen komen is de Erfgoedcommissie samengesteld uit een kerncommissie bestaande uit architectuurhistorici en (restauratie-)architecten. Afhankelijk van de aard van de aanvraag kan een bouwhistoricus, interieur- of landschapsspecialist aan de commissie worden toegevoegd. Zij brengen ieder hun specifieke expertise, vakkennis en ervaring in bij de behandeling en beoordeling van de adviesaanvragen. In de maandelijkse bijeenkomst hebben telkens vier commissieleden zitting (waaronder één roulerend lid). In 2020 en 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:
-
Marjorie Verhoek, voorzitter
Sinds 2015 voorzitter -
Ana van der Mark, secretaris (tot juli 2020)
Tussen 2008-2020 architectuurhistoricus -
Reinier Mees, secretaris (vanaf juli 2020)
Architectuurhistoricus en bouwkundige -
Kees Doornenbal, architectlid
Sinds 2012 als restauratiearchitect commissielid
Roulerende leden
-
Marcel Heijmans, architectlid/bouwhistoricus
Sinds 2019 als restauratiearchitect commissielid -
Cees Hooyschuur, architectlid
Sinds 2013 als restauratiearchitect commissielid -
Rob de Vries, architect/bouwhistoricus
Sinds 2002 als architect/bouwhistoricus commissielid -
Nico Zimmermann, architect
Sinds 2007 als architect commissielid
Meer informatie over de samenstelling van de commissie en de achtergrond van haar leden vindt u op de website van MOOI Noord-Holland en in de brochure: Goed voor uw Erfgoed.
“Het is fijn dat de Erfgoedcommissie al in een vroeg stadium kan meedenken, zowel tijdens de vergadering als op locatie.”
Romy Schuurman – Monumenten adviseur en medewerker vergunningen, de BUCH
Werkwijze
De gemeente legt de plannen aan de Erfgoedcommissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2020 en 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.
De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en op deze manier kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer en/of ontwerper. De centrale vraag bij de planbeoordeling is of de ingreep zodanig is vormgegeven dat de monumentale waarden van het object of ensemble niet worden aangetast en er toch sprake zal zijn van optimale gebruikswaarde.
Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.
Activiteiten van de Erfgoedcommissie
Binnen de organisatie MOOI Noord-Holland is de Erfgoedcommissie niet alleen verantwoordelijk voor de advisering over monumenten en cultuurhistorie, maar zorgt zij er ook voor dat de kennis over en de afstemming van de advisering met de verschillende erfgoedadviseurs bevorderd wordt. Dit doet zij onder meer door het organiseren van themagerichte bijeenkomsten. Doordat het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland van de provincie Noord-Holland is ondergebracht bij MOOI Noord-Holland is het Erfgoedteam in het leven geroepen waar adviseurs van de Erfgoedcommissie zitting in hebben. Het Erfgoedteam agendeert actuele thema’s en organiseert daar kortdurende bijeenkomsten over. In hoofdstuk vier van dit jaarverslag kunt u daar meer over lezen.
Onderzoek en publicatie
Leden van de Erfgoedcommissie leveren regelmatig bijdragen aan onderzoek en publicaties van MOOI Noord-Holland. Net als bij adviesaanvragen kan een team van deskundigen worden samengesteld, aangevuld met externe partijen, al naar gelang de onderzoeksvraag. Daarnaast kan zij op verzoek van gemeenten adviseren of objecten – veelal voorgedragen door eigenaren, inwoners, historische- of erfgoedverenigingen – in aanmerking komen voor het opstellen van een redengevende omschrijving en of op basis daarvan objecten in aanmerkingen kunnen komen voor aanwijzing als gemeentelijk monument en plaatsing daarvan op de gemeentelijke monumentenlijst.
Een voorbeeld hiervan is de adviesvraag uit de gemeente Drechterland. De gemeente legde de vraag voor of de 10 objecten aan de Streekweg waarvoor een redengevende omschrijving was opgesteld, in aanmerking kwamen voor aanwijzing als gemeentelijk monument en plaatsing daarvan op de gemeentelijke monumentenlijst. Aan de hand van een locatiebezoek door afgevaardigden van de Erfgoedcommissie, samen met een medewerker Ruimtelijke Ontwikkeling van de gemeente en de opsteller van de redengevende omschrijvingen werden de eerste bevindingen en aanscherping van de redengevende omschrijvingen aan de gemeente en voorzitter van de Erfgoedcommissie voorgelegd. Op basis van de daarop aangepaste redengevende omschrijvingen werd het adviesverzoek vervolgens in de Erfgoedcommissie behandeld. Daaruit volgde een schriftelijke advies, waarin de commissieleden motiveerden waarom zeven objecten in haar ogen in aanmerking kwamen voor een gemeentelijke monumentenstatus en waarom er ten aanzien van de overige drie objecten de aanwezige waarden in de redengevende omschrijvingen nader onderbouwd dienden te worden.
