Welstands- en Monumentencommissie Diemen
Jaarverslag 2023
De voorzitter spreekt
Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet is de samenwerking tussen de Welstands- en Monumentencommissie en de gemeente verbeterd. Felix de Ruig is ons vaste aanspreekpunt en fungeert als schakel tussen de commissie en de gemeente, wat de compleetheid van de aangeleverde dossiers ten goede komt. Daarnaast sluit Marijke Bruinsma eens per maand aan bij de vergadering om de commissie op te hoogte te stellen van de stedenbouwkundige ontwikkelingen in gemeente Diemen en voert waar nodig een collegiaal overleg met de ons.
In 2023 stonden dezelfde thema’s centraal als in 2022; de klimaatcrisis en de woningmarkt, waardoor veel mensen mogelijkheden zochten om hun bestaande huis te verbouwen, wat vervolgens in Diemen leidde tot diverse uitbouwen, gevelwijzigingen en verduurzamingsingrepen. Maar 2023 was vooral het jaar voorafgaand aan de nieuwe Omgevingswet, voor iedereen een spannende verandering. Voor de omgevingskwaliteit biedt het vooral kansen, aangezien een veilige, gezonde en goede fysieke leefomgeving het doel is van de nieuwe Omgevingwet.
Daarnaast is er de behoefte aan maatwerk in concrete projecten en het belang van vroegtijdige betrokkenheid van belanghebbenden bij de besluitvorming over projecten. Dat gaat bijvoorbeeld over cultureel erfgoed, archeologie, architectuur, stedenbouw, landschap en natuur. De Omgevingswet maakt maatwerk mogelijk voor ruimtelijke initiatieven, geeft gemeenten meer bestuurlijke afwegingsruimte en zet participatie centraal. Dit leidt tot betere plannen, meer draagvlak én biedt de commissie de kans om initiatieven in samenhang te beoordelen en af te gaan op integraal beleid. Zo richten wij ons op goede omgevingskwaliteit.
Hester Wessels,
Voorzitter Welstands- en Monumentencommissie Diemen
Actueel
Dit jaarverslag biedt inzicht in de activiteiten van de Adviescommissie voor Ruimtelijke Kwaliteit in 2023 en onze inzet voor omgevingskwaliteit in uw gemeente. De gemeenteraad heeft ons opdracht gegeven om te adviseren volgens de gemeentelijke beleidskaders. Jaarlijks publiceren we dit verslag, niet alleen vanwege de wettelijke rapportageplicht, maar ook omdat we ons werk en de impact ervan graag belichten. Hierdoor kunnen we algemene informatie delen over de waarde van een goede omgevingskwaliteit en hoe dit wordt verankerd in het gemeentelijk beleid. Het jaarverslag geeft de gemeenteraad en anderen hopelijk inzicht in onze inspanningen voor een goede omgevingskwaliteit in de gemeente Diemen.
Naast bespreking van bemensing, werkwijze en statistieken, illustreren we ons werk aan de hand van voorbeeldplannen, zowel klein als groot. Dit geeft de gemeenteraad inzicht in onze interacties met initiatiefnemers, ontwerpers en gemeenteambtenaren. Meestal leidt dit tot positieve adviezen, waarbij we de wensen van de initiatiefnemer zoveel mogelijk in evenwicht brengen met gemeentelijke beleidsdoelen.
De introductie van de Omgevingswet in 2024 betekent een nieuw tijdperk voor gemeenten. Gemeenten passen nieuwe instrumenten, kaders en processen toe. De noodzakelijke cultuurverandering die cruciaal werd gevonden voor een succesvolle introductie van de nieuwe wet is al geleidelijk op gang gekomen. De voorbereidingen om bestaande processen in het gemeentehuis te moderniseren, meer integraal naar plannen te kijken en ook de kwaliteit van de leefomgeving eerder bij planontwikkeling bespreekbaar te maken, zijn vrijwel overal vergevorderd.
Het jaar 2023 stond voor ons en onze gemeentelijke collega’s in het teken van het instellingsbesluit dat de gemeenteraad heeft moeten nemen ter introductie van de nieuwe gemeentelijke adviescommissie onder de omgevingswet. Ook in uw gemeente is de instelling van de gemeentelijke adviescommissie als opvolger van de huidige commissie op tijd voltooid. In vrijwel alle gemeenten is ervoor gekozen om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken. Op grond van de wet moeten enkele leden van de commissie monumentendeskundige zijn. Cultuurhistorische aspecten spelen een belangrijkere rol, en we hebben deskundigen op dat terrein opgenomen in de commissie, waar nodig doen we een beroep op bijzondere specialismen via MOOI Noord-Holland.
