Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen
Jaarverslag 2023
De voorzitter spreekt
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet na jaren van voorbereiding en enkele malen uitstel dan toch van start gegaan. De Omgevingswet vraagt om een samenhangende benadering van de opgaven die in onze leefomgeving spelen en om hierover in een vroegtijdig stadium met elkaar in gesprek te gaan. Het afgelopen jaar is de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit samen met de gemeente bezig geweest om vorm te geven aan een meer integrale en vroegtijdige advisering op het gebied van Omgevingskwaliteit.
In toenemende mate wordt de Adviescommissie eerder in het proces betrokken bij initiatieven. Zo werden afgelopen jaar de plannen vaker als vooroverleg aan de commissie ter bespreking voorgelegd. En na een aantal jaren noodgedwongen digitaal vergaderd te hebben, konden we eindelijk weer fysiek op het gemeentehuis vergaderen en met ontwerpers en aanvragers om de tafel. Ook sloot een gemandateerde van de commissie aan bij de gemeentelijke omgevingstafels en was er ruimte voor tussentijds overleg bij complexe vraagstukken of bij vragen over nieuw ruimtelijk beleid.
We ervaren deze intensievere manier van samenwerken als bijzonder positief. In het vooroverleg is er nog ruimte om mee te denken en om te zoeken naar oplossingen die voor zowel de initiatiefnemer als het publiek belang een meerwaarde hebben, om te zoeken naar koppelkansen tussen verschillende sectoren en om (complexe) opgaven zo te benaderen dat de kwaliteit van de omgeving wordt verbeterd. We zien ernaar uit om in 2024 op de ingeslagen weg verder te gaan.
Kim Zweerink, voorzitter van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit Enkhuizen
Actueel
Dit jaarverslag biedt inzicht in de activiteiten van de Adviescommissie voor Ruimtelijke Kwaliteit in 2023 en onze inzet voor omgevingskwaliteit in uw gemeente. De gemeenteraad heeft ons opdracht gegeven om te adviseren volgens de gemeentelijke beleidskaders. Jaarlijks publiceren we dit verslag, niet alleen vanwege de wettelijke rapportageplicht, maar ook omdat we ons werk en de impact ervan graag belichten. Hierdoor kunnen we algemene informatie delen over de waarde van een goede omgevingskwaliteit en hoe dit wordt verankerd in het gemeentelijk beleid. Het jaarverslag geeft de gemeenteraad en anderen hopelijk inzicht in onze inspanningen voor een goede omgevingskwaliteit in de gemeente Enkhuizen.
Naast bespreking van bemensing, werkwijze en statistieken, illustreren we ons werk aan de hand van voorbeeldplannen, zowel klein als groot. Dit geeft de gemeenteraad inzicht in onze interacties met initiatiefnemers, ontwerpers en gemeenteambtenaren. Meestal leidt dit tot positieve adviezen, waarbij we de wensen van de initiatiefnemer zoveel mogelijk in evenwicht brengen met gemeentelijke beleidsdoelen.
De introductie van de Omgevingswet in 2024 betekent een nieuw tijdperk voor gemeenten. Gemeenten passen nieuwe instrumenten, kaders en processen toe. De noodzakelijke cultuurverandering die cruciaal werd gevonden voor een succesvolle introductie van de nieuwe wet is al geleidelijk op gang gekomen. De voorbereidingen om bestaande processen in het gemeentehuis te moderniseren, meer integraal naar plannen te kijken en ook de kwaliteit van de leefomgeving eerder bij planontwikkeling bespreekbaar te maken, zijn vrijwel overal vergevorderd. Hierbij zijn natuurlijk lokale verschillen te ontdekken die aansluiten op de gemeentelijke organisatie en werkwijze.