De provincie Noord-Holland gaf in 2020 en 2021 ook de opdracht tot het actualiseren van de redengevende omschrijvingen van provinciale monumenten. Met medewerking van beleidsmedewerkers van MOOI Noord-Holland werd dit project uitgevoerd. Het ging hierbij niet alleen om woningen, maar ook om sluizen en gemalen, kerken, militaire verdedigingswerken, boerderijen, pakhuizen, seinmasten en grenspalen. Van de objecten werd zowel het interieur als het exterieur én de omgeving van het monument beschreven.
Beoordelingskaders
De basis voor de beoordeling van bouwplannen wordt gevormd door de Erfgoedwet 2016 en de gemeentelijke monumenten- of erfgoedverordeningen. Bij haar advisering maakt de commissie gebruik van een aantal algemeen geldende principes die zijn opgesteld in samenwerking met andere regionale adviesorganisaties. Meer informatie is te vinden op de website van MOOI Noord-Holland in de brochure ’10 uitgangspunten voor het omgaan met monumenten’.
De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.
“Door transformatie en herbestemming voegt elke generatie weer nieuwe lagen toe aan bestaande gebouwen en gebieden. De betekenis van erfgoed zit in de afleesbaarheid van die historische gelaagdheid”
Ana van de Mark – secretaris en architectuurhistoricus Erfgoedcommissie 2006-2021
MOOI DARS
In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Inmiddels was wCorsys op enkele onderdelen aan verbetering toe, om aan nieuwe regelgeving te voldoen en te kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom is gekozen voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en krijgt een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.
In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Ook de Erfgoedcommissie zal in 2022 overstappen naar MOOI DARS.
Zuidereinde 43, ’s-Graveland
Door Kees Doornebal
Huis De Trompenburgh werd gebouwd in 1675 en behoort door zijn geschiedenis, architectuur en bijzondere interieur tot de top monumenten van Nederland. De huidige eigenaar wil het landhuis gefaseerd verduurzamen en het oorspronkelijke schilderwerk, dat in een latere perioden is overgeschilderd, weer in het zicht brengen en waar nodig restaureren.
De eerste fase bestond uit twee planonderdelen: verduurzaming door het isoleren van de vloerdelen van het souterrain en het aanbrengen van een isolatiedeken op de zolder van het centrale deel en restauratie van oorspronkelijke muur- en plafond schilderingen. Om beide ingrepen goed te kunnen beoordelen, beoordeelden afgevaardigden namens de Erfgoedcommissie tijdens een locatiebezoek wat de gevolgen van deze ingrepen zouden zijn voor het monument.
De kleurhistorisch onderzoeker lichtte haar onderzoek toe, dat in nauwe samenwerking met specialist kleur en schilderingen van de RCE werd gemaakt. Op basis hiervan werd een plan van aanpak opgesteld voor het restaureren van de plafonds en balken van de centrale hal van het corps-de-logis, de bijzondere lambrisering in de kamer aan de zuidoost zijde en een deel van het plafond in de kamer op dezelfde verdieping aan de noordwest zijde van de centrale hal, dat nog niet bij eerdere restauraties was blootgelegd.
Tijdens het bezoek werd duidelijk dat alle later aangebrachte verflagen in deze ruimtes geen bijzondere waarde hadden en dat juist het terug in het zicht brengen van de oudere lagen een zwaarwegende bijdrage leverde aan de architectuur van het monument.
De Erfgoedcommissie was onder de indruk van de zorgvuldige aanpak van alle werkzaamheden en de wijze waarop de RCE als onderdeel van het begeleidingsteam werd betrokken bij de verdere uitvoering. Het bezoek op locatie en de aanvullende toelichtingen van de aanvrager en restaurateur gaf duidelijk inzicht in de vergunningaanvraag, waardoor de adviesaanvraag snel kon worden behandeld. Het was tevens aanleiding om het Erfgoedteam over monumentale interieurs in december 2021 op deze locatie te organiseren.