De gemeentelijke adviescommissie kan als onafhankelijk, deskundig en multidisciplinair team bijdragen aan de zorgvuldige afweging van publieke en private belangen en deze proberen zo goed mogelijk bij elkaar te brengen. Dit is fundamenteel anders dan de toetsende rol die commissies in het verleden hadden. Onder de Omgevingswet wordt het stellen van doelen belangrijker dan het voorschrijven van gedetailleerde regels. Hierbij is er meer behoefte aan een behulpzame constructieve vorm van adviseren, aan deskundige interpretatie van de spelregels en zorgvuldige inhoudelijke motivering. Hier ligt een belangrijke taak voor de onafhankelijke gemeentelijke adviescommissie.
Graag gaan uw adviseurs in de gemeentelijke adviescommissie de komende periode met u in gesprek over de inhoud van het kwaliteitsbeleid onder de Omgevingswet. Welke waarden en ambities staan centraal. Wat betekent dat voor de verschillende gebieden in de gemeente? In welke mate neemt de gemeente regie en wat wordt aan de mensen zelf overgelaten? Hoe landt dit in de nieuwe instrumenten als omgevingsvisie en omgevingsplan? De nieuwe vormgeving van het kwaliteitsbeleid onder de Omgevingswet is een omvangrijke opgave. Als commissie dragen we daar graag aan bij.
‘Tegelijkertijd stelt het programma Mooi Nederland ruimtelijke kwaliteit centraal bij de aanpak van maatschappelijke opgaven – op de korte en de lange termijn (2030, 2050 en 2100). Met het programma Mooi Nederland borg ik de belevingswaarde, gebruikswaarde én toekomstwaarde bij het ordenen van de ruimte. Door de grote vraagstukken in de toekomst te verkennen, deze samen te brengen in integrale toekomstbeelden en te vertalen naar concrete inrichtingsoplossingen op gebiedsniveau laten we zien hoe we ons land kunnen inrichten met toevoeging van ruimtelijke kwaliteit.’
Kamerbrief bij contourennotitie Nota Ruimte 6-10-2023 Hugo de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
In oktober 2023 zond Minister De Jonge de Contourennotitie Nota Ruimte naar de Tweede Kamer, als voorbereiding op de nieuwe Nota Ruimte. Deze notitie belicht de urgente keuzes voor overheden op het gebied van energie, natuur, woningbouw, landbouw, economie en infrastructuur en geeft een eerste richting voor rechtvaardige verdeling van de ruimte.
De contourennotitie presenteert de visie en schetst globaal de inhoudelijke richting van de nieuwe Nota Ruimte. De kern van deze visie is ‘Heel Nederland’. Heel Nederland moet benut én recht gedaan worden om de schaarse ruimte rechtvaardig te verdelen, met behoud van ruimtelijke kwaliteit, ook voor toekomstige generaties. Ruimtelijke kwaliteit ontstaat door synergie tussen de herkomstwaarde, gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van een plek of gebied.
Herkomstwaarde gaat over de ontstaansgeschiedenis en identiteit van een plek in beeld. Gebruikswaarde gaat over effectief, efficiënt en meervoudig ruimtegebruik. Belevingswaarde stelt schoonheid, eigenheid en onderscheidende kwaliteit centraal. Toekomstwaarde draait om duurzaam, aanpasbaar en robuust ingerichte ruimte. Ontwerp speelt een essentiële rol, niet alleen in strategische verkenningen maar ook in concrete plannen en uitvoering.
Net als voor brede welvaart geldt bij ruimtelijke kwaliteit dat de uitwerking van plek tot plek verschilt. De grote verscheidenheid binnen ons land, in landschappen en stedenschoon, maar ook tussen stad en open landschap, is een kwaliteit en heel belangrijk voor het vestigingsklimaat. Werken aan ruimtelijke kwaliteit is daarom ook werken aan versterken van onderscheidende gebiedskwaliteiten.
Wat is omgevingskwaliteit
Zorg voor een goede omgevingskwaliteit betekent aandacht voor cultureel erfgoed, de kwaliteit van natuur(schoon), ecologie en landschap, de stedenbouwkundige kwaliteit, de architectonische kwaliteit van bouwwerken en de inrichting van de openbare ruimte(Memorie van toelichting van de Omgevingswet (art.4.1.3)).
