Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Jaarverslag 2021

De voorzitter spreekt

Wat is goede ruimtelijke kwaliteit? Het is de vraag die gemeenten zich massaal stellen in het kader van de aanstaande Omgevingswet, en die vraagt om het opstellen van nieuwe omgevingsvisies.

Het is ook de vraag die wij als (nu nog geheten) Commissie Ruimtelijke Kwaliteit doorlopend stellen. Het antwoord daarop ligt enerzijds vast in helder afgebakende criteria, zoals ze zijn geformuleerd in de welstandsnota, het kader waarop wij ons als commissie baseren. Maar vaak genoeg is sprake van een grijs gebied. Ruimtelijke kwaliteit is immers niet te vangen in vierkante meters, of wat voor criterium dan ook, maar gaat over belevingswaarde, gevoel, de identiteit van de plek. Hoewel we ons advies altijd baseren op de richtlijnen in de welstandsnota, is elke aanvraag uniek, afhankelijk van de context, en van de wijze waarop het desbetreffende plan zich daarin voegt. Daarbij vragen we ons steevast af: hoe maakt het ontwerp een verbinding met de openbare ruimte, de buurt, het omringende landschap? Hoe zullen zij die er omheen wonen, of dagelijks langslopen dit ervaren? En – met de precedentwerking in het achterhoofd – wat zal op termijn het beeld zijn als veel meer mensen dit zullen doen?

Overleg is daarbij van grote waarde. Het met elkaar verkennen van wensen en ambities, en hoe die te verenigen met de al aanwezige kwaliteiten, maakt elk ontwerp beter. Daarom zijn we blij dat in het afgelopen jaar meer mensen hun plannen zelf kwamen toelichten. Dat was weliswaar, in het eerste volle jaar van de pandemie, volledig digitaal, maar werkte eigenlijk heel goed. We hebben gemerkt dat de aanvragers dit ook zo hebben ervaren.

We danken de gemeente wederom voor het vertrouwen en kijken met veel belangstelling naar komend jaar.

Sophie van Ginneken

Voorzitter Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Actueel

De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer werkt in opdracht van de gemeente en op basis van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders aan het behoud en de totstandkoming van een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leefomgeving. Daarbij wordt respectvol omgegaan met de goede kwaliteiten uit het verleden.

Met het jaarverslag legt de commissie verantwoording af aan de gemeenteraad over de onafhankelijke advisering. We lichten niet alleen de werkwijze en de cijfers toe, maar we proberen vooral ook te beschrijven en illustreren wat het maatschappelijke effect is van onze inspanningen.

Eerder in de planontwikkeling

We hechten eraan te vermelden dat we in vrijwel alle gevallen in staat zijn om in één of meerdere besprekingen te komen tot een positieve advisering. Niet zelden wordt onze inbreng, ook door initiatiefnemers, zeer op prijs gesteld. Uiteraard lukt dit niet altijd.

De commissie waardeert het zeer dat in de afgelopen jaren het gesprek over omgevingskwaliteit en de afstemming met stedenbouw en ruimtelijke ordening in een eerder stadium van de planontwikkeling op gang worden gebracht. De komende periode staan er binnen de gemeente ook wat betreft de begeleiding van initiatieven grote veranderingen op stapel.

 

Doorkijk Stommeerkade. Beeld: MOOI Noord-Holland

 

Adviseren en inspireren

De invoering van de Omgevingswet is aanstaande, en of deze nu op 1 januari 2023 wordt ingevoerd of niet, de voorbereidingen in uw en andere gemeenten zijn in volle gang. Of het nu gaat om de inrichting van de omgevingsvisie of om de geleidelijke voorbereidingen op de ombouw naar het omgevingsplan; duidelijk is dat dit voor de gemeente een flinke kluif is, zelfs als de gemeente besluit de meeste zaken beleidsneutraal over te zetten naar het tijdelijke omgevingsplan.

Het goede nieuws is dat de beoogde cultuurverandering, die voor de invoering van het nieuwe stelsel nodig zou zijn, langzaam maar zeker op gang komt. Dit heeft met name betrekking op een meer faciliterende inzet van de lokale overheid, die met een ‘ja mits’-houding zo constructief mogelijk aan de totstandkoming van plannen gaat werken. Adviseren en inspireren aan de voorkant komt in de plaats van louter toetsen achteraf.