Cijfers
In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2020 en 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat wij ten opzichte van de voorgaande jaren steeds meer adviezen hebben uitgebracht, met name aan de gemeenten Castricum en Enkhuizen en in de meeste gevallen voor rijks- en gemeentelijke monumenten. Hieronder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.
Adviezen 2020
In 2020 heeft de Erfgoedcommissie in totaal 132 keer adviezen uitgebracht voor de volgende gemeenten:
Gemeente | Jan | Feb | Mrt | Apr | Mei | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | Totaal |
Castricum | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 3 | 6 | 7 | 4 | 38 | ||
SED (Enkhuizen) | 2 | 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 30 | |
Purmerend | 3 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 2 | 16 | ||||
SED (Drechterland) | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 15 | ||
Beemster | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 10 | |||||||
Wijdemeren | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 9 | |||||
Heemskerk | 1 | 2 | 1 | 3 | 7 | ||||||||
Opmeer | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||||
Koggenland | 1 | 1 | 2 | ||||||||||
Diemen | 1 | 1 | |||||||||||
Medemblik | 1 | 1 | |||||||||||
SED (Stede Broec) | 1 | 1 | |||||||||||
12 | 7 | 12 | 7 | 9 | 13 | 12 | 3 | 16 | 14 | 13 | 15 | 133 |
Gemeente | Vooroverleg | Omgevingsvergunning | Overige adviesaanvragen | Collegiaal overleg | Totaal |
Castricum | 13 | 22 | 3 | 38 | |
SED (Enkhuizen) | 9 | 21 | 30 | ||
Purmerend | 8 | 8 | 16 | ||
SED (Drechterland) | 5 | 9 | 1 | 15 | |
Beemster | 6 | 3 | 1 | 10 | |
Wijdemeren | 4 | 5 | 9 | ||
Heemskerk | 6 | 1 | 7 | ||
Opmeer | 2 | 1 | 3 | ||
Koggenland | 2 | 2 | |||
Diemen | 1 | 1 | |||
Medemblik | 1 | 1 | |||
SED (Stede Broec) | 1 | 1 | |||
55 | 72 | 3 | 3 | 133 |
Soorten adviezen over 2020 per gemeente (inclusief herhalingsplannen)
Gemeente | Rijksmonument | Gemeentelijk monument | Provinciaal monument | Omgeving van monument | Totaal |
Castricum | 15 | 22 | 1 | 38 | |
SED (Enkhuizen) | 22 | 8 | 30 | ||
Purmerend | 3 | 13 | 16 | ||
SED (Drechterland) | 2 | 13 | 15 | ||
Beemster | 9 | 1 | 10 | ||
Wijdemeren | 9 | 9 | |||
Heemskerk | 1 | 6 | 7 | ||
Opmeer | 2 | 1 | 3 | ||
Koggenland | 2 | 2 | |||
Diemen | 1 | 1 | |||
Medemblik | 1 | 1 | |||
SED (Stede Broec) | 1 | 1 | |||
67 | 63 | 2 | 1 | 133 |
Adviezen per beschermingsvorm over 2020 per gemeente (inclusief herhalingsplannen)
In 2020 werden 55 keer (herhalings)plannen in vooroverleg aan de Erfgoedcommissie voorgelegd en 71 keer werd een advies voor een aanvraag omgevingsvergunning in de Erfgoedcommissie behandeld. In drie gevallen werden overige adviesaanvragen aan de commissie voorgelegd. Dit betrof het schriftelijk advies over het aanwijzen van 10 redengevende omschrijvingen in Hoogkarspel (gemeente Drechterland), een schriftelijk advies na een zienswijze ten aanzien van bescherming tot gemeentelijke monument in Heemskerk en het adviseren over een ingediende zienswijze met betrekking tot het realiseren van een loods en depots bij een bestaand agrarisch (hulp)bedrijf in de directe nabijheid van het ensemble van de rijksmonumentale stolpboerderijen in Middenbeemster. Voor dit laatste plan heeft een afgevaardigde van de commissie de stukken bestudeerd en de situatie ter plekke beoordeelt en is een schriftelijk advies met onderbouwing opgesteld.
