Welstandscommissie Enkhuizen

Jaarverslag 2021

De voorzitter spreekt

Effies gauw, gauw is an de skeet sturven! 

‘Haastige spoed is zelden goed’, zo blijkt ook weer hoe lyrisch de Westfriese taal is met een bijzondere eigen woordenschat. Nederland verandert snel door de energietransitie maar misschien nog wel meer door de bouwopgave van de komende 10 jaar waar in West-Nederland 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gerealiseerd. De commissie zag in 2020 en 2021 het aantal aanvragen voor verbouw en nieuwbouw sterk toenemen wat deels door de pandemie en de gevolgen voor het thuiswerken verklaarbaar is maar ook door de krapte op de woningmarkt. Zo werden er dorps- en stadsuitbreidingen aan de commissie ter beoordeling voorgelegd en de voortvarendheid waarmee die projecten van de grond komen baart zorgen over het behoud van het open landschap.

Sinds 1996 is het percentage agrarisch gebied in Noord-Holland met zo’n 400 km2 afgenomen, zo’n 10% van de oppervlakte van de hele provincie. Maar daar blijft het niet bij.

De aanblik van het open landschap zal in Noord-Holland aanmerkelijk veranderen door een groeiende woningmarkt, grote datacenters en het energielandschap met windmolens en zonneweides. Dat vraagt om herwaardering van het begrip maakbaar landschap in Nederland. Wat in 1900 nog een lappendeken van kleine erven met keuterboeren was, is vrijwel overal in de provincie vervangen door productielandschap waarin de lange lijnen van bomensingels en doorzichten tussen de lintbebouwing een nieuwe kwaliteit opleverde. Het karakteristieke Hollandse landschap dat ieder jaar veel toeristen trekt zal opnieuw een belangrijke transformatie doormaken waarin naast de nodige woningbouw ook nieuwe natuur een plek moet krijgen. De afwegingen die daarbij een rol spelen vragen om een lange termijnvisie over een groter gebied dan alleen de gemeenten in West Friesland. Het gaat om voortdurende afweging van belangen en daarvoor is nodig dat er voldoende tijd wordt gereserveerd om plannen gedegen voor te bereiden en individuele, soms tegenstrijdige claims op het open landschap steeds zorgvuldig op elkaar af te stemmen.

Nico Zimmermann, voorzitter commissie Enkhuizen

Actueel

De Welstandscommissie Enkhuizen werkt in opdracht van de gemeente en op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. Daarbij wordt respectvol omgegaan met de goede kwaliteiten uit het verleden.

Met het jaarverslag legt de commissie verantwoording af aan de gemeenteraad over de onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.

Eerder in de planontwikkeling

We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.

De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang worden gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.

 

De historische buitenhaven is belangrijk voor de identiteit van Enkhuizen.

 

Adviseren en inspireren

De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu in 2023 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.

Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.

Monumentenadvisering

Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment nog een beroep op onze MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie. De MOOI Noord Holland Erfgoedcommissie gaat dan binnen onze organisatie functioneren als het centrale orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De gemeentelijke adviescommissie kan – ­indien nodig – altijd een beroep doen op één of meerdere specialisten, verenigd binnen de MOOI Noord-Holland erfgoedcommissie.

Instellingsbesluit en verordening

Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor de invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de  gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. Daarnaast kiezen vrijwel alle gemeenten ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd).

In de vast te stellen verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt, in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe vroegtijdiger de betrokkenheid van de commissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal oplossingsgerichter zijn en meer voelen als hulp.

VNG handreiking

In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen.

 

 

Kennis maken

De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.

Arie Keppler Prijs 2022

In het komende jaar vragen we ook uw aandacht voor de Arie Keppler Prijs 2022, dé Noord-Hollandse prijs voor omgevingskwaliteit. Hopelijk mogen we ook uit uw gemeente inzendingen voor deze editie ontvangen.