Het jaar 2023 stond voor ons en onze gemeentelijke collega’s in het teken van het instellingsbesluit dat de gemeenteraad heeft moeten nemen ter introductie van de nieuwe gemeentelijke adviescommissie onder de Omgevingswet. Ook in uw gemeente is de instelling van de gemeentelijke adviescommissie als opvolger van de huidige commissie op tijd voltooid. In vrijwel alle gemeenten is ervoor gekozen om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken. Op grond van de wet moeten enkele leden van de commissie monumentendeskundige zijn. Cultuurhistorische aspecten spelen een belangrijkere rol, en we hebben deskundigen op dat terrein opgenomen in de commissie, waar nodig doen we een beroep op bijzondere specialismen via MOOI Noord-Holland.
De gemeentelijke adviescommissie kan als onafhankelijk, deskundig en multidisciplinair team bijdragen aan de zorgvuldige afweging van publieke en private belangen en deze proberen zo goed mogelijk bij elkaar te brengen. Dit is fundamenteel anders dan de toetsende rol die commissies in het verleden hadden. Onder de Omgevingswet wordt het stellen van doelen belangrijker dan het voorschrijven van gedetailleerde regels. Hierbij is er meer behoefte aan een behulpzame constructieve vorm van adviseren, aan deskundige interpretatie van de spelregels en zorgvuldige inhoudelijke motivering. Hier ligt een belangrijke taak voor de onafhankelijke gemeentelijke adviescommissie.
Graag gaan uw adviseurs in de gemeentelijke adviescommissie de komende periode met u in gesprek over de inhoud van het kwaliteitsbeleid onder de Omgevingswet. Welke waarden en ambities staan centraal. Wat betekent dat voor de verschillende gebieden in de gemeente? In welke mate neemt de gemeente regie en wat wordt aan de mensen zelf overgelaten. Hoe landt dit in de nieuwe instrumenten als omgevingsvisie en omgevingsplan. De nieuwe vormgeving van het kwaliteitsbeleid onder de Omgevingswet is een omvangrijke opgave. Als commissie dragen we daar graag aan bij.
‘Tegelijkertijd stelt het programma Mooi Nederland ruimtelijke kwaliteit centraal bij de aanpak van maatschappelijke opgaven – op de korte en de lange termijn (2030, 2050 en 2100). Met het programma Mooi Nederland borg ik de belevingswaarde, gebruikswaarde én toekomstwaarde bij het ordenen van de ruimte. Door de grote vraagstukken in de toekomst te verkennen, deze samen te brengen in integrale toekomstbeelden en te vertalen naar concrete inrichtingsoplossingen op gebiedsniveau laten we zien hoe we ons land kunnen inrichten met toevoeging van ruimtelijke kwaliteit.’
Kamerbrief bij contourennotitie Nota Ruimte 6-10-2023 Hugo de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
In oktober 2023 zond Minister De Jonge de Contourennotitie Nota Ruimte naar de Tweede Kamer, als voorbereiding op de nieuwe Nota Ruimte. Deze notitie belicht de urgente keuzes voor overheden op het gebied van energie, natuur, woningbouw, landbouw, economie en infrastructuur en geeft een eerste richting voor rechtvaardige verdeling van de ruimte.
De contourennotitie presenteert de visie en schetst globaal de inhoudelijke richting van de nieuwe Nota Ruimte. De kern van deze visie is ‘Heel Nederland’. Heel Nederland moet benut én recht gedaan worden om de schaarse ruimte rechtvaardig te verdelen, met behoud van ruimtelijke kwaliteit, ook voor toekomstige generaties. Ruimtelijke kwaliteit ontstaat door synergie tussen de herkomstwaarde, gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van een plek of gebied.
Herkomstwaarde gaat over de ontstaansgeschiedenis en identiteit van een plek in beeld. Gebruikswaarde gaat over effectief, efficiënt en meervoudig ruimtegebruik. Belevingswaarde stelt schoonheid, eigenheid en onderscheidende kwaliteit centraal. Toekomstwaarde draait om duurzaam, aanpasbaar en robuust ingerichte ruimte. Ontwerp speelt een essentiële rol, niet alleen in strategische verkenningen maar ook in concrete plannen en uitvoering.