Adviezen 2021
In 2021 heeft de Erfgoedcommissie in totaal 146 keer adviezen uitgebracht voor de volgende gemeenten:
Gemeente | Jan | Feb | Mrt | Apr | Mei | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | Totaal | |||
SED (Enkhuizen) | 2 | 2 | 8 | 9 | 2 | 4 | 2 | 5 | 4 | 1 | 1 | 2 | 42 | |||
Castricum | 1 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 6 | 4 | 5 | 27 | |||||
Purmerend | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 12 | |||||||||
SED (Stede Broec) | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 12 | ||||||||
Heemskerk | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 11 | ||||||||
Beemster | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 10 | ||||||||
SED (Drechterland) | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 10 | ||||||||
Koggenland | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||
Medemblik | 2 | 1 | 1 | 4 | ||||||||||||
Heerhugowaard | 1 | 2 | 1 | 4 | ||||||||||||
Opmeer | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||||||||||
DUO+ (Ouder-Amstel) | 1 | 1 | 2 | |||||||||||||
Wijdemeren | 1 | 1 | ||||||||||||||
DUO+ (Diemen) | 1 | 1 | ||||||||||||||
Oostzaan | 1 | 1 | ||||||||||||||
Heemstede | 1 | 1 | ||||||||||||||
Totaal | 7 | 10 | 18 | 18 | 8 | 15 | 13 | 11 | 10 | 11 | 7 | 18 | 146 |
Aantal adviezen over 2021 per gemeente (inclusief herhalingsplannen)
Gemeente | Vooroverleg | Omgevingsvergunning | Overige adviesaanvragen/
collegiaal overleg |
Handhaving/legalisatie | Totaal |
SED (Enkhuizen) | 13 | 28 | 1 | 42 | |
Castricum | 6 | 19 | 2 | 27 | |
Purmerend | 2 | 10 | 12 | ||
SED (Stede Broec) | 4 | 7 | 1 | 12 | |
Heemskerk | 7 | 3 | 1 | 11 | |
Beemster | 8 | 2 | 10 | ||
SED (Drechterland) | 5 | 5 | 10 | ||
Koggenland | 4 | 1 | 5 | ||
Medemblik | 2 | 1 | 1 | 4 | |
Heerhugowaard | 2 | 1 | 1 | 4 | |
Opmeer | 1 | 1 | 1 | 3 | |
DUO+ (Ouder-Amstel) | 1 | 1 | 2 | ||
Wijdemeren | 1 | 1 | |||
DUO+ (Diemen) | 1 | 1 | |||
Oostzaan | 1 | 1 | |||
Heemstede | 1 | 1 | |||
Totaal | 51 | 85 | 8 | 2 | 146 |
Soorten adviezen over 2020 per gemeente (inclusief herhalingsplannen)
Gemeente | Rijksmon. | Gem. mon. | Provinciaal monument | Beschermd stads/
dorpsgezicht |
Omgeving van monument | Dubbel
bestemming Waarde – Cultuurhistorie |
Aanwijzing gemeentelijk monument | Totaal |
SED (Enkhuizen) | 30 | 9 | 3 | 42 | ||||
Castricum | 10 | 17 | 27 | |||||
Purmerend | 4 | 8 | 12 | |||||
SED (Stede Broec) | 1 | 7 | 3 | 1 | 12 | |||
Heemskerk | 1 | 10 | 11 | |||||
Beemster | 10 | 10 | ||||||
SED (Drechterland) | 6 | 4 | 10 | |||||
Koggenland | 4 | 1 | 5 | |||||
Medemblik | 2 | 1 | 1 | 4 | ||||
Heerhugowaard | 3 | 1 | 3 | |||||
Opmeer | 3 | 3 | ||||||
DUO+ (Ouder-Amstel) | 2 | 2 | ||||||
Wijdemeren | 1 | 1 | ||||||
DUO+ (Diemen) | 1 | 1 | ||||||
Oostzaan | 1 | 2 | ||||||
Heemstede | 1 | 1 | ||||||
Totaal | 76 | 59 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 146 |
Adviezen per beschermingsvorm over 2020 per gemeente (inclusief herhalingsplannen)
In 2021 werden 51 keer (herhalings)plannen in vooroverleg aan de Erfgoedcommissie voorgelegd en 85 keer werd een advies voor een aanvraag omgevingsvergunning in de Erfgoedcommissie behandeld. In twee gevallen werd er een handhavings- of legalisatieaanvraag aan de commissie voorgelegd en in acht gevallen overige adviesaanvragen. Dit betrof onder ander een schriftelijk advies over het aanwijzen van een monument in Westwoud (gemeente Drechterland) en Heemstede, een schriftelijk advies voor de Heerhugowaard na een zienswijze ten aanzien van een wijziging in een historische boomgaard, beschermd met een dubbelbestemming cultuurhistorie en het adviseren over een ingediende zienswijze met betrekking tot het realiseren van een appartementencomplex in de directe nabijheid van het ensemble van de gemeentelijke monumenten in Bovenkarspel (gemeente Stede Broec).