Monumentenadvisering

Voor de monumentenadvisering doet uw gemeente op dit moment al een beroep op onze commissie. Die erfgoedadvisering wordt straks overgeheveld naar de gemeentelijke adviescommissie en is zo goed geborgd. Bij MOOI Noord-Holland is daarnaast een centrale Erfgoedcommissie beschikbaar die binnen de organisatie functioneert als centraal orgaan dat de erfgoedadvisering in de gemeentelijke adviescommissies ondersteunt. De toekomstige gemeentelijke adviescommissie kan daarnaast – ­indien nodig – altijd een beroep doen op één of meerdere specialisten, verenigd binnen MOOI Noord-Holland.

Instellingsbesluit en verordening

Er is de afgelopen periode door de gemeente, samen met MOOI Noord-Holland, intensief gewerkt aan de voorbereiding op de nieuwe gemeentelijke adviescommissie. U heeft daar in de vorige jaarverslagen al uitgebreid over kunnen lezen. Voor invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de gemeenteraad deze commissie bij verordening instellen. Er is in de wet terecht een belangrijke plaats ingeruimd voor de cultuurhistorische aspecten. Daarnaast kiezen vrijwel alle gemeenten ervoor om de commissie een bredere taakomschrijving te geven om een goede omgevingskwaliteit te bereiken (zoals het in de wet is genoemd).

In de vast te stellen verordening, gebaseerd op de modelverordening die door de VNG is uitgebracht, wordt, in lijn met de wensen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Tweede Kamer, ingezet op een bredere, integrale, en meer vroegtijdige advisering. Hoe vroegtijdiger de betrokkenheid van de commissie, hoe constructiever haar advies wordt ervaren. De advisering zal oplossingsgerichter zijn en meer voelen als hulp.

VNG handreiking

In de VNG handreiking is het volgende schema opgenomen waarin wordt geïllustreerd in welke fasen de advisering kan plaatsvinden. Veel van de advisering is de laatste jaren geleidelijk verschoven van het beoordelingsgerichte (toetsende) aan het eind – in de donkerblauwe kolom – naar meer opgave- en ontwerpgerichte advisering – in de lichtblauwe kolommen.

 

 

Kennis maken

De nieuwe gemeenteraad zal in 2022 de gemeentelijke adviescommissie instellen. Wellicht een mooie gelegenheid om met de adviseurs in deze commissie kennis te maken. Bijvoorbeeld via een bezoek aan de vergadering of een werkbezoek aan één of meer inspirerende locaties.

Bijzonder / groot plan

Zijdstraat 63-65, Aalsmeer

Aan de Zijdstraat wordt een nieuw complex gerealiseerd met winkelruimte op de begane grond en op de verdiepingen 11 appartementen met ieder een eigen parkeergelegenheid. De kavel loopt tot aan de Gedempte Sloot. Het is een zorgvuldig ontworpen plan, en met name aan de binnenzijde wordt kwaliteit toegevoegd. Vanwege de langgerekte vorm bestaat er de mogelijkheid om op de eerste verdieping een gemeenschappelijke binnentuin te maken.

Omdat het complex grenst aan zowel de Zijdstraat als de Gedempte Sloot heeft de architect ervoor gekozen om beide zijden de uitstraling van een voorgevel te geven. Beide gevels krijgen een duidelijk eigen gezicht en karakter. De zijde aan de Gedempte Sloot sluit goed aan bij het eigen karakter van deze straat.

De commissie vond echter dat de gevel aan de Zijdstraat zich in het eerste ontwerp moeilijk voegde binnen de karakteristieke dorpsachtige bebouwing van de straat. De Zijdstraat is één van de oudste wegen van Aalsmeer en de historische structuur is hier nog goed afleesbaar. Kenmerkend zijn een fijne parcellering, de pandsgewijze verkaveling en klassieke opbouw van de bebouwing die een historische sfeer uitstralen. De commissie adviseerde daarom om het plan hierop aan te sluiten en de tweede verdieping vorm te geven als een dakvlak met kleinere dakkapellen.

Daarnaast werd aandacht gevraagd voor een inpandige opstelling van de bedrijfs-afvalcontainers, om een rommelige aanblik in de toekomst te voorkomen.

Het plan heeft een mooie ontwikkeling doorgemaakt. De gevels zijn beter met elkaar in verhouding, waardoor het complex zich beter voegt in de omgeving, zonder zich daar volledig aan te passen.