Het tot stand brengen van goede omgevingskwaliteit is geen vaststaand (objectief) gegeven, het gaat over de waardering die mensen hebben voor bepaalde kenmerken van hun leefomgeving. Die waardering is persoon-, plaats- en tijdgebonden. Mensen kunnen waardering hebben voor:
- Herkomstwaarde; kenmerken die samenhangen met de herkomst, die de geschiedenis van een gebied herkenbaar houden. Het kan gaan om plekken met historische betekenis, zoals monumenten, maar het kan ook een persoonlijk verhaal zijn bij een bepaalde plek;
- Belevingswaarde; kenmerken die samenhangen met de beleving, zoals het groen, het uiterlijk van de bebouwing, de geborgenheid, de afwisseling of juist de rust;
- Gebruikswaarde; kenmerken die samenhangen met het gebruik van een gebied, zoals de verschillende functies, de bereikbaarheid, de toegankelijkheid;
- Toekomstwaarde; kenmerken die samenhangen met de mogelijkheden voor de toekomst, zoals kansen voor groei, duurzaamheid, robuustheid, waardevastheid.
Hof van Saan
De voormalige locatie van transportbedrijf Saan aan de Weesperstraat krijgt een woningbouwbestemming. Het plan bestaat uit appartementengebouwen in het midden van het plangebied en laagbouw, waaronder twee-onder-een-kapwoningen. Op twee hoeken van het plangebied komen torens met appartementen, bestaande uit industriële baksteenarchitectuur. De rijwoningen aan de Weespertrekvaart zijn ontworpen met uniforme plattegronden en tonen zich als herenhuizen met ieder een eigen gevel.
De ambitie om het tuindorp uit de tijdsperiode van de industrialisatie als kapstok voor het ontwerp te gebruiken kon op waardering rekenen van de commissie, maar de uitwerking riep in eerste instantie vragen op. Het beoogde intieme karakter van een woonhof was niet overal herkenbaar, bijvoorbeeld ter plaatse van twee grote galerijflats, omzoomd met parkeerplekken. Omdat veel van deze punten al waren vastgelegd in het bestemmingsplan en stedenbouwkundig plan, heeft de commissie zich gefocust op de architectuur. Gevraagd werd om te zoeken naar oplossingen die de schaal verkleinen en een alzijdige woonkwaliteit toevoegen, en een passende aansluiting te zoeken tussen de herenhuizen en de achtergelegen woningen, zowel functioneel als architectonisch.
Gedurende het proces verwonderde de commissie zich over ontwerpkeuzes en het vrijelijk inzetten van historische referenties. Er zijn wel constructieve gesprekken met de architecten gevoerd, wat volgens de commissie heeft geleid tot een beter plan. De ambitie voor veel groenaanplant en de zorgvuldige uitwerking van de architectuur wel degelijk gewaardeerd. Er werd aandacht besteed aan een de groene inrichting van de hoven en hoogwaardige overgangen tussen privétuinen en de openbare ruimte. Ook zijn meer architectonische middelen ingezet om de schaal van de grotere gebouwen te verzachten, bijvoorbeeld door op de hoeken de kap over de gevel heen te zetten, en in de gemetselde gevels een knip te maken door per bouwlaag een andere kleurstelling te kiezen. Hierdoor sloot het flatgebouw beter aan op de laagbouw in het hof. Daarnaast kregen de hoektorens een wat luchtiger karakter met overhoekse ramen en zijn de galerijen van de flats opgewaardeerd met zitjes en veel gevelgroen. Al met al is de commissie blij met het eindresultaat en ziet zij uit naar de realisatie.
Zo werkt het
Even voorstellen
De Welstands- en Monumentencommissie Diemen is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Diemen.
Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2023 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:
- Hester Wessels, voorzitter
- Jeroen Hooyschuur, architectlid en monumentendeskundige
- Daniël Peters, architectlid
De commissie werd ondersteund door:
- Felix de Ruig, plantoelichter gemeente Diemen
- Romy Schuit, secretaris
Werkwijze
De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen plaats op het gemeentehuis in Diemen. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.
De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zo geheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Ook komt het voor dat de stedenbouwkundige van de gemeente bij grotere plannen aanwezig is om de commissie te informeren.
Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.
Beoordelingskaders
Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De welstandsnota uit 2005 en het addendum daarvan, vastgesteld in 2012, zijn het belangrijkste. Ook is er een Erfgoednota uit 2003. Via de gemeente kunt u de nota’s opvragen. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u vanaf 2024 inzien in het Omgevingsloket of bij de gemeente opvragen.
De beoordelingskaders en ambities zijn over het algemeen toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers, maar door de verouderde welstandsnota en erfgoednota is dat niet voor ieder plan het geval. Door de komst van de Omgevingswet en actuele thema’s, zoals verduurzaming, adviseert de commissie de welstandsnota en de erfgoednota te vernieuwen.