Voormalig pakhuis aan de Dorpsstraat
Kerken zijn door hun prominente aanwezigheid en hun bijzondere architectonische uitstraling een ankerplaats in onze samenleving. In Nederland gaat het om meer dan 7000 gebedshuizen; kerken, synagogen, moskeeën en tempels. Daarmee zijn wij binnen Europa het land met de hoogste kerkdichtheden per aantal inwoners. Nu de ontkerkelijking in ons land meer en meer toeneemt is het noodzakelijk de consequenties hiervan onder ogen te zien. Niet alle kerken zullen de komende jaren uit de eredienst worden onttrokken, dus het is van belang dat ook de Noord-Hollandse gemeenten middels het opstellen van een kerkenvisie nadenken hoe zij met deze veranderingen willen omgaan, welke ontwikkelingen zij daarbij wil ondersteunen en te onderzoeken welke nevenfuncties en herbestemmingen mogelijk en wenselijk zouden zijn.
Door inzet van verschillende partijen hebben inmiddels circa 1500 gebedshuizen een nieuwe functie gekregen, vaak met een meervoudige functie. Ook de afgelopen twee jaar behandelde de Erfgoedcommissie een aantal uitbreidings- en herbestemmingsopgaven. Daarbij ging het om wijzigingen aan het interieur van kerken, aanbouwen of bijgebouwen. Voorbeelden hiervan zijn de planaanvragen voor Hoogstraat 18 in Purmerend, Breedstraat 40 in Enkhuizen en Wadway 30 in Opmeer. Vanuit de Erfgoedcommissie hebben wij deze aanvragers geadviseerd het nieuwe programma zo goed mogelijk af te stemmen op de monumentale waarden van het pand en daarbij de karakteristieken van de kerk, zoals de ruimtelijkheid en de bijzondere detaillering en interieuronderdelen altijd als uitgangspunt te nemen voor hun plannen.
De advisering
De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2020 en 2021 zijn voor zover bekend alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.
Boerderij Cronenburg (of Kronenburg) aan de Heemstederweg 1 in Castricum maakt onderdeel uit van het provinciaal monument ‘Terrein Kronenburg’, samen met de archeologische resten van een kasteel, sporen van vroege bewoning en een deel van de gracht van het kasteel. De boerderij ligt vrij in het landschap, ten zuidwesten van het kasteelterrein, waarvan alleen een deel van de omringende gracht nog herkenbaar is. Het huidige bouwvolume van de boerderij is gefaseerd tot stand gekomen, zoals blijkt uit bouwhistorische onderzoek. De oorsprong van de stolpboerderij met dubbel vierkant is uit de zeventiende eeuw en heeft aanpassingen ondergaan in de achttiende en negentiende eeuw.
In 2020 werd door de ontwerper en aanvragers in vooroverleg een eerste plan aan de commissie voorgelegd. Aangezien de boerderij in zeer slechte staat verkeerd, betrof het plan het realiseren van drie appartementen om het onderhoud en de restauratie van buitengevels en vierkant-constructie (en waar mogelijk kapconstructie) te kunnen bekostigen. Daartoe worden in het plan zowel wijzigingen in de gevels en dakvlakken, als in het interieur van het provinciaal monument voorgesteld. De commissie sprak haar waardering uit voor het plan om het vervallen provinciaal monument te herstellen. Tevens achtte zij het plan voor het splitsen van de stolp in drie wooneenheden, vanwege de grootte als stolp met dubbel vierkant voorstelbaar, mits de in het bouwhistorisch onderzoek genoemde monumentale waarden als basis dienen voor de verdere uitwerking daarvan.