 

Zijdstraat, het eerste ontwerp. Beeld: NOW.A Design Studio

 

Zijdstraat, het aangepaste ontwerp. Beeld: NOW.A Design Studio

Zijdstraat, het definitieve ontwerp. Beeld: NOW.A Design Studio

Zo werkt het

Even voorstellen

De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer is benoemd door de gemeenteraad en samengesteld uit ervaren en vakbekwame adviseurs met kennis die nodig is binnen de gemeente Aalsmeer.

Het goed beoordelen van alle ruimtelijke aspecten van een initiatief of plan vraagt kennis, ervaring en vakmanschap. De adviseurs zijn specialisten op het terrein van landschap, stedenbouw, cultuurhistorie en architectuur en zij zijn onafhankelijk ten opzichte van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. In 2021 bestond de commissie uit de volgende adviseurs:

  • Sophie van Ginneken, voorzitter

  • Egon Kuchlein, architectlid

  • Jeroen Hooyschuur, architectlid, monumentendeskundige

De commissie werd ondersteund door:

  • Sebas Baggelaar, commissiecoördinator

  • Jan Grupstra, stadsarchitect van Aalsmeer en adviseur van de Commissie

  • Willemijn Paijmans, adviseur cultureel erfgoed

“Aalsmeer is een gebied met een eigen identiteit. Of het nu de stedelijke woonwijken zijn, de dorpse plekjes of de lange, doorlopende linten met de soms nog boerderij-achtige bebouwing erlangs, als commissie hebben we de afgelopen jaren steeds gekeken op welke wijze nieuwe plannen een verrijking betekenden van die unieke kenmerken. Ook al is vernieuwing noodzakelijk, op deze manier hebben we geprobeerd zoveel mogelijk bij te dragen aan behoud van die identiteit.” – Sophie van Ginneken, voorzitter Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Werkwijze

De gemeente legt de plannen aan de commissie voor in een openbaar toegankelijke vergadering. De vergaderingen vonden in 2021 voornamelijk digitaal plaats vanwege de coronacrisis. Niettemin is al het mogelijke gedaan om het openbare karakter van de vergadering in stand te houden. Initiatiefnemers en eventueel hun adviseur en/of ontwerper worden in de gelegenheid gesteld om via een videoverbinding het initiatief toe te lichten. Belanghebbenden en geïnteresseerden kunnen bij de gemeente verzoeken om de behandeling van de plannen te volgen en worden dan toegelaten. De vergaderdata voor uw gemeente vindt u via deze link.

De commissie kan in verschillende samenstellingen adviseren. Zo is het mogelijk om een zogeheten preadvies aan te vragen. Er vindt dan vooroverleg plaats met de commissie op een vroeg(er) moment in het planproces en zo kan haar inbreng nog relatief eenvoudig worden meegenomen door de initiatiefnemer of ontwerper. Daarnaast worden niet alle plannen door de voltallige commissie behandeld. Plannen kunnen namelijk ook ambtelijk behandeld worden of door de gemandateerde van de commissie. Bij de grotere plannen is de stedenbouwkundige van de gemeente aanwezig om de commissie te informeren.

Van elke planbehandeling, of dit nu gaat om een vergunningaanvraag of om een vooroverleg, stelt de commissie een advies op. We streven ernaar dat het advies begrijpelijk is voor iedereen; helder geschreven en zonder gebruik van onnodig jargon. Bovendien moet het advies juridisch houdbaar zijn. De gemeentelijke plantoelichter zorgt voor het openbaar maken en versturen van de adviezen naar het college, de aanvrager en eventuele andere belanghebbenden.

 

Beoordelingskaders

Er zijn meerdere gemeentelijke beoordelingskaders waar de commissie rekening mee houdt. De welstandsnota die in 2021 is geactualiseerd en vastgelegd door de gemeenteraad, is het belangrijkste. Via deze link kunt u de welstandsnota voor uw gemeente inzien. Ook bestaat er erfgoedbeleid. Via deze link kunt u lezen welk erfgoedbeleid uw gemeente voert. Naast de welstandsnota zijn er ook welstandscriteria opgenomen in verschillende beeldkwaliteitsplannen. In veel gevallen is ook het bestemmingsplan en ander ruimtelijke ordeningsbeleid voor de commissie relevant. Deze beleidsstukken kunt u via de gemeente vinden.