MOOI DARS
Ook in 2023 zijn we doorgegaan met het verbeteren van ons adviesregistratiesysteem MOOI DARS. Op basis van gebruikersfeedback heeft dit jaar een update plaatsgevonden, waarbij de gebruikerservaring van het systeem is verbeterd en nieuwe functies zijn toegevoegd. Inmiddels maken ook8 onze zusterorganisaties Libau en Hûs en Hiem gebruik van het systeem. Samen met hen blijven we dit ontwikkelen. Zo wordt eraan gewerkt om meer soorten advisering te kunnen faciliteren – ook ambtelijke advisering. Daarnaast verwachten we in 2024 klaar te zijn om een koppeling met de gemeentelijke zaaksystemen te maken, zodat we een deel van de gegevens geautomatiseerd kunnen uitwisselen.
De Oude Smidse, Ouddiemerlaan 19
Binnen de gemeente Diemen, en zeker aan de Ouddiemerlaan, vormt De Oude Smidse een van de oudste nog bestaande gebouwen. Diemen is na de Tweede Wereldoorlog explosief gegroeid, een proces waarbij ook in de dorpskern veel is gesloopt en vervangen door moderne bebouwing. Daarom zijn juist de overgebleven historische gebouwen van groot stedenbouwkundig belang. Zij vormen de historische ankerpunten in het stedenbouwkundig weefsel en zijn dragers van de identiteit van de lokale gemeenschap.
Het gebouw van de smederij uit 1749 is een voorbeeld van een gecombineerde, eenvoudige werkplaats met woning. De historische bouwwijze, constructiemethode en materialen zijn er nog goed te zien, en de karakteristieke onderdelen van de smederij, zoals een dubbel smidsvuur, zijn nog intact. Hierdoor is het pand een gemeentelijk monument. De Oude Smidse is aan onderhoud toe, en de eigenaren willen dit combineren met een verbouwing. Zo worden de kozijnen gewijzigd en vervangen, en de keuken en badkamer verplaatst.
De commissie heeft veel waardering voor de passie en het ambitieniveau waarmee de eigenaren dit bijzondere monumentale pand willen herstellen en denkt graag actief mee de wensen van de eigenaar en de mogelijkheden die het monument biedt. Slechts op detailniveau was het nodig om de plannen bij te sturen. Zo is vervanging van een monumentaal raam gewijzigd in ‘herstel met achterzetraam’, de schoorsteenkappen zijn terughoudender vormgegeven, zodat deze beter aansluiten bij het historische karakter. Bij het in gebruik nemen van de bestaande deur als voordeur is de huidige klink gebruikt als deurknop en het hang- en sluitwerk afgestemd op het historische karakter van de deur.
Cijfers
In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2023 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het totaal aantal plannen licht is gedaald, maar het aantal herhalingen is toegenomen. Hieronder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.
Aantal aanvragen
In 2023 heeft de Welstands- en Monumentencommissie Diemen 85 nieuwe aanvragen behandeld. Doordat 58 plannen meerdere behandelingen nodig hadden, was het totaal aantal planbehandelingen 143. Wat betreft het totaal aantal behandelde plannen is er sprake van een kleine daling ten opzichte van vorig jaar, maar het aantal herhalingen is wel gestegen. Het gros van deze plannen voldeed niet aan de criteria in de welstandsnota of aan de regels in het bestemmingsplan.
SOORT BEHANDELING | 2023 | 2022 | 2021 |
Nieuwe aanvragen | 85 | 107 | 128 |
Herhalingen | 58 | 44 | 52 |
Eindtotaal | 143 | 151 | 180 |
Bij 43% van de behandelde plannen was een bezoeker aanwezig voor een toelichting en overleg.
Aanvraagsoort
De commissie heeft verschillende type plannen ter beoordeling voorgelegd gekregen, grotendeels in het stadium van een aanvraag omgevingsvergunning. In 2023 is ca. 16% van de plannen in een vroegtijdig stadium aan de commissie voorgelegd. De commissie raadt aan om dit vaker te doen. Advies vragen tijdens de beginfase kan leiden tot een soepeler vergunningstraject, omdat aspecten als positionering, volume en architectonische stijl dan al op instemming van de commissie kunnen rekenen en de initiatiefnemer daarmee weet waar hij/zij aan toe is.