Zij wees er ook op dat het een omvangrijk plan betrof, dat juist in de verdere uitwerking nog te veel vragen oproept. Om die reden vroeg zij om aanvullende informatie aan te leveren over de staat van het monument, waaronder het bouwtechnische rapport/het rapport van de Monumentenwacht en het advies van de provincie Noord-Holland ten aanzien van het plan. Zij stelde tevens voor om met de betrokkenen een bezoek te brengen op locatie om de situatie beter te kunnen beoordelen.
Een delegatie van de Erfgoedcommissie is in 2021op locatiebezoek geweest om met de erfgoedambtenaren van de gemeente Castricum en de eigenaren de situatie te beoordelen. Na afloop van het bezoek werd geconcludeerd dat herbestemming van de stolp naar drie appartementen met behoud van de aanwezige monumentale waarden zoals voorgesteld mogelijk werd geacht. Het plan zal op basis van het advies van de commissie worden aangepast en in overleg met alle betrokken voor de tweede keer in vooroverleg aan de Erfgoedcommissie voorgelegd worden.
Boerderij Cronenburg Heemstederweg 1, Castricum – gemeente Castricum. Beeld: MOOI Noord-Holland.
Adviezen ruimtelijke plannen, kwaliteitsgesprekken, procesbegeleiding, beleidsontwikkeling
De Erfgoedcommissie behandelde afgelopen jaren drie opvallende initiatieven in de Beemster met eenzelfde doel. Het toevoegen van nieuwe faciliteiten gericht op de verschillende bezoekers aan het erfgoed in het (dorps)hart van de Beemster. De rijksmonumenten en de plannen zelf zijn heel verschillend van elkaar: het publiekstoegankelijk maken van de kerktoren van de Hervormde kerk naar het ontwerp van Hendrick de Keyser (Middenweg 148), het uitbreiden van de voormalige pastorie uit 1665 (Middenweg 178) met een nieuwe ontvangst- en presentatieruimte voor het Betje Wolff Museum en het realiseren van een nieuw bezoekerscentrum naast de stolp en het woonhuis uit 1877; oorspronkelijk de burgemeesterswoning, nu een VVV, informatiecentrum voor het Werelderfgoed Droogmakerij De Beemster en het Agrarisch museum ‘Westerhem’.
Steeds vaker gaat de voltallige Erfgoedcommissie – of een afgevaardigde specialist namens de Erfgoedcommissie – op locatie in gesprek met de initiatiefnemers en betrokken instanties. Bij alle drie de plannen aan de Middenweg was sprake van een uitgebreide planbehandeling, waarbij de adviseurs van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de beleidsmedewerker en plantoelichter erfgoed van de gemeente Beemster-Purmerend, de architect en aanvrager en andere belanghebbenden een bezoek op locatie brachten om in vooroverleg met elkaar de wensen en (on)mogelijkheden te bespreken. Deze vorm zorgt in een tijdperk waarin ook het digitale vergaderen zich als nieuwe werkvorm is gaan ontwikkelen, voor een waardevol planbehandelingsproces. Door vanaf het begin met alle direct betrokken partijen aan tafel te zitten, kunnen de plannen eerder en meer geleidelijk worden uitgewerkt om zo naar een definitief ontwerp toe te werken. Doordat het maken van een goede afweging voor het behoud van de monumentale waarden daarbij steeds als uitgangspunt wordt genomen, leidt deze procesvorm van advisering tot een snelle afhandeling van de uiteindelijk omgevingsvergunningaanvraag.
Bijzonder advies door Marcel Heijmans
Middenweg 192A, Middenbeemster
De Erfgoedcommissie werd in 2020 en 2021 meerder keren gevraagd om over zienswijzen te adviseren. Een mooi voorbeeld hiervan is de adviesvraag van de gemeente Beemster over een ingediende zienswijze met betrekking tot een plangebied aan de Middenweg 192A in Middenbeemster. Het plan betrof het realiseren van een loods en depots bij een bestaand agrarisch (hulp)bedrijf. Het ging hier om een planologische procedure, waarbij de raad van Beemster gevraagd werd om deze ontwikkeling mogelijk maken.
Nadat het plan ter inzage had gelegen, werd een door een inwoner een zienswijze ingediend. De reclamant stelde dat het industriële karakter van het erf/het bedrijf (loodsen, schuifhek, niet agrarische functies) sterk afbreuk zou doen aan het ensemble van de rijksmonumentale stolpboerderijen De Grote Bijenkorf, De Kleine Bijenkorf, De Lepelaar en De Eenhoorn.