De beoordelingskaders zijn naar onze mening over het algemeen goed toepasbaar en dragen bij aan de constructieve dialoog die we voeren met initiatiefnemers. De kaders maken duidelijk wat de gemeente wil bereiken met het kwaliteitsbeleid en bieden houvast bij de begeleiding en de beoordeling van plannen.

 

MOOI DARS

In 2021 is het nieuwe door MOOI Noord-Holland ontwikkelde planregistratiesysteem MOOI DARS (Digitaal Advies Registratie Systeem) in gebruik genomen. Deze nieuwe online applicatie vervangt ons oude systeem wCorsys, dat bijna vijftien jaar een trouwe partner is gebleken. Inmiddels is wCorsys op enkele onderdelen aan verbetering toe, zodat we kunnen voldoen aan nieuwe regelgeving en kunnen inspelen op nieuwe online mogelijkheden. Een mooie gelegenheid om ook een slag te maken in gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid. Daarom kiezen we voor een nieuwe applicatie, die het werk veiliger en makkelijker maakt en klaar is voor de toekomst. Er ligt veel moois in het verschiet. MOOI DARS is onder andere voorbereid op de volledige automatisering van adviesaanvraag en -terugkoppeling en krijgt een kaartfunctie, waarmee ons advieswerk en de ontwikkelingen binnen uw gemeente inzichtelijker worden gemaakt.

In fases zijn alle klantgemeenten overgegaan op het nieuwe systeem. Uw gemeente werkt vanaf april 2022 met MOOI DARS.

Erfgoedplan

Uiterweg 15, Aalsmeer

Aan de Uiterweg is een rijksmonumentale boerderij gelegen, waaraan de afgelopen jaren nauwelijks onderhoud is gepleegd. De eigenaar is voornemens om het pand te verbouwen tot een woning, waarbij aan de achterzijde een volume wordt aangebouwd. De eigenaar is in een vroeg stadium met de commissie gaan praten en gezamenlijk is getracht om de vernieuwingen met respect voor de historische waarden te laten plaatsvinden.

De commissie heeft gestuurd op het volume, de vormgeving en de aansluiting van de uitbreiding op het bestaande pand. Voor aanbouwen bij monumenten wordt in de regel gevraagd om het nieuwe volume ondergeschikt aan het monument vorm te geven. Door de uitbreiding te verbinden met een lager en doorzichtig tussenlid, blijft het monument het dominante volume op de kavel én blijft de oorspronkelijke vorm van het monument afleesbaar.

Naast het nieuwe volume werd het monument zelf gerestaureerd en verduurzaamd. Aan de basis van een restauratie ligt altijd een bouwhistorische waardestelling. Hierin wordt gekeken naar de eventuele aanwezigheid van monumentale interieuronderdelen. Vervolgens worden alle werkzaamheden tot in detail beschreven in een restauratieplan. In onderling overleg kan dan worden bepaald op welke manier het monument het best kan worden verduurzaamd en welke onderdelen hersteld en/of vervangen kunnen worden.

Voorgevel Uiterweg 13 voor de restauratie. Beeld: H.W. van der Laan, Architect

 

Situatietekening nieuw ontwerp. Beeld: H.W. van der Laan, Architect

 

Gevelaanzichten nieuw ontwerp. Beeld: H.W. van der Laan, Architect

 

Cijfers

In de onderstaande tabellen is onze advisering in 2021 weergegeven in cijfers. Op hoofdlijnen kunnen we concluderen dat het aantal aanvragen licht is gestegen, maar het aantal herhalingen van plannen is verdubbeld. Hierdoor is het totaal aantal behandelingen ten opzichte van vorig jaar met ca. 40% gestegen. Hieronder worden de deeltabellen ook nog apart toegelicht.

 

Type aanvragen

SOORT AANVRAAG AANTAL AANVRAGEN AANTAL BEHANDELINGEN
Omgevingsvergunning 47 78
waarvan een monument 5 13
waarvan nieuwbouw 22 34
waarvan verbouwing 20 31
Preadvies* 23 29
Advies ruimtelijke plannen 2 3
Overige vergaderonderwerpen 1 2
Totaal 73 112

 

In 2021 heeft de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer 73 vergunningaanvragen behandeld, waarvan 7 betrekking hadden op aanvragen van voorgaande jaren. In verband met het aantal plannen die meerdere behandelingen nodig hadden, was het totaal aantal planbehandelingen 112.