soort aanvraag | aantal aanvragen | herhaling | aantal behandelingen |
Omgevingsvergunning | 65 | 46 | 111 |
Omgevingsvergunning monument | 1 | 2 | 3 |
Preadvies | 10 | 4 | 14 |
Beleidsadvisering | – | 1 | 1 |
Handhaving en excessen | 5 | – | 5 |
Informele advisering | 4 | 5 | 9 |
Aantal behandelingen | 85 | 58 | 143 |
Adviezen
ADVIEZEN AAN B&w | 2023 | 2022 | 2021 |
Aanhouden | 6 | 4 | 1 |
Akkoord | 44 | 48 | 60 |
Akkoord met voorwaarde | – | 3 | – |
Akkoord op hoofdlijnen | 8 | 5 | 3 |
Beleidsadvies | 1 | – | – |
Collegiaal overleg | 8 | 8 | 7 |
Niet akkoord | 9 | 13 | 12 |
Niet akkoord, nader overleg | 23 | 16 | 24 |
Niet akkoord, tenzij | 42 | 51 | 54 |
Niet behandeld | 1 | 3 | 19 |
Preadvies | 1 | – | – |
Eindtotaal | 143 | 151 | 180 |
In 2023 kon de commissie in 44 gevallen bij de eerste behandeling adviseren akkoord te gaan. In veel gevallen betroffen dit plannen waarvan het eerste ontwerp al voldeed aan het gemeentelijk beleid, zorgvuldig was uitgewerkt en waarbij een compleet dossier aan de commissie ter beoordeling werd voorgelegd. In sommige gevallen duurde het langer om tot een akkoord te komen, bijvoorbeeld vanwege de complexiteit van een plan of het vroege stadium waarin het (schets)plan werd voorgelegd. Ondanks dat het veel voorkomt dat plannen niet meteen voldoen aan het beleid in de welstandsnota, komen we in veel gevallen – en na een aantal behandelingen – meestal toch tot een positief advies.
Register van plaatsvervangers
Vastgesteld op 31 december 2023
De aan MOOI Noord-Holland verbonden adviseurs zijn opgenomen in het jaarlijks vast te stellen register van plaatsvervangers.
MOOI Noord-Holland voorziet bij incidentele afwezigheid van de voorzitter of één van de leden in vervanging door een gekwalificeerd commissielid, die zitting heeft in één van de onder MOOI Noord-Holland ressorterende adviescommissies.
Adviseur | Beroep/ deskundigheid | Specialisme/ expertise |
drs. Hester Aardse | architectuurhistoricus/ cultuurhistoricus | erfgoed en ruimte, stedenbouw en groen erfgoed |
ir. Ann-Katrin Adolph | restauratiearchitect/ erfgoeddeskundige | duurzaamheid |
ir. Debby Alferink | architect | |
Sander van Alphen MA | erfgoeddeskundige | |
ir. Sandra van Assen | stedenbouwkundige/ architect | duurzame verstedelijking |
ir. Sebas Baggelaar | architect/ erfgoeddeskundige | |
ir. Ron Baltussen | architect | restauratie |
ing. Simone Bleumink | architect | |
drs. Anita Blom | architectuurhistoricus/ erfgoeddeskundige | |
ing. Hans Boonstra | erfgoeddeskundige | |
ir. Belinda van Buiten | architect/ stedenbouwkundige | |
ir. Eddo Carels | architect/ bouwhistoricus | herbestemming |
ing. Richard Colombijn AvB | stedenbouwkundige/ landschapsarchitect | openbare ruimte |
Laura de Bonth MSc | stedenbouwkundige | energie-infrastructuur |
Marlies van Diest | landschapsarchitect | |
Kees Doornenbal | architect/ erfgoeddeskundige | restauratie en herbestemming |
ir. Willemien van Duijn | architect | |
ir. Bart Duvekot | architect | openbare ruimte |
dipl. ing. Oliver Ebben | architect | renovatie, interieur en duurzaam bouwen |
ing. Patrick van Emmerik AvB | architect/ stedenbouwkundige | |
ir. Ben Ewals | stedenbouwkundige | |
dr. Sophie van Ginneken | architectuurhistoricus | |
ir. Bastiaan Gribling | architect/ stedenbouwkundige | kunst |
ir. Marcel Heijmans | restauratiearchitect/ bouwhistoricus | stadshistorie |
ir. Kees van Hoek | architect | |
dr. ing. Natasja Hogen | architectuurhistoricus/ bouwhistoricus | |
drs. Dorine van Hoogstraten | architectuurhistoricus/ cultuurhistoricus | |
ing. Cees Hooyschuur AvB | architect/ erfgoeddeskundige | restauratie en herbestemming |
Jeroen Hooyschuur | architect/ erfgoeddeskundige | restauratie en herbestemming |
Aniek de Jong MA | erfgoeddeskundige | gebouwd erfgoed |
ir. Bastiaan Jongerius | architect | landelijk erfinrichting, natuurinclusiviteit |