Net als voor brede welvaart geldt bij ruimtelijke kwaliteit dat de uitwerking van plek tot plek verschilt. De grote verscheidenheid binnen ons land, in landschappen en stedenschoon, maar ook tussen stad en open landschap, is een kwaliteit en heel belangrijk voor het vestigingsklimaat. Werken aan ruimtelijke kwaliteit is daarom ook werken aan versterken van onderscheidende gebiedskwaliteiten.
Wat is omgevingskwaliteit
Zorg voor een goede omgevingskwaliteit betekent aandacht voor cultureel erfgoed, de kwaliteit van natuur(schoon), ecologie en landschap, de stedenbouwkundige kwaliteit, de architectonische kwaliteit van bouwwerken en de inrichting van de openbare ruimte(Memorie van toelichting van de Omgevingswet (art.4.1.3)).
Het tot stand brengen van goede omgevingskwaliteit is geen vaststaand (objectief) gegeven, het gaat over de waardering die mensen hebben voor bepaalde kenmerken van hun leefomgeving. Die waardering is persoon-, plaats- en tijdgebonden. Mensen kunnen waardering hebben voor:
- Herkomstwaarde; kenmerken die samenhangen met de herkomst, die de geschiedenis van een gebied herkenbaar houden. Het kan gaan om plekken met historische betekenis, zoals monumenten, maar het kan ook een persoonlijk verhaal zijn bij een bepaalde plek;
- Belevingswaarde; kenmerken die samenhangen met de beleving, zoals het groen, het uiterlijk van de bebouwing, de geborgenheid, de afwisseling of juist de rust;
- Gebruikswaarde; kenmerken die samenhangen met het gebruik van een gebied, zoals de verschillende functies, de bereikbaarheid, de toegankelijkheid;
- Toekomstwaarde; kenmerken die samenhangen met de mogelijkheden voor de toekomst, zoals kansen voor groei, duurzaamheid, robuustheid, waardevastheid.
Herontwikkeling Enkhuizerzand
In 2023 hebben verschillende overleggen plaatsgevonden over het Enkhuizerstrand. Het Enkhuizerzand wordt herontwikkeld waarbij een vakantiepark aan het strand wordt gerealiseerd en ter plaatse van de zeilschool een nieuwe voorziening wordt gerealiseerd met horeca.
Het vakantiepark riep in het begin bezwaar op bij de commissie. De huisjes waren door het volle programma niet altijd ideaal gepositioneerd en de openbare ruimte had te weinig kwaliteit voor deze plek. Daarnaast was sprake van een grote hoeveelheid huisjestypes, massa’s, materialen en kleuren per deelgebied (3). Dit maakte het geheel erg onrustig en onsamenhangend, daarnaast ontbrak de relatie met het Enkhuizer-DNA.
Vanwege de omvang van het plan is besloten om een stap terug te nemen en tussentijds met de stedenbouwkundige van de commissie in overleg te gaan over de uitgangspunten. Het ontwerp is naar aanleiding hiervan aangepast. Er zijn grote stappen gemaakt voor wat betreft posities van de huisjes, de openbare ruimte en groen, de thematiek in het park en de uitwerking van de huisjes. Er is gekozen voor het toevoegen van een nieuwe jaarring aan Enkhuizen. Het eindbeeld is overtuigend en de commissie kijkt uit naar de herontwikkeling van het Enkhuizerzand, waar ook andere initiatieven onderdeel van uitmaken.

Sfeerimpressie aan ’t water. RHO adviseurs

Huisje op ’t strand met zonwering en omkasting van installaties. RHO adviseurs
Zo werkt het
Even voorstellen
De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Enkhuizen.
Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2023 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:
- Kim Zweerink, voorzitter en erfgoeddeskundige
- Nico Zimmermann, (gemandateerd) architectlid
- Patrick van Emmerik, architectlid
- Sandra van Assen, stedenbouwkundige
De commissie werd ondersteund door:
- Paul Heilig, plantoelichter
- Bo Jonk, secretaris
Werkwijze
De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. In 2023 vonden de vergaderingen gedeeltelijk op het gemeentehuis en gedeeltelijk digitaal plaats. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.