Groot plan

Realisatie van appartementen aan de Torenstraat 30

De transformatie van winkel naar drie appartementen aan de Torenstraat 30 is een logische opgave in het licht van de afname van de vraag naar winkels en de toename van het woningtekort. Het kan bijdragen om de levendigheid van de binnenstad te behouden. De entrees tot de appartementen zijn gevestigd aan het Doornkroontje en entree voor de auto’s aan de Torenstraat. De vraag die aanvankelijk aan de commissie werd gesteld was of het toegangshek voor de auto’s en de gevelindeling aan Doornkroontje voldoende in overeenstemming waren met de historische karakteristieken van het beschermd gezicht. De commissie besloot een breder advies te geven, omdat zij niet overtuigd was van de woonkwaliteit van de appartementen en zij ruimte zag voor verbetering. In het eerste plan hadden de woningen aan de achterzijde geen daglicht en uitzicht, omdat zij aan de binnenzijde grensden langs de intern gelegen parkeergarage. In overleg met de ontwerper en de ontwikkelaar  adviseerde de commissie om aan de binnenzijde, op de plek van de parkeergarage, het bestaande dak weg te halen en hier een binnenhofje te realiseren. Op die manier hebben de woningen aan de binnenzijde daglicht, en bijkomend voordeel is dat allerlei installaties in verband met de uitlaatgassen van de auto’s niet meer nodig zijn. De ingang waar de auto’s naar binnenrijden is voorzien van een houten hek, en in het Doornkroontje is een helder onderscheid gemaakt tussen de entree tot de woningen en die tot de winkel.

 

De eerste plattegrond, met een interne parkeergarage. Beeld: Technisch Tekenburo Bijl B.V.

 

De aangepaste plattegrond, waarbij een binnenhof is gerealiseerd en er aan de binnenzijde daglicht de woningen kan bereiken. Beeld: Technisch Tekenburo Bijl B.V.

 

Het eerste toegangshek tot de parkeergarage. De commissie vond dit hek niet passen bij het beschermd stadsgezicht en bovendien onvoldoende kwaliteit hebben op zo’n belangrijke plek in de binnenstad. Beeld: Technisch Tekenburo Bijl B.V.

Het houten hek is wel passend. Beeld: Technisch Tekenburo Bijl B.V.

 

Zo werkt het

Even voorstellen

De Welstandscommissie Enkhuizen is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Enkhuizen.

Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:

  • ing. Nico Zimmermann, architect en voorzitter
  • ir. M. Aarts, architect en stedenbouwkundige
  • ing. Patrick van Emmerik, architect

De commissie werd ondersteund door:

  • Kim Zweerink commissiecoördinator
  • Paul Heilig, plantoelichter gemeente Enkhuizen

“Woongenot zit grotendeels in de kwaliteit van de ruimte waar we samen komen, de straat, het plein, het landschap.”.

Maud Aarts, architect en stedenbouwkundige

Werkwijze

De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link

De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en kan zo haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Voor veel voorkomende kleine plannen zijn in de welstandsnota zo vast mogelijk omlijnde criteria opgenomen. Deze plannen worden door de gemeentelijke ambtenaren getoetst aan de welstandsnota. In het geval dat de plannen afwijken van de criteria voor kleine bouwwerken of als de aanvrager zijn bouwplan graag door de commissie behandeld wil zien, wordt deze alsnog voorgelegd. Ook grotere bouwplannen die qua architectuur vergelijkbaar zijn met al eerder gerealiseerde bouwwerken en door de welstandscommissie positief zijn beoordeeld, kunnen ambtelijk worden beoordeeld. Het beleid ambtelijke welstandstoets Enkhuizen 2013 is te downloaden via deze link.

Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.

Beoordelingskaders

Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De Welstandsnota Enkhuizen vastgesteld in 2013 door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de welstandsnota voor uw gemeente inzien. Ook bestaat er erfgoedbeleid. Via deze link kunt u lezen welk erfgoedbeleid uw gemeente voert. De erfgoednota is in 2021 herzien. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u via deze link vinden.

De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.

Wel constateert de commissie dat het huidige beleid ten aanzien van zonnepanelen in het beschermd stadsgezicht niet meer in de pas loopt met de maatschappelijke druk om woningen te verduurzamen. Het beeld van het beschermd stadgezicht wordt voor een groot deel bepaald door het daklandschap met rode keramische pannen en de inpassing van de zonnepanelen is dan ook belangrijk. Het beleid voor zonnepanelen in het beschermd stadsgezicht is erop gericht dat deze vanaf de openbare ruimte zo min mogelijk zichtbaar zijn. Dat is op veel plekken niet mogelijk en veel eigenaren besluiten dan ook de zonnepanelen zonder vergunning te plaatsen. De bewoners die wel een vergunning aanvragen ervaren zo rechtsgeldig een ongelijke behandeling en het is lastig om het beleid uit te leggen in het licht van de realiteit.