Bo Jonk, MA | architectuurhistoricus/ erfgoeddeskundige | |
ir. Jan-Richard Kikkert | architect | |
ir. Klaas Kingma | architect | stedenbouw |
ir. Daan Knijnenburg | architect/ restauratiearchitect | restauratie |
Victorien Koningsberger MA | architectuurhistoricus | |
drs. Irmgard van Koningsbruggen | kunst- en architectuurhistoricus | |
Stefan Kooi MA | archeoloog | |
ir. Judith van Korpershoek | architect | |
ir. Paul Kramer | architect | |
ir. Egon Kuchlein | architect | nieuwbouw, restauratie, infrastructuur, openbare ruimte |
mr.drs. Lilian Kusters | architectuurhistoricus | restauratie |
drs. Ingrid Langenhoff | sociaal geograaf | |
ir. Alenca Mulder | architect | restauratie |
ir. Jorrit Mulder | architect | restauratie |
Juliet Oldenburger MA | tuinhistoricus | |
ir. Maarten Overtoom | architect | openbare ruimte |
Daniël Peters MArch | architect | |
ir. Hans Pluckel | architect | erfgoed |
ir. Dana Ponec | architect | stedenbouw |
Hendrik Sieger Postuma AvB | architect | erfgoed |
Primo Reh MA | erfgoeddeskundige/ cultuurhistoricus | |
ir. Remco Reijke | stedenbouwkundige | openbare ruimte |
ir. Miranda Reitsma | stedenbouwkundige | ateliermeester |
ir. Peter Rutten | architect | erfgoed |
ir. Peter de Ruyter | landschapsarchitect | hydrologie, veenweiden |
ing. Romy Schuit MA | architectuurhistoricus/ bouwkundige | architectuurhistorie |
Renee Stroomer MA | erfgoeddeskundige | |
ing. Jeroen Twisk | bouwhistoricus | restauratie |
ir. arch. Karianne Vandenbroucke | architect/ erfgoeddeskundige | |
ir. Anouk Vermeulen | architect | interieur |
ing. Onno Vlaanderen | architect | stedenbouw |
Rob de Vries AvB | architect/ restauratiearchitect/ bouwhistoricus | restauratie en bouwhistorie |
ir. Hester Wessels | architect/ restauratiearchitect | restauratie |
ir. ing. Robbert Jan Wijntjes | stedenbouwkundige | |
ir. Anke Zeinstra | architect | |
ing. Nico Zimmermann AvB | architect/ erfgoeddeskundige | erfgoed |
dr. Kim Zweerink | cultuurhistoricus | stadshistorie |
Burgemeester de Kievietstraat 110
Burgemeester de Kievietstraat ligt in een van de eerste uitbreidingsgebieden van Diemen en kenmerkt zich door kleinschalige langgerekte blokken die samen architectonische eenheden vormen. Bijzonder zijn de elementen die aan de langgerekte blokken zijn toegevoegd, zoals topgevels, schoorstenen en de hoeken van de bouwblokken. Burgemeester de Kievietstraat 110 ligt op zo’n hoek, en de initiatiefnemer wil graag een dakopbouw met dakterras realiseren. De gemeente wilde meewerken aan een afwijking op het bestemmingsplan, omdat aan de overzijde een soortgelijke dakopbouw is gerealiseerd.
Omdat het gebied waarin Burgemeester de Kievietstraat 110 ligt van cultuurhistorische waarde is, kijkt de commissie vooral naar de wijze waarop het plan zich voegt in het kleinschalige stedenbouwkundige karakter van de wijk en de architectonische kwaliteiten van de bestaande bebouwing. Daarom is geadviseerd om de gevelindeling van de opbouw af te stemmen op de bestaande panden, de daklijst verfijnder vorm te geven, minder contrasterend kleurgebruik toe te passen, geen dicht houten hekwerk te plaatsen en houten gevelbekleding te gebruiken in plaats van kunststof. Om de relatie tussen het bouwwerk en de straat te verbeteren, is gevraagd om een raam op de kop aan te brengen.
De eigenaar is meermaals bij de commissie langs geweest, waarbij telkens constructieve gesprekken zijn gevoerd over het plan. Het resultaat is een dakopbouw die zich in architectonische zin representeert als nieuwe tijdslaag in een cultuurhistorisch waardevol gebied, en ook aansluit bij de stedenbouwkundige structuur van de omgeving.
De advisering
De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2023 zijn vrijwel alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe trends in het type aanvraag zichtbaar, voortkomend uit bredere (maatschappelijke) thema’s.