De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Plannen kunnen namelijk ook behandeld worden door de kleine commissie of de gemandateerde van de commissie.
Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.
Beoordelingskaders
Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De Welstandsnota Enkhuizen vastgesteld in 2013 door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de welstandsnota voor uw gemeente inzien. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u via deze link vinden.
De beoordelingskaders zijn naar onze mening enigszins verouderd (2013), maar desalniettemin over het algemeen goed toepasbaar. De kaders dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.
MOOI DARS
Ook in 2023 zijn we doorgegaan met het verbeteren van ons adviesregistratiesysteem MOOI DARS. Op basis van gebruikersfeedback heeft dit jaar een update plaatsgevonden, waarbij de gebruikerservaring van het systeem is verbeterd en nieuwe functies zijn toegevoegd. Inmiddels maken ook8 onze zusterorganisaties Libau en Hûs en Hiem gebruik van het systeem. Samen met hen blijven we dit ontwikkelen. Zo wordt eraan gewerkt om meer soorten advisering te kunnen faciliteren – ook ambtelijke advisering. Daarnaast verwachten we in 2024 klaar te zijn om een koppeling met de gemeentelijke zaaksystemen te maken, zodat we een deel van de gegevens geautomatiseerd kunnen uitwisselen.
Westerstraat, Enkhuizen
In 2023 heeft de Centrale Erfgoedcommissie van MOOI Noord-Holland geadviseerd over de erfgoedplannen van Enkhuizen. Onder meer adviseerde zij over ingrepen aan een rijksmonument aan de Westerstraat. Volgens de bouwhistorische verkenning stamt het casco van het huidige voorhuis met tweelaags gestapeld houtskelet uit de zestiende eeuw en de huidige lijstgevelgevel uit circa 1800. Het voorhuis is door de bouwhistoricus met uitzondering van interieuronderdelen voornamelijk hoog en positief gewaardeerd.
Het plan bestaat uit twee fasen, waarvan fase 1 uit een plan voor onderhoudswerkzaamheden aan en reconstructie van aantal gevelonderdelen bestaat en fase 2 wijzigingen aan het interieur, het toevoegen van daklichten en een nieuwe aanbouw aan achterzijde betreft. In de eerste aanvraag wordt gesproken over:
– het reconstrueren en weer schuifbaar maken van de onderste delen van de vensters in de voorgevel;
– het wijzigingen van de voordeur, grotendeels gebaseerd op de oorspronkelijke voordeur;
– het wijzigen van enkelglas naar isolatie glas, waarbij de ramen van de slaapkamer een iets hogere isolatiewaarde krijgen;
– het vervangen van de slechte delen van het kozijn- en raamhout;
– het wijzigen van de kleur en kleurstelling van het houtwerk.
De commissie is positief over de zorgvuldigheid waarmee het plan is vormgegeven. Ten aanzien van het wijzigen van de afzaten in de zijgevel door hardsteen wijst de commissie erop dat dit mogelijk schade zal aanbrengen aan het bestaande metselwerk, het gevelbeeld hierdoor wijzigt en dat de ingreep niet noodzakelijk is, omdat het metselwerk behandeld kan worden met een waterafstotende olie om het probleem op te lossen. Tevens vraagt zij om een kleurentrappetje uit te voeren om de voorgestelde kleurwijziging beter te onderbouwen, gezien deze van impact is op het gevelbeeld. In het aangepaste plan is hieraan gehoor gegeven en zijn aanvullende stukken aangeleverd. In overleg met de Erfgoedcommissie wordt tot een kleur gekomen die past bij het tijdsbeeld van het pand. De gemeentelijke adviescommissie heeft het advies van de Centrale Erfgoedcommissie overgenomen. Vanaf medio 2023 en in begin 2024 hebben de behandelingen over fase 2 plaatsgevonden.

Plan fase 1. TPAHG
Cijfers
In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2023 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal aanvragen in 2023 met circa 14% is afgenomen ten opzichte van 2022. Hieronder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.