De gemeente vroeg de Erfgoedcommissie om die reden te adviseren over de vraag of het plan voor het realiseren van de bedrijfsgebouwen inderdaad afbreuk zou doen aan het ensemble van de rijksmonumentale stolpboerderijen in de (nabije) omgeving.
Commissielid Marcel Heijmans bestudeerde als afgevaardigde van de Erfgoedcommissie het plan en onderzocht de situatie ter plekke. Hij concludeert dat, gelet op de huidig (gegroeide) situatie niet kon worden gesteld dat de uitbreiding op het achtererf van Middenweg 192A een onevenredige aantasting tot gevolg zou hebben voor de nog aanwezige ensemblewerking tussen de drie boerenerven De Kleine Bijenkorf, De Lepelaar en De Eenhoorn en dat de relatie tussen deze drie boerderijen en het boerenerf De Groote Bijenkorf, niet onevenredig verder zou worden geschaad. De Erfgoedcommissie adviseerde om die reden dat de nieuwe bebouwing, gezien de grote afstand, geen nadelige invloed zou hebben op de gebouwde rijksmonumenten.
Entreepaviljoen Beth Haim, Ouderkerk aan de Amstel
Door Ana van der Mark.
In deze jaarlijks terugkerende rubriek blikt de commissie terug op een project dat het afgelopen jaar is opgeleverd. Soms gaan er jaren overheen voordat een plan wordt gerealiseerd.
Zo ook met het entreepaviljoen van de Portugees-Israëlitische begraafplaats Beth Haim in Ouderkerk aan de Amstel. Het paviljoen maakt onderdeel uit van een project om de begraafplaats meer toegankelijk te maken waarvoor plannen al begin 2016 aan de commissie werden voorgelegd.
Zij was erg onder de indruk van de presentatie van het architectenbureau voor het paviljoen dat wordt ingezet om de bezoeker te informeren over de Joodste traditie van begraven en de rijke historie van de plek. De begraafplaats is al vanaf de zeventiende eeuw als zodanig in gebruik en als rijksmonument beschermd.
Wie nu het terrein betreedt ziet ter linkerzijde van het achttiende -eeuwse Vega huis een nieuw bakstenen gebouwtje met een plat dak. Dit paviljoen oogt sober maar valt ook meteen op door de afgeronde hoeken en het bijzondere metselwerk van roodbruine baksteen met lichte voegen. Aan de zijde waar de entree zich bevindt is een uit natuursteen gefreesde plattegrond van het gebied aangebracht met de naam van de begraafplaats “Huis des levens”. Aan de andere zijde bevinden zich in een gemetselde nis twee waterkranen waaruit water getapt kan worden voor de rituele handwassing.
Oogt het gebouw aan de buitenkant vrij donker, dat verandert bij binnenkomst. In de open ruimte bestaan de wanden uit wit geglazuurde bakstenen en komt het licht door een grote, vierkante uitsparing in het dak, de enige lichttoetreding in het verder raamloze gebouw.
Het is door het contrast van sobere buitenzijde en helder interieur, dat het paviljoen je uitnodigt om naar binnen te komen. En dat is nu precies waar het voor bedoeld is.
Evaluatie en aanbevelingen
Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar vatten wij de belangrijkste ontwikkelingen binnen Noord-Holland samen en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. De belangrijkste aandachtspunten zijn:
- [….] Minimaal één concrete aanbeveling van de commissie zelf, maar liever meer!!
- In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
- Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze commissie voorlopig min of meer dezelfde taakomschrijving meekrijgt als de voorgaande commissie, ook omdat veel van het huidige beleid ook min of meer beleidsneutraal wordt overgezet. Toch raden wij u aan de inzet op een vroegtijdige en brede advisering verder door te zetten.
- Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuur inclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
- Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.
Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Erfgoedcommissie aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.
De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.
Colofon
Auteur
Reinier Mees, secretaris en architectuurhistoricus Erfgoedcommissie
Met bijdragen van
Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland
Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland
Alkmaar, november 2022
Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners
MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH
Beeldverantwoording
Loek Buter, MOOI Noord-Holland, FARO Architecten, Hans Been Architecten BNA, StudioSchaeffer