De afgelopen jaren heeft de commissie steeds meer advies gegeven over verduurzamingsmaatregelen, zoals het plaatsen van een warmtepomp-unit aan de gevel en het na-isoleren van woningen aan de buitenzijde. Een voorbeeld is hiervan is de hoekwoning aan Burgemeester de Kievietstraat 122. De huidige houten rabatdelen worden vervangen door stucwerk met daarachter isolatiemateriaal. De commissie staat altijd positief tegenover verduurzaming van bestaande gebouwen, maar adviseren is soms wat lastiger vanwege het ontbreken van criteria voor dergelijke ingrepen in de welstandsnota. De commissie heeft daarom vooral gekeken naar de wijze waarop de nieuwe gevel qua vormgeving en kleurstelling zoveel mogelijk kan aansluiten op de bestaande situatie. Ook zijn er technische vragen gesteld over de aansluiting van de nieuwe gevel op beeldbepalende gevelonderdelen, zoals goten.
Adviezen ruimtelijke plannen, kwaliteitsteams en ondersteunende activiteiten
In 2023 is de commissie betrokken geweest bij diverse ruimtelijke plannen, zoals de ontwikkeling van seniorenwoningen in de wijk Buitenlust. Daarnaast heeft de commissie de gemeente advies gegeven over het biedboek voor de Rietschuurhof, met daarin het stedenbouwkundig programma van eisen.
Daarnaast doen MOOI Noord-Holland en haar adviseurs meer dan hun werk in de gemeentelijke adviescommissies. Zo nam Jeroen Hooyschuur in 2023 namens de commissie zitting in het Kwaliteitsteam Holland Park. Daarnaast ondersteunt MOOI Noord-Holland vrijwel alle gemeenten in Noord-Holland bij het behoud van de ontwikkeling van omgevingskwaliteit. Ook zijn vanuit het Steunpunt Cultureel Erfgoed Noord-Holland, een taak die MOOI Noord-Holland uitvoert in opdracht van de provincie, diverse bijeenkomsten over erfgoed en het werken met de Omgevingswet georganiseerd. Ook in 2024 staan wij weer voor uw gemeente klaar.
Gevelwijzigingen
In het afgelopen jaar heeft de commissie over veel gevelwijzigingen geadviseerd. Op het oog zijn dit kleinschalige ingrepen, maar bij een veelvoud hebben zij – net als dakkapellen – een behoorlijke invloed op het aanzien van het pand, de straat en de wijk. Om te voorkomen dat er ongewenste precedenten ontstaan, worden de criteria in de nota nauwkeurig gevolgd. Uitgangspunt is daarom het behoud van samenhang en ritmiek in het straatbeeld.
De type aanvragen voor gevelwijzigingen verschillen; men wil bijvoorbeeld kunststof in plaats van houten kozijnen, omdat het onderhoud daardoor minder wordt, zoals wordt voorgesteld aan de Aristide Briandstraat 4 (zie beeld 16). En soms is de ingreep al uitgevoerd en wordt naderhand een vergunning aangevraagd. In al deze gevallen kijkt de commissie allereerst hoe de wijziging zich voegt in het straatbeeld. Zijn bijvoorbeeld dezelfde gevelopeningen gebruikt? Vervolgens wordt naar het uiterlijk van de kozijnen gekeken, bijvoorbeeld of dezelfde vlakverdeling van de kozijnen blijft bestaan en welke kleuren en materialen worden toegepast. Om de samenhang en ritmiek in het straatbeeld te bewaren, is het belangrijk dat de gevelwijzigingen afgestemd worden op de architectuur.
Veel aanvragen voor gevelwijzigingen voldoen nog niet aan de criteria in de nota, waardoor de commissie vaak adviezen meegeeft om ervoor te zorgen dat de plannen zich wel voegen binnen het bestaande straatbeeld en passen bij de architectuur. Deze plannen worden verder ambtelijk afgehandeld. Onderstaand worden enkele voorbeelden getoond.
De commissie heeft negatief geadviseerd over de gevelwijziging aan de Gustave Stresemannstraat, omdat de kenmerkende ritmiek tussen open en gesloten delen op de eerste verdieping, en het onderscheid tussen de kozijnstijlen en het raamhout – wat wordt ondersteund door zichtbaar kleurverschil – niet meer aanwezig is. Bovendien zijn de vlakverdelingen van de kozijnen veranderd, waardoor op al deze punten de samenhang met het straatbeeld en de ritmiek binnen het bouwblok wordt onderbroken.
De verticale tussenstijlen in de kozijnen ter plaatse van de begane grond zijn bepalend voor de ritmiek en samenhang binnen het bouwblok én de gevel van het pand zelf. De commissie heeft daarom geadviseerd om de verticale tussenstijlen bij het kozijn op de begane grond terug te brengen. Na dit advies kon de aanvraag verder ambtelijk worden afgehandeld.
Evaluatie en aanbevelingen
Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. Op [datum] vond dit jaarlijkse evaluatiegesprek plaats over het jaar 2023. De belangrijkste uitkomsten van dat gesprek zijn: [samenvatting invullen].