Aanvraagsoorten
De commissie heeft verschillende type plannen in verschillende stadia ter beoordeling voorgelegd gekregen. In 2023 heeft de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen 122 nieuwe aanvragen behandeld. Er vonden 81 herhalingsbehandelingen plaats. Dat maakt het totaal aantal behandelingen in 2023 203. Het aantal preadviezen neemt de afgelopen jaren toe en dat is positief, omdat er in een vroeg stadium kwaliteitsgesprekken plaats kunnen vinden. Het aantal preadviezen is in 2023 met circa 2% gestegen ten opzichte van 2022. De maanden november en december zijn hierin niet meegeteld omdat er toen tijdelijk geen principeverzoeken konden worden ingediend.
Soort aanvraagsoort | Aantal aanvragen | Herhaling | Aantal behandelingen |
Omgevingsvergunning | 91 | 54 | 145 |
Omgevingsvergunning monument | 4 | 3 | 7 |
Preadvies | 24 | 18 | 42 |
Beleidsadvisering | 2 | 2 | 4 |
Informele advisering | 1 | 3 | 4 |
Reclame | 1 | 1 | |
Aantal behandelingen | 122 | 81 | 203 |
Behandelwijze
In 2023 is gestart met het werken met een gemandateerd commissielid die zelfstandig plannen beoordeeld. Dit betreft de plannen van kleine omvang. De gemandateerde heeft wekelijks plannen beoordeeld en bracht lastige gevallen mee naar de grote commissie voor plenaire beoordeling.
Behandelwijze | Aantal |
Grote commissie | 104 |
Kleine commissie | 13 |
Gemandateerd | 86 |
Eindtotaal | 203 |
Bezoekers
Bij gemandateerde behandelingen komt doorgaans geen bezoek. Bij de grote en kleine commissie wel. Bij deze 127 behandelingen waren 58 keer bezoekers aanwezig. De commissie gaat graag vroegtijdig met aanvragers en architecten in gesprek. Het lukt steeds vaker om tijdig met elkaar aan tafel te zitten. Wanneer dit in eerste instantie niet lukt en er vragen zijn verzoekt de commissie de aanvragers en architecten om aan te sluiten bij de behandeling. Door met elkaar aan tafel te gaan ontstaan kwaliteitsgesprekken. Dat de behandelingen in 2023 voor een groot deel weer op het gemeentehuis plaatsvonden draagt hier aan bij.
2021 | 2022 | 2023 | |
Bezoekers | 44 | 58 | 58 |
Totaal aantal behandelingen | 197 | 236 | 204 |
Register van plaatsvervangers
Vastgesteld op 31 december 2023
De aan MOOI Noord-Holland verbonden adviseurs zijn opgenomen in het jaarlijks vast te stellen register van plaatsvervangers.
MOOI Noord-Holland voorziet bij incidentele afwezigheid van de voorzitter of één van de leden in vervanging door een gekwalificeerd commissielid, die zitting heeft in één van de onder MOOI Noord-Holland ressorterende adviescommissies.