 

Aantal planbehandelingen ten opzichte voorgaande jaren

SOORT AANVRAAG 2021 2020 2019
Nieuwe aanvragen 68 60 64
Aanvragen van voorgaande jaren 7 5 3
Herhalingen 40 17 27
Totaal behandelingen 115 82 94

 

Het aantal nieuwe plannen is ten opzichte van 2020 met 13% gestegen. Het aantal herhalingen van plannen is fors gestegen. Dit heeft te maken met een aantal omvangrijke en tijdrovende planprocedures, zoals de boerderij aan de Uiterweg (15) en bedrijfsbebouwing in Parkmeer (Burgemeester Kasteleinweg).

 

VERDELING AANVRAGEN 2021 2020 2019
Totaal behandelingen 115 82 94
In de welstandscommissie behandeld 83 % 89 % 88 %
In de geïntegreerde commissie met monumentenleden behandeld 17 % 11 % 12 %

 

Klein plan

Women’s Eye, villa aan de Kudelstaartseweg

Op een opvallend en prominent kavel aan de kop van Geniedijk wordt een nieuwe villa gerealiseerd. De villa valt niet direct op, omdat deze in de tweede lijn aan het water wordt gebouwd. Dat wil zeggen, dat het schuil gaat achter een (eveneens nieuw) rijtje woningen. Het ontwerp van de villa valt echter wel op vanwege de strakke en moderne vormgeving. Dit kon hier goed doordat de villa’s in het gebied een hoge mate van individualiteit bevatten.

Het plan is opgebouwd uit een serie van blokvormige volumes die bij elkaar gehouden worden door een sterk aanwezige stalen band, die rondom doorloopt en aan voor- en achterzijde overgaat in een ver overstekende luifel. De gevels zijn ingevuld met vlakken glas, verticale houten delen en houten lamellen. Een privé haven biedt plaats aan zes bootjes.

Aanvankelijk vertoonden de gevels nog weinig samenhang en was bijvoorbeeld de zuidzijde blind ontworpen. De gesprekken tussen de commissie en de architect richtten zich hierop. Het openen van de zuidgevel heeft uiteindelijk een helder ontwerp met evenwichtige gevelcomposities opgeleverd, wat bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit van deze bijzondere kavel aan een waterplas.

De advisering

De adviezen zijn openbaar en worden uitgebracht aan het college van B&W. In het jaar 2021 zijn alle adviezen van de commissie overgenomen door het college van B&W.

Het effect van de adviezen kan groot of klein zijn, afhankelijk van de aanvraag. Het afgelopen jaar waren er plannen, waarbij de focus lag op ruimtewinst of financiële haalbaarheid, en de ruimtelijke impact van deze beslissingen naar de achtergrond dreigt te raken. De commissie adviseerde in die gevallen op inpassing in de omgeving, bijvoorbeeld in vormentaal, materiaal, compositie. Dit speelt bij verdichtingsopgaven, zoals langs de Burgemeester Kasteleinweg en bij nieuwe woningen langs de linten, maar ook net zo goed bij een winkelpand aan de Zijdstraat.

De monumenten vormen een aparte categorie. De commissie kijkt nauwkeurig dat monumentale onderdelen op een zorgvuldige manier worden aangepast en uitgebreid. Een goed voorbeeld vormen de villa’s en boerderijen langs de Uiterweg.

Adviezen ruimtelijke plannen, kwaliteitsgesprekken, procesbegeleiding, beleidsontwikkeling

In 2021 is de commissie betrokken geweest bij een aantal ruimtelijke plannen. Hieronder verstaan we plannen die betrekking hebben op de (her)inrichting van de openbare ruimte, stedenbouwkundige plannen en infrastructurele werken. Voorbeelden zijn de aanleg van nieuwe kades en steigers (Kudelstaart), het plan voor nieuwe woningen langs de Burgemeester Kasteleinweg e.o., nieuwe bedrijfsbebouwing (Parkmeer). In deze gevallen werkt de commissie nauw samen met de stedenbouwkundige, die de eerste kaders schept op basis waarvan de commissie een onafhankelijk advies uitbrengt.

 

Postweg. Beeld: MOOI Noord-Holland

Hoe is het met?