Overige aanbevelingen door de commissie
De Welstands- en Monumentencommissie Diemen doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:
- In het streven naar omgevingskwaliteit is samenwerking met alle betrokken partijen, en het vroegtijdig in gesprek gaan met elkaar, belangrijk om tot een goed resultaat te komen. Dit geldt niet alleen voor de bouwplannen, maar ook voor de stedenbouwkundige plannen en de beeldkwaliteitsplannen. Zo kan vanaf het beginstadium meegedacht worden over passende oplossingen die de omgevingskwaliteit van een gebied versterken. De eerste stappen in een verbeterde samenwerking zijn gezet, onder andere door iedere maand een collegiaal overleg te houden met de stedenbouwkundige, en de commissie hoopt dit het komende jaar voort te zetten.
- De welstandsnota in Diemen is verouderd, waardoor niet alle criteria meer van toepassing zijn voor bepaalde projecten (o.a. dakkapellen). Zij adviseert daarom een nieuwe nota te maken, waarbij tevens ingespeeld kan worden op de nieuwe Omgevingswet.
- In het verlengde van bovenstaand punt vraagt de commissie aandacht voor verduurzaming en aanpassingen aan klimaatverandering. Deze actuele thema’s zijn steeds zichtbaarder en ingrijpender aanwezig in de omgeving. De groeiende vraag naar onder andere zonnepanelen en warmtepompen heeft impact op de bebouwde omgeving, maar ook veranderingen in gebruik van materialen (duurzaam geproduceerd en hernieuwbaar) en maatregelen voor de biodiversiteit brengen steeds nadrukkelijker veranderingen met zich mee. De invoering van de Omgevingswet is voor veel gemeenten een logisch moment om de nota te vernieuwen. De meesten kiezen ervoor om de gelegenheid aan te grijpen als een kans om hier ook beleid op het gebied van duurzaamheid in op te nemen. Uiteraard is de commissie bereid om mee te denken over het thema en te ondersteunen waar mogelijk.
- Met de intrede van De Omgevingswet werken gemeenten aan nieuw instrumentarium op het gebied van een goede omgevingskwaliteit. Uw commissieleden hebben al ervaring met het ontwikkelen van nieuwe, minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen gebaseerde kaders. Graag stellen we deze knowhow ter beschikking.
- Veel gemeenten zijn aan het werk (oefenen) met de Omgevingstafel. Doet uw gemeente dit ook? Het is aanbevelingswaardig om een lid van de commissie hierbij aan te laten sluiten.
- Mochten er vragen zijn over de Omgevingswet, de rol van de commissie of bent u benieuwd naar onze werkzaamheden? U bent welkom om aan te sluiten bij onze vergaderingen, of wij komen graag bij u langs.
- Als u hulp nodig heeft op het vlak van beleid over erfgoed, dan kunt u contact opnemen met het Steunpunt Cultureel Erfgoed Noord-Holland. Hier proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.
Tot slot
Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Welstands- en Monumentencommissie Diemen de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.
De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2023 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.
Colofon
Auteur
Romy Schuit, secretaris Welstands- en Monumentencommissie Diemen
Met bijdragen van
Jeroen Hooyschuur, architectlid Welstands- en Monumentencommissie Diemen
Bo Jonk, commissiesecretaris en projectmedewerker Erfgoed MOOI Noord-Holland
Daniël Peters, architectlid Welstands- en Monumentencommissie Diemen
Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland
Hester Wessels, voorzitter Welstands- en Monumentencommissie Diemen
Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland
Alkmaar, maart 2024
Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners
Uitwerking
Studio PeetR, Peter Koomen
MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
@MOOI_NH
Beeldverantwoording
Cover: Panden aan Burgemeester de Kievietstraat, gelegen in een cultuurhistorisch waardevol gebied. Afgelopen jaar heeft de commissie diverse plannen uit deze buurt voorzien van een advies. MOOI Noord-Holland , De Rietschuur. Komende jaren wordt het monument herontwikkeld Historische Kring Diemen, Team_Diemen, Commissieleden Jeroen (links) en Daniël (rechts) tijdens een commissievergadering MOOI Noord-Holland, Erfgoedplan: Historische foto van De Oude Smidse Beeldbank Historische Kring Diemen, Klein plan: Huidige situatie Burgemeester de Kievietstraat 110 Dhr. Bleij, Thema. Gevelwijzigingen aan de Aristide Briandstraat. Bouwkundig tekenbureau Peter Buskermolen, Bijzonder/groot plan: Vogelvluchtperspectief Hof van Saan PPHP architecten | www.hofvansaan.nl