Adviseur | Beroep/ deskundigheid | Specialisme/ expertise |
drs. Hester Aardse | architectuurhistoricus/ cultuurhistoricus | erfgoed en ruimte, stedenbouw en groen erfgoed |
ir. Ann-Katrin Adolph | restauratiearchitect/ erfgoeddeskundige | duurzaamheid |
ir. Debby Alferink | architect | |
Sander van Alphen MA | erfgoeddeskundige | |
ir. Sandra van Assen | stedenbouwkundige/ architect | duurzame verstedelijking |
ir. Sebas Baggelaar | architect/ erfgoeddeskundige | |
ir. Ron Baltussen | architect | restauratie |
ing. Simone Bleumink | architect | |
drs. Anita Blom | architectuurhistoricus/ erfgoeddeskundige | |
ing. Hans Boonstra | erfgoeddeskundige | |
ir. Belinda van Buiten | architect/ stedenbouwkundige | |
ir. Eddo Carels | architect/ bouwhistoricus | herbestemming |
ing. Richard Colombijn AvB | stedenbouwkundige/ landschapsarchitect | openbare ruimte |
Laura de Bonth MSc | stedenbouwkundige | energie-infrastructuur |
Marlies van Diest | landschapsarchitect | |
Kees Doornenbal | architect/ erfgoeddeskundige | restauratie en herbestemming |
ir. Willemien van Duijn | architect | |
ir. Bart Duvekot | architect | openbare ruimte |
dipl. ing. Oliver Ebben | architect | renovatie, interieur en duurzaam bouwen |
ing. Patrick van Emmerik AvB | architect/ stedenbouwkundige | |
ir. Ben Ewals | stedenbouwkundige | |
dr. Sophie van Ginneken | architectuurhistoricus | |
ir. Bastiaan Gribling | architect/ stedenbouwkundige | kunst |
ir. Marcel Heijmans | restauratiearchitect/ bouwhistoricus | stadshistorie |
ir. Kees van Hoek | architect | |
dr. ing. Natasja Hogen | architectuurhistoricus/ bouwhistoricus | |
drs. Dorine van Hoogstraten | architectuurhistoricus/ cultuurhistoricus | |
ing. Cees Hooyschuur AvB | architect/ erfgoeddeskundige | restauratie en herbestemming |
Jeroen Hooyschuur | architect/ erfgoeddeskundige | restauratie en herbestemming |
Aniek de Jong MA | erfgoeddeskundige | gebouwd erfgoed |
ir. Bastiaan Jongerius | architect | landelijk erfinrichting, natuurinclusiviteit |
Bo Jonk, MA | architectuurhistoricus/ erfgoeddeskundige | |
ir. Jan-Richard Kikkert | architect | |
ir. Klaas Kingma | architect | stedenbouw |
ir. Daan Knijnenburg | architect/ restauratiearchitect | restauratie |
Victorien Koningsberger MA | architectuurhistoricus | |
drs. Irmgard van Koningsbruggen | kunst- en architectuurhistoricus | |
Stefan Kooi MA | archeoloog | |
ir. Judith van Korpershoek | architect | |
ir. Paul Kramer | architect | |
ir. Egon Kuchlein | architect | nieuwbouw, restauratie, infrastructuur, openbare ruimte |
mr.drs. Lilian Kusters | architectuurhistoricus | restauratie |
drs. Ingrid Langenhoff | sociaal geograaf | |
ir. Alenca Mulder | architect | restauratie |
ir. Jorrit Mulder | architect | restauratie |
Juliet Oldenburger MA | tuinhistoricus | |
ir. Maarten Overtoom | architect | openbare ruimte |
Daniël Peters MArch | architect | |
ir. Hans Pluckel | architect | erfgoed |
ir. Dana Ponec | architect | stedenbouw |
Hendrik Sieger Postuma AvB | architect | erfgoed |
Primo Reh MA | erfgoeddeskundige/ cultuurhistoricus | |
ir. Remco Reijke | stedenbouwkundige | openbare ruimte |
ir. Miranda Reitsma | stedenbouwkundige | ateliermeester |
ir. Peter Rutten | architect | erfgoed |
ir. Peter de Ruyter | landschapsarchitect | hydrologie, veenweiden |
ing. Romy Schuit MA | architectuurhistoricus/ bouwkundige | architectuurhistorie |
Renee Stroomer MA | erfgoeddeskundige | |
ing. Jeroen Twisk | bouwhistoricus | restauratie |
ir. arch. Karianne Vandenbroucke | architect/ erfgoeddeskundige | |
ir. Anouk Vermeulen | architect | interieur |
ing. Onno Vlaanderen | architect | stedenbouw |
Rob de Vries AvB | architect/ restauratiearchitect/ bouwhistoricus | restauratie en bouwhistorie |
ir. Hester Wessels | architect/ restauratiearchitect | restauratie |
ir. ing. Robbert Jan Wijntjes | stedenbouwkundige | |
ir. Anke Zeinstra | architect | |
ing. Nico Zimmermann AvB | architect/ erfgoeddeskundige | erfgoed |
dr. Kim Zweerink | cultuurhistoricus | stadshistorie |
Uitbreiding uitvaartverzorging en realisatie bedrijfswoning
Voorgesteld wordt om de bestaande uitvaartverzorging aan het Rode Paard in Enkhuizen uit te breiden en ter plaatse en bedrijfswoning te realiseren, in één complex. Het huidige complex bestaat uit verschillende bouwdelen met platte daken. Het voorstel bestaat in eerste instantie uit het handhaven van de platte daken en vooral in de gevels aanpassingen door te voeren. De locatie is gelegen nabij de ‘entree’ van Enkhuizen en alzijdig zeer goed zichtbaar. De commissie vraagt daarom om kwaliteit in volume, architectuur en terreininrichting.