VVA-terrein Zwarteweg /De Dreef

In 2017 adviseerde de commissie over de kwaliteitseisen ten aanzien van het VVA-terrein in De Dreef. Het gewenste beeld werd destijds vastgesteld door de gemeente in een beeldkwaliteitsplan. Het plan dat begin 2021 werd gepresenteerd voldeed niet aan dat kader. In plaats van losse rijen geschakelde eengezinswoningen stelden de architecten twee grote appartementencomplexen voor. De twee blokken bestonden uit 56 sociale starterswoningen die in modules werden gestapeld.

Hoewel dit plan niet binnen de kaders paste, was de commissie te spreken over het voorstel en kon ze zich daarom voorstellen dat werd afgeweken van het oorspronkelijke BKP. Vooral het alzijdige karakter, zonder ‘achterkanten’, leverde woon- en belevingskwaliteit op. Bovendien paste een alzijdige opzet goed bij deze plek, gelegen nabij belangrijke toegangswegen. De commissie zag nog wel een aantal verbeterpunten. Zo hadden de gevels nog te veel het uiterlijk van een modulair bouwsysteem en geeft een zekere gelaagdheid en individualiteit meer kwaliteit aan woongevels Ook sloten de begane-grondwoningen nog ongelukkig aan op het openbare terrein. Het gebied om de blokken oogde als een klein reepje waarvan niet duidelijk was hoe het kon worden gebruikt en door wie.

Een aangepaste versie van het plan loste die vragen op. In het huidige ontwerp zijn de gevels verfijnd middels kleine kleur- en materiaalvariaties die het geheel een rijkere, meer individuele aanblik geven. De aansluiting van de tuinen op het openbaar gebied zijn vormgegeven met erfafscheidingen waardoor het gebied minder kans heeft te verrommelen.

 

Verkaveling Zwarteweg. Beeld: Gemeente Aalsmeer

 

 

Vogelvluchtperspectief nieuwbouw Zwarteweg. Beeld: Rudy Uytenhaak + Partners Architecten

Evaluatie en aanbevelingen

Als onafhankelijk adviseur dragen wij bij aan een goede omgevingskwaliteit in uw gemeente. Die zorg delen we samen met de initiatiefnemers en met u. Elk jaar bespreken we tijdens een evaluatiegesprek met de portefeuillehouder de belangrijkste ontwikkelingen binnen uw gemeente en formuleren we aandachtspunten voor de toekomst. 

 

Kerk aan de Oosteinderweg. Beeld: MOOI Noord-Holland

 

Op 16 november vond het jaarlijkse evaluatiegesprek met wethouder Kabout, wethouder Kikkert, dhr. Grupstra en mevr. Paijmans plaats. Beide partijen beaamden de prettige samenwerking. Ook werden enkele casussen en aandachtspunten wat betreft de ruimtelijke kwaliteit van Aalsmeer besproken. Eén daarvan was de linten. De commissie komt plannen voor grote woningen tegen, die qua architectuur gering aansluiten op het karakter van het lint en de kenmerkende doorzichten dichtzetten. De kwaliteit van deze linten neemt hierdoor af. Het omgevingsplan biedt mogelijkheden om criteria op te nemen die het karakter van de linten juist wél versterkt.

 

Een tweede punt van aandacht is verduurzaming, een veelbesproken onderwerp in de (bouw)wereld, zeker omdat de urgentie hiertoe steeds groter wordt. Dit vormt een aanleiding om het beleid omtrent verduurzaming te herzien. Het is mogelijk om een extra paragraaf voor verduurzaming in de nota op te nemen, wat vervolgens ook meegenomen kan worden in het omgevingsplan. Handvaten zijn zeer bruikbaar en welkom, ook als het bijvoorbeeld gaat over klimaatadaptief bouwen, maar verduurzaming vraagt ook om maatwerk.

 

Naast de welstands- en monumentencommissie adviseert een lokale erfgoedcommissie over de plannen, omdat zij expliciete kennis hebben van de lokale historie. Tijdens het overleg is besproken hoe de wisselwerking tussen beide commissies versterkt kan worden. Er zijn meerdere opties mogelijk, bijvoorbeeld een van de leden van de erfgoedcommissie als burgerlid aan de welstands- en monumentencommissie toevoegen of het advies van de lokale erfgoedcommissie meenemen bij de (laatste) afweging van een plan.