Mogelijke oplossingen zijn om gemeenschappelijk zonnestroom en windenergie in te kopen, maar waar dit niet mogelijk is kunnen, in specifieke gevallen waar door de van oudsher dichtbebouwde historische stadsdelen geen ruimte op een achterdakvlak of –erf aanwezig is, de zonnepanelen zichtbaar worden geplaatst. In zo’n geval, en ter voorkoming dat het historische dak met de keramische pannen geheel aan het zicht worden onttrokken, kunnen zonnepanelen die voor een goede werking slechts van daglicht afhankelijk zijn, uitkomst bieden. Met het oog op de beperkte netcapaciteit wordt door de energiebedrijven bovendien aanbevolen de panelen zo te plaatsen dat zo min mogelijk zonlicht haaks invalt. Dit om de teruggave van energie aan het stroomnet zoveel mogelijk te beperken.

 

 

‘In het beschermd stadsgezicht is de context belangrijk. Bij een ontwikkeling in het beschermd gezicht ontvangt de commissie ook graag informatie die zichtbaar maakt hoe een plan zich voegt in zijn omgeving.’ Patrick van Emmerik

MOOI DARS

In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Inmiddels is wCorsys op enkele onderdelen aan verbetering toe, zodat we kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en krijgt een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.

In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Uw gemeente werkt sinds maart 2021 met MOOI DARS.

Erfgoedplan

Woninguitbreiding aan het Klooster 1

Het afgelopen jaar heeft de commissie veel plannen voor aanbouwen voorbij zien komen. Eén van de plannen betrof de uitbreiding van de woning aan het Klooster 1, gelegen in het beschermd stadsgezicht. Het afgeknotte zadeldak dat in het eerste plan werd voorgesteld, week teveel af van het daklandschap met zadeldaken of schilddaken in de omgeving. Na het uitwerken van enkele varianten is gekomen tot een ontwerp met een dakopbouw en een dwarsgevel gericht op de straat. Hierdoor krijgt de uitbouw meer het karakter van een afzonderlijke woning en deze heeft meer expressie.

 

Bestaande situatie. Beeld: aanvrager.

De woninguitbreiding met het afgeknotte zadeldak. Beeld: aanvrager.

 

Het plan is aangepast en heeft een heldere kapvorm met duidelijke gevel aan de straat. Beeld: Breg Ontwerp en Advies

Cijfers

In de onderstaande tabel is onze advisering in 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal nieuwe aanvragen zeer sterk is toegenomen. Dat is mogelijk te verklaren doordat veel mensen hebben gespaard tijdens de pandemie omdat ze niet op vakantie konden en de horeca, winkels en cultuursector gesloten waren. Dit spaargeld hebben ze vervolgens geïnvesteerd hun eigen woning om deze meer geschikt te maken voor thuiswerken. Hieronder worden de deeltabellen nog apart toegelicht.

Aantal planbehandelingen

In 2021 heeft de Welstandscommissie Enkhuizen 135 vergunningaanvragen behandeld,. In verband met plannen die meerdere behandelingen nodig hadden, was het totaal aantal planbehandelingen 197.

SOORT AANVRAAG AANTAL AANVRAGEN AANTAL BEHANDELINGEN
Omgevingsvergunning 101 149
waarvan een monument 4 6
Preadvies 21 28
Beleidsadvisering 4 6
Handhaving en excessen 2 2
Reclameaanvraag 3 6
Totaal 135 197

 

Aantal planbehandelingen ten opzichte voorgaande jaren

Het aantal planbehandelingen steeg met ca 68 % ten opzichte van 2020. Het aantal herhalingen is echter verdubbeld.

SOORT AANVRAAG 2021 2020 2019 2018
Nieuwe aanvragen 135 78 85 85
Aanvragen van voorgaande jaren ? 8 8 13
Herhalingen 62 31 32 47
Totaal behandelingen 197 117 125 145

 

Hoe vaak behandeld?

In 2021 kon de commissie in 80% van de gevallen na twee planbehandelingen een positief advies geven.

ADVIEZEN AAN B&W 2021 2020 2019 2018
Totaal nieuwe aanvragen* 101 78 85 85
Bij eerste behandeling akkoord 40 % 45 % 33 % 52 %
Bij eerste behandeling niet akkoord tenzij (kleine aanpassing nodig) 28 % 15 % 25 % 13 %
Bij tweede behandeling akkoord (of niet akkoord tenzij) 13 % 22 % 20 % 18 %
Bij derde of verdere behandeling akkoord (of niet akkoord tenzij) 10 % 5 % 5 % 9 %
Nog in behandeling of definitief niet akkoord of aanvraag ingetrokken 7 % 13 % 14 % 4 %
Plan wel akkoord op hoofdlijnen maar nog geen aanvraag voor vergunning 0 % 0 % 4 % 5 %

 

Op de gemeentepagina van Enkhuizen op onze website zijn meer cijfers te vinden.