Na een aantal overlegmomenten bestaat het eindbeeld uit een doorlopend volume met eenheid op de begane grond en hoogteaccenten op de verdieping ter plaatse van de aula en de woning. Het gebouw heeft een uitnodigende uitstraling gekregen en is aan de zijde van het fietspad geopend voor een vriendelijk aanzicht vanuit de openbare ruimte. Het terrein rondom het gebouw is meegenomen in de planvorming, de begeleiding vanuit het terrein naar de entree en de toevoeging van groen is zeer wenselijk voor deze plek. De commissie is positief over de gemaakte stappen gedurende de behandelingen en de kwaliteitsverbetering die plaatsvindt op deze plek.

Bestaande situatie met in het kader de uitbreidingslocatie. Breg + Breg

Impressie gebouw met terreininrichting. Breg + Breg
De advisering
De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2023 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.
Adviezen ruimtelijke plannen, kwaliteitsgesprekken, procesbegeleiding, beleidsontwikkeling
In 2023 is de commissie betrokken geweest bij diverse ruimtelijke plannen, zoals de plannen voor de Bloembuurt (binnenstad Enkhuizen) en Florapark (Enkhuizen/ Stede Broec) en de uitbreidingsopgave van Incotec (Westeinde, Enkhuizen). De commissie is positief over het feit dat zij steeds eerder bij de planvorming betrokken wordt. Op deze manier zijn laagdrempelige kwaliteitsgesprekken mogelijk.
Ondersteunende activiteiten
De adviseurs van MOOI Noord-Holland doen meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Wij ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Voor de gemeente Enkhuizen is door MOOI Noord-Holland gewerkt aan nieuw zonnepanelenbeleid. In 2023 is dit beleid vastgesteld en in gebruik genomen.
Bierbrouwerij en proeflokaal de Werf
Enkhuizen kent een rijke historie aan bierbrouwerijen. Ooit waren er meer dan 25 in de stad te vinden. In 2016 en 2017 adviseerde de commissie over de herbestemming van een bedrijfshal uit 1920 op de scheepswerf aan de Paktuinen. Het gebouw werd verbouwd tot een brouwerij met proeflokaal. De commissie was zeer positief over het initiatief en de kwaliteitsverbetering die hierdoor zou ontstaan.
De bierbrouwerij met proeflokaal is inmiddels enige tijd in gebruik. Het gebouw heeft de industriële uitstraling van het voormalige bedrijfsgebouw behouden, met name aan de straatkant. Aan de waterkant is het gebouw meer geopend door middel van glaspuien. Aan deze zijde bevindt zich tevens het terras, met uitzicht op de Oude Haven en de bebouwing aan de Dijk.
In 2018 werd het plan genomineerd voor de Arie Keppler prijs van MOOI Noord-Holland, in de categoriën cultuurhistorie als inspiratiebron, herbestemming en hergebruik en stedelijke vernieuwing (meer via deze link). Het plan werd toen beschreven als een verrijking van de stad, stimulering van activiteiten in de haven, verbetering van het straatbeeld en bijdrage aan de gewenste stedelijke vernieuwing. De commissie is het eens met deze uitspraken.

Straatbeeld met zicht op de Drommedaris. Katja Effting

Interieur gezien richting de Oude Haven. Katja Effting
Evaluatie en aanbevelingen
Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. Op [datum] vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2023. De belangrijkste uitkomsten van dat gesprek zijn: [samenvatting invullen].
Overige aanbevelingen door de commissie
De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:
- Met de intrede van De Omgevingswet werken gemeenten aan nieuw instrumentarium op het gebied van een goede omgevingskwaliteit. Uw commissieleden hebben al ervaring met het ontwikkelen van nieuwe, minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen gebaseerde kaders. Graag stellen we deze knowhow ter beschikking.
- Verduurzaming en het klimaat zijn actuele thema’s die steeds zichtbaarder en ingrijpender aanwezig zijn. De groeiende vraag naar zonnepanelen, warmtepompen en windmolens heeft impact op de bebouwde omgeving, maar ook veranderingen in gebruik van materialen (duurzaam geproduceerd en hernieuwbaar) en maatregelen voor de biodiversiteit brengen steeds nadrukkelijker veranderingen met zich mee. De invoering van de Omgevingswet is voor veel gemeenten een logisch moment om de nota’s te vernieuwen. De meesten kiezen ervoor om de gelegenheid aan te grijpen als een kans om hier ook beleid op het gebied van duurzaamheid in op te nemen. In gemeente Enkhuizen zijn voor dergelijke ingrepen op dit moment nog onvoldoende criteria opgenomen. De commissie adviseert om actief aan de slag te gaan en na te denken over de gevolgen en inpasbaarheid van deze veranderingen bij het opstellen van bijvoorbeeld beeldkwaliteitsplannen en nota’s. Uiteraard is de commissie bereid om mee te denken over het thema en te ondersteunen waar mogelijk.
- Veel gemeenten zijn aan het werk (oefenen) met de Omgevingstafel. Doet uw gemeente dit ook? Het is aanbevelingswaardig om een lid van de commissie hierbij aan te laten sluiten.
- Mochten er vragen zijn over de Omgevingswet, de rol van de commissie of bent u benieuwd naar onze werkzaamheden? U bent welkom om aan te sluiten bij onze vergaderingen, of wij komen graag bij u langs.
- In de gemeente Enkhuizen hebben veel aanvragen betrekking op een monument of ingreep in het beschermde stadsgezicht. Een erfgoeddossier vraagt om maatwerk en een zorgvuldigheid. Zo zijn er bij erfgoedplannen meestal specifieke gegevens nodig voor de beoordeling zoals een bouwhistorische rapportage. Niet elke zaakbehandelaar is hiervan op de hoogte waardoor dossier soms onvolledig worden aangeleverd bij de commissie en zij geen uitspraak kan doen. Zij licht uiteraard graag toe wat zij nodig heeft om tot een zorgvuldige planbeoordeling te komen.
- Bij de erfgoedplannen die aan de commissie worden voorgelegd zit (meestal) geen toelichting van de erfgoedmedewerker bijgesloten. In sommige gevallen is dit wel wenselijk.
- Als u hulp nodig heeft op het vlak van beleid over erfgoed, dan kunt u contact opnemen met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland. Hier proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.
Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.
De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2023 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.
Colofon
Auteur
Bo Jonk, secretaris Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen
Met bijdragen van
Kim Zweerink, voorzitter Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Enkhuizen
Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland
Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland
Bo Jonk, commissiesecretaris en projectmedewerker Erfgoed MOOI Noord-Holland
Alkmaar, maart 2024
Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners
Uitwerking
Studio PeetR, Peter Koomen
MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
@MOOI_NH
Beeldverantwoording
Cover: Sfeerbeeld Enkhuizen. MOOI Noord-Holland, Detailfoto panden Enkhuizen. MOOI Noord-Holland, Team_Enkhuizen, Zicht op de Drommedaris. MOOI Noord-Holland, Erfgoedplan: Impressie Westerstraat. TPAHG, Klein plan: Impressie uitvaartcentrum en woning. Breg + Breg, Hoe is het met? Vooraanzicht de Werf. Katja Effting, Bijzonder/groot plan: Impressie deelgebied op 't strand. Fotograaf