 

Beide wethouders willen graag gebruik maken van het voorstel om kennis te maken met de adviseurs in de welstands- en monumentencommissie. Bij de griffier wordt een aanbod neergelegd om gezamenlijk op werkbezoek te gaan. De commissie kijkt hiernaar uit en neemt de raadsleden graag mee in haar werkzaamheden.

 

Overige aanbevelingen door de commissie

De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer doet – vanuit haar ervaringen en inzichten – nog de volgende aanbevelingen:

  • In het nieuwe gemeentelijke instrumentarium en met name in de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden nieuwe kaders, doelen en regels ontwikkeld. Uw commissieleden – onze adviseurs – worden graag betrokken bij de ontwikkeling van deze kaders. We hebben inmiddels ruime ervaring opgedan bij het ontwikkelen van nieuwe minder gedetailleerde en op maatschappelijke doelen en rendement gebaseerde kaders. Deze knowhow stellen we graag ter beschikking.
  • Vóór de invoeringsdatum van de Omgevingswet zal de gemeenteraad een gemeentelijke adviescommissie moeten instellen. Deze gemeentelijke adviescommissie zal de opvolger worden van de bestaande adviescommissies voor welstand en monumenten. Wij kunnen ons voorstellen dat deze commissie voorlopig min of meer dezelfde taakomschrijving meekrijgt als de voorgaande commissie, ook omdat veel van het huidige beleid ook min of meer beleidsneutraal wordt overgezet. Toch raden wij u aan de inzet op een vroegtijdige en brede advisering verder door te zetten.
  • Bovendien zien wij dat er belangrijke aspecten kunnen meeliften bij de advisering. Een belangrijke factor voor ruimtelijke kwaliteit is de toekomstwaarde. Het belang hiervan zal de komende jaren uiting krijgen in een grotere aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuur inclusief bouwen, respect voor landschap, water en bodem, en op het sociale vlak toename van de aandacht voor participatie en kansengelijkheid. Het zijn onderwerpen die onze adviseurs zich als specialisten eigen maken om als vanzelfsprekend bij de advisering te betrekken.
  • Er speelt op dit moment veel als het gaat om de verankering van erfgoed in het toekomstige omgevingsbeleid en dit vergt veel van de erfgoedspecialisten bij gemeenten. Onze ervaring is dat er op veel plekken tekort aan capaciteit is. Bovendien is menskracht moeilijk te vinden. Met het Steunpunt Monumenten & Archeologie Noord-Holland proberen we waar het kan binnen bepaalde grenzen ondersteuning te bieden. Laat vooral weten wanneer hulp gewenst is.

Nieuwbouw langs de Verlengde Lijnbaan. Beeld: MOOI Noord-Holland

 

Tot slot

Met dit jaarverslag geven we inzicht in de manier waarop de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer aan de hand van de geldende beleidskaders adviseert over goede omgevingskwaliteit binnen uw gemeente. Dit is een doel waar wij ons graag voor inzetten en aan bijdragen. We doen dat zoveel mogelijk in het openbaar en in dialoog met betrokkenen.

De plannen in dit jaarverslag zijn slechts een greep uit de vele uiteenlopende plannen waarover de commissie dit jaar heeft mogen adviseren. Wij nodigen u van harte uit om in 2022 (digitaal) bij ons binnen te lopen en zelf te ervaren hoe boeiend en genuanceerd de advisering over omgevingskwaliteit is.

Colofon

Auteur

Sebas Baggelaar, coördinator Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Met bijdragen van

Sophie van Ginneken, voorzitter Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Jeroen Hooyschuur, architectlid en erfgoeddeskundige Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Egon Kuchlein, architectlid Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Jef Mühren, directeur MOOI Noord-Holland

Romy Schuit, plaatsvervangend coördinator Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Aalsmeer

Sanne van Zoest, communicatiemedewerker MOOI Noord-Holland

Alkmaar, november 2022

Basisontwerp
Funcke Creatieve Partners

MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit
Emmastraat 111
1814 DP Alkmaar
072-520 44 59
info@mooinoord-holland.nl
www.mooinoord-holland.nl
@MOOI_NH

Beeldverantwoording
MOOI Noord-Holland, Loek Buter, H.W. van der Laan, Architect, Leeuwenkamp Architecten, Rudy Uytenhaak + Partners Architecten, MOKA Architecten