Klein plan

Vergroten van de woning aan Haling 5

Het plan voor de uitbreiding en vernieuwing van de woning bestaat uit een wit gestucte gevel, antracietkleurige kozijnen, een rieten kap, een risaliet over 2 lagen. De risaliet wordt deels in naturel houten delen en deels in antraciet uitgevoerd. De losstaande schuur heeft een afgeknot zadeldak. De woning wijkt af van de gebiedseigen criteria uit de welstandsnota, maar gezien de ligging aan de rand van Kadijken en vlakbij het landelijk gebied kon de commissie zich een afwijking in kleur- en materiaalgebruik wel voorstellen. Het eerste ontwerp was nog onrustig met teveel elementen. Het definitieve ontwerp is rustiger door het hoofdgebouw in witte stuc uit te voeren en de aanbouwen in een donkere kleur, en door de invulling met horizontale en verticale banden binnen het kader door te zetten in het bijgebouw. Omdat de woning in een ecologische zone ligt, adviseerde de commissie om de tuin zo natuurlijk mogelijk in te richten.

 

 

Het definitieve ontwerp dd 19-01-2021. Beeld: RGB architecten.

 

De advisering

De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2021 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.

In sommige gevallen wijst de commissie ook op het belang van de inrichting van de openbare ruimte. Bij de aanvraag voor het vervangen van de beschoeiing van de Kade langs de Oosterhaven heeft de commissie ook geadviseerd over de inrichting van de weg. Het plan was om langs de smalle weg grasbetonstenen te plaatsen. Als veel over dergelijke stenen wordt gereden, verdwijnt het gras al snel en betonstenen zijn niet passend langs de haven. Het plan is daarop aangepast; de  rijbaan wordt verbreed en aan de zijkant zijn witte kattenogen geplaatst.

Ook bij het plan voor een ijssalon aan de Havenweg 3a heeft de commissie geadviseerd over de openbare ruimte. Het plan voor het historische pand is goed voorstelbaar; het vervangen van de entree, de vouwdeuren en de luifel zijn zorgvuldig ingepast. De commissie uitte haar twijfels over het terras en adviseerde de gemeente de bestrating zo beperkt mogelijk te houden om het mooie groene parkje en het bloemenperk niet aan te tasten. Het is immers een beeldbepalende plek bij de haven.

Plan voor de ijssalon aan de Havenweg. Beeld: Breg ontwerp en advies.

 

Het afgelopen jaar zijn veel aanvragen voor woninguitbreidingen aan de commissie voorgelegd. De commissie kijkt daarbij of een uitbreiding passend is voor de woning en de locatie. Bij de woning aan de Parklaan 14 was aanvankelijk sprake van een verhoogde dakopbouw, wat naar de mening van de commissie een te grote ingreep was. In het definitieve ontwerp wordt de kap naar achteren verlengd.

Het eerste en het aangepaste ontwerp voor de verhoging van de woning aan de Parklaan 14.

 

De commissie werd in de zomer van 2021 gevraagd mee te denken over het plaatsen van een bord bij de ophaalbrug boven de Sassluis. Naar aanleiding van jongeren die in de zomer van bruggen af duiken en recente ongelukken met vaarverkeer, moest een zwemverbod worden ingesteld. Over de juiste plaatsing van de borden aan beide zijden van de brug is geadviseerd waarbij de zichtbaarheid voor de doelgroep een essentiële rol speelde. Immers, een verbod moet zodanig zichtbaar zijn dat over het verbodene geen twijfel mogelijk is. De borden moesten daarom bij de hamei van de brug, daar waar de passanten langs lopen, op ooghoogte geplaatst worden. Omdat de brug een rijksmonument is konden de borden niet direct op de hamei worden bevestigd en zijn losse masten op 35 cm geplaatst.

Ondersteunende activiteiten

De adviseurs van MOOI Noord-Holland doen meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Wij ondersteunen vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud en de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Voor gemeente Enkhuizen hebben wij in 2021 de volgende ondersteunende activiteiten uitgevoerd:

  • Meedenken met het opstellen van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie.
  • Ambtenaren van de gemeente waren aanwezig bij diverse bijeenkomsten die het Steunpunt Monumenten & Archeologie organiseerde. Zoals de webinar omgevingswet en cultureel erfgoed, de masterclass verduurzaming monumenten en diverse erfgoedteams die het steunpunt iedere maand organiseert.
  • In 2021 is de MOOI Noord-Holland betrokken geweest bij het opstellen van de Erfgoednota van Enkhuizen ‘Erfgoed als vliegwiel’.
  • MOOI Noord-Holland is betrokken geweest bij de erfgoednota van Enkhuizen.

Hoe is het met?

Kindcentrum Het Anker aan de Flosbeugel

In 2021 is Kindcentrum Het Anker aan de Flosbeugel geopend. De school staat in een natuurlijke omgeving aan de rand van een meanderend wijkje. Mede vanwege de zichtlijnen op het achterliggende landschap is gekozen voor een compacte school. Het schoolgebouw is gegroepeerd rond twee grote leerpleinen met in het midden de hoofdentree. De sokkel van donkerbruin metselwerk en de bovenbouw van goudkleurig metalen sandwichpanelen zijn duidelijk van elkaar gescheiden. De vloeiende beweging van hoog en laag in de gevel verwijst naar het karakteristieke beeld van een dorp aan de horizon. De buitenruimte is mee ontworpen. Er zijn leertuintjes, een K+R zone, fietsenrekken en -stalling, speelplekken opgenomen.

 

 

Ontwerptekeningen voor kindcentrum Het Anker. Beeld: BRT architecten.

 

 

 

Het gerealiseerde kindcentrum. Beeld: MOOI Noord-Holland.

Evaluatie en aanbevelingen

Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. Op 22 september 2022 vond het jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2021. 

In 2021 heeft de commissie veel aanvragen voor dakkapellen, dakopbouwen of dakkapers ter beoordeling voorgelegd gekregen. Op de foto een voorbeeld van een dakkaper, welke goed is afgestemd met de architectuur van de woning.

 

Overige aanbevelingen door de commissie

De Welstandscommissie Enkhuizen doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:

  • De commissie constateert dat er steeds meer plannen worden voorgelegd die niet in het bestemmingsplan passen maar daar vanwege een individuele wens aan wordt meegewerkt middels ontheffing. Soms is zo’n afwijking geen enkel probleem als het bijdraagt aan de kwaliteit van de plek. De gemeente kan in zo’n geval voor een goede borging zorgen door bij een bestemmingsplanwijziging voorwaarden mee te geven om de (landschappelijke) kwaliteit te herstellen of te verbeteren. In andere gevallen staat het op gespannen voet met de gemeentelijke ambities m.b.t. omgevingskwaliteit, in welk geval de gemeente wat minder toeschietelijk zou kunnen zijn.
  • In het streven naar kwaliteit is samenwerking met alle partijen in een complexe omgeving belangrijk om tot goede resultaten te komen. Dit kan het best door in een vroegtijdig stadium met elkaar in gesprek te gaan, zeker bij grote stedenbouwkundige plannen en beeldkwaliteitplannen. Zo kan meegedacht worden over passende oplossingen en goede omgevingskwaliteit worden nagestreefd.
  • Een goede inpassing in de naaste omgeving valt of staat bij een goede inrichting van de buitenruimte, of deze buitenruimte nu openbaar is of privé; met de inrichting is ruimtelijk veel groene kwaliteit te behalen. De commissie heeft nu nog weinig ruimte om hierop te sturen. Dit wordt des te belangrijker omdat er een grote maatschappelijke opgave ligt in verband met klimaatverandering, hittestress, waterhuishouding en biodiversiteit. De gemeente kan bijvoorbeeld een erfbeplantingstool of subsidie voor vergroening van erf en tuin in het leven roepen.
  • In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
  • Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze commissie voorlopig min of meer dezelfde taakomschrijving meekrijgt als de voorgaande commissie, ook omdat veel van het huidige beleid ook min of meer beleidsneutraal wordt overgezet. Toch raden wij u aan de inzet op een vroegtijdige en brede advisering verder door te zetten.
  • Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuur inclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
  • Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.

Deze moderne woning aan de voet van de Zuiderkerk heeft een uitgesproken voorgevel. Het voegt zich door het eenvoudige hoofdvolume en het gebruik van donkerrood metselwerk goed in het beschermd stadsgezicht.

 

Tot slot

Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Welstandscommissie Enkhuizen aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.

De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.

 

Colofon

Auteur

Kim Zweerink, coördinator Adviescommissie Enkhuizen.

 

Met bijdragen van

Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland

Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland

Alkmaar, juni 2022

 

Basisontwerp

Funcke Creatieve Partners

 

MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH

Beeldverantwoording
MOOI Noord-Holland, Loek Buter, Breg ontwerp en advies, RGB architecten, MOOI Noord-Holland, Technisch Tekenburo Bijl